Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke mopeder annbefales?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på og kjøpe meg en knallert (50ccm) for korte turer sommerstid etc. og trenger noen råd fra noen her inne om hva jeg bør satse på.

 

Her er min kritterier:

 

- Maks 10.000,-

- Automat

- Lett å skru på

- Driftsikker

 

Jeg er på ingen måte ute etter en moped som ser ut som en 1200ccm baneracer. Dette er det dummeste jeg ser, så styr unna mopeder med mye plastic fantastic.

 

Fart og trimming blir ikke aktuelt. Mopeden skal være orginal og forbli orginal. Vil jeg kjøre fort, så tar jeg bilen, så enkelt er det :)

 

Jeg ser jo det har dukket opp noen nye merker siden jeg var ung og det var vel stort sett Honda/Yamaha/Suzuki som var i slaget da jeg var ung. Suzuki FZ for jentene og Honda MT-5 og Yamaha DT for gutta.

 

Av automat mopedene mener jeg å huske at Honda PX-R var vesentlig sterkere og kvikkere enn feks. en FZ.

 

Med tanke på vedlikehold og driftsikkerhet: Er det bedre å kjøpe seg en "blodstrøken" Honda PX-R til 10.000,- eller en ny "billigmoped" til samme sum?

 

Tenker da spesielt på denne PX-R'en (ved nedpruting til rundt 10.000) kontra en splitter ny "billigmoped"

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=32963991

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på og kjøpe meg en knallert (50ccm) for korte turer sommerstid etc. og trenger noen råd fra noen her inne om hva jeg bør satse på.

 

Her er min kritterier:

 

- Maks 10.000,-

- Automat

- Lett å skru på

- Driftsikker

 

Jeg er på ingen måte ute etter en moped som ser ut som en 1200ccm baneracer. Dette er det dummeste jeg ser, så styr unna mopeder med mye plastic fantastic.

 

Fart og trimming blir ikke aktuelt. Mopeden skal være orginal og forbli orginal. Vil jeg kjøre fort, så tar jeg bilen, så enkelt er det :)

 

Jeg ser jo det har dukket opp noen nye merker siden jeg var ung og det var vel stort sett Honda/Yamaha/Suzuki som var i slaget da jeg var ung. Suzuki FZ for jentene og Honda MT-5 og Yamaha DT for gutta.

 

Av automat mopedene mener jeg å huske at Honda PX-R var vesentlig sterkere og kvikkere enn feks. en FZ.

 

Med tanke på vedlikehold og driftsikkerhet: Er det bedre å kjøpe seg en "blodstrøken" Honda PX-R til 10.000,- eller en ny "billigmoped" til samme sum?

 

Tenker da spesielt på denne PX-R'en (ved nedpruting til rundt 10.000) kontra en splitter ny "billigmoped"

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=32963991

 

Vil definitivt anbefale PX-R-en, selv om prisen er stiv (prut selvsagt!). Du finner ikke slik kvalitet idag, uansett pris. Har selv en 1987 PX (rund lykt, ikke blinkers, krommede felger) som vi bruker en og annen gang. Den får igrunnen ikke noe videre med stell, men likevel ser den fremdeles fin ut, og alt virker som det skal. Setetrekket er morknet, og dekkene burde kanskje byttes, men det er det. Skuddsikker! Er endel ungdom i nabolaget her, som kjører rundt på "kina-knallerter" som ser tøffe ut, men de holder bare et par års tid, så er det søppel. Det ruster mye, lagre ryker, elektrisk svikter, bolter knekker. Har prøvd å hjelpe et par av de, men det er håpløst å reparere noe som er bygget for å brukes og kastes.

 

Dessuten går en gammeldags moppe bedre enn nye. Idag er det maks 45KM/t som gjelder, mens i PX-ens tid var det 50 :-)

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på og kjøpe meg en knallert (50ccm) for korte turer sommerstid etc. og trenger noen råd fra noen her inne om hva jeg bør satse på.

 

Her er min kritterier:

 

- Maks 10.000,-

- Automat

- Lett å skru på

- Driftsikker

 

Jeg er på ingen måte ute etter en moped som ser ut som en 1200ccm baneracer. Dette er det dummeste jeg ser, så styr unna mopeder med mye plastic fantastic.

 

Fart og trimming blir ikke aktuelt. Mopeden skal være orginal og forbli orginal. Vil jeg kjøre fort, så tar jeg bilen, så enkelt er det :)

 

Jeg ser jo det har dukket opp noen nye merker siden jeg var ung og det var vel stort sett Honda/Yamaha/Suzuki som var i slaget da jeg var ung. Suzuki FZ for jentene og Honda MT-5 og Yamaha DT for gutta.

 

Av automat mopedene mener jeg å huske at Honda PX-R var vesentlig sterkere og kvikkere enn feks. en FZ.

 

Med tanke på vedlikehold og driftsikkerhet: Er det bedre å kjøpe seg en "blodstrøken" Honda PX-R til 10.000,- eller en ny "billigmoped" til samme sum?

 

Tenker da spesielt på denne PX-R'en (ved nedpruting til rundt 10.000) kontra en splitter ny "billigmoped"

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=32963991

 

Vil definitivt anbefale PX-R-en, selv om prisen er stiv (prut selvsagt!). Du finner ikke slik kvalitet idag, uansett pris. Har selv en 1987 PX (rund lykt, ikke blinkers, krommede felger) som vi bruker en og annen gang. Den får igrunnen ikke noe videre med stell, men likevel ser den fremdeles fin ut, og alt virker som det skal. Setetrekket er morknet, og dekkene burde kanskje byttes, men det er det. Skuddsikker! Er endel ungdom i nabolaget her, som kjører rundt på "kina-knallerter" som ser tøffe ut, men de holder bare et par års tid, så er det søppel. Det ruster mye, lagre ryker, elektrisk svikter, bolter knekker. Har prøvd å hjelpe et par av de, men det er håpløst å reparere noe som er bygget for å brukes og kastes.

 

Dessuten går en gammeldags moppe bedre enn nye. Idag er det maks 45KM/t som gjelder, mens i PX-ens tid var det 50 :-)

Tusen takk for svar :)

 

Jeg har også en formening om at mopeden jeg linket til er gode saker :)

Men hva synes du jeg bør legge meg på med tanke på pruting av denne?

Har absolutt null peiling på hva slikt er verdt i dag.

 

Men 12.000,- virker vannvittig mye for en over 20 år gammel knallert. For han så kostet denne sikkert like mye når den var ny, og det er vel ikke akkurat meningen at man skal tjene penger på en 20 år gammel knallert? Den er jo ikke akkurat veteran heller, for da hadde jeg skjønt det.

 

Jeg har som sagt ikke peiling, men i MITT lille hode så tenker jeg 6-8.000,-

Lenke til kommentar

den er ikke helt orginal som han skrev, NGK plugghetta...

 

det er ikke skilter på den, det trekker mye i pris.

skjekk kjede, hjullager, slark generelt, se etter skjevheter i ramme.

 

 

"Du finner ikke slik kvalitet idag, uansett pris."

tja, billiger i drift, nye skutere, mange bedre girmopeder eks mt5.(er jo handa det og da)

 

soomer er vel egentlig den beste skutern? koster sa. 15000 brukt går på luft og kjærlighet.

 

men hvis grensa er 10000 sa er den 10000.

 

tilby fyren 6000, gå opp til 8000 hvis han ikke godtar, men den er ikke verdt mer en 9000 garantert.

 

 

edit: IKKE kjøp billigskuter, går møkk. du skal holde deg langt unda felleskjøpetskutere

Endret av settings
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar :)

 

Jeg har også en formening om at mopeden jeg linket til er gode saker :)

Men hva synes du jeg bør legge meg på med tanke på pruting av denne?

Har absolutt null peiling på hva slikt er verdt i dag.

 

Men 12.000,- virker vannvittig mye for en over 20 år gammel knallert. For han så kostet denne sikkert like mye når den var ny, og det er vel ikke akkurat meningen at man skal tjene penger på en 20 år gammel knallert? Den er jo ikke akkurat veteran heller, for da hadde jeg skjønt det.

 

Jeg har som sagt ikke peiling, men i MITT lille hode så tenker jeg 6-8.000,-

Våt finger i luften? Denne må du gi 9-10 for, om ingen andre vil by på den, og du ikke finner noe vesentlig å trekke for. Fordi den er "veteran", samleobjekt, etc. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg med så mye lavere.

Den er faktisk kjørt et stykke, så sjekk tilstand på dekk, brems, lys, og gaffelbena (løft opp belgene og sjekk). Slitedeler er det fremdeles fullt mulig å få tak i, både originalt og ellers. Han skriver ikke noe konkret om service-program. Sjekk at den har dokumentert fått utført service. Om ikke, så har du noe å prute på der. Han selger den som 100% strøken, så da må du kunne prute på alle feil du finner :dribble:

 

Jeg hadde ikke stusset på å betale 10 for denne, om det ikke er noe feil på den. Jeg kan garantere deg at du ikke finner ny moppe som har kvalitet som er i nærheten av denne. Selv merkevarene Honda, Yamaha Suzuki etc får laget moppene i lavkostland nå, med miljølakk og tull og tøys. PX-en er vel for det meste sammensatt og dels produsert i Nederland, mens maskineri mener jeg er produsert i Japan.

Steller du den nomalt fint, får du mer igjen for denne om noen få år. Trur eg :whistle:

Lenke til kommentar

Har nå uansett gitt han ett bud på 8.000,- så får vi ta det derfra. :)

 

Tenkte littpå en Tempo Corvette en stund også, men her betaler manmye for at det er veteran samt at man nok bør påberegne seg en del skruing selv, så dette slo jeg fra meg.

 

Vil ha en moped som er driftsikker og da står det mellom en blodstrøken brukt moped og en splitter ny "billigmoped" ...

Lenke til kommentar

den er ikke helt orginal som han skrev, NGK plugghetta...

 

det er ikke skilter på den, det trekker mye i pris.

skjekk kjede, hjullager, slark generelt, se etter skjevheter i ramme.

 

 

"Du finner ikke slik kvalitet idag, uansett pris."

tja, billiger i drift, nye skutere, mange bedre girmopeder eks mt5.(er jo handa det og da)

 

soomer er vel egentlig den beste skutern? koster sa. 15000 brukt går på luft og kjærlighet.

 

men hvis grensa er 10000 sa er den 10000.

 

tilby fyren 6000, gå opp til 8000 hvis han ikke godtar, men den er ikke verdt mer en 9000 garantert.

 

 

edit: IKKE kjøp billigskuter, går møkk. du skal holde deg langt unda felleskjøpetskutere

 

Du fant feilen ja. Uoriginal plugghette! :dribble:

 

Men hvorfor skulle skilt trekke så mye i pris? Den forsto jeg ikke. Nytt skilt koster vel en hundrings nå med de nye aluskiltene?

 

Ikke kjede å sjekke på disse, her er det sluromatic i oljebad.

 

Jeg står absolutt for påstanden om at du ikke finner slik kvalitet i dag. Altså, det du finner i butikkene idag er søppel, sammenlignet med disse japse-moppene fra 80 og dels 90-tallet. En MT5 er jo i så fall fra samme tidsepoke, og mye samme kvalitet, så den er grei. Men litt mer leamikk som kan gå i stykker. Problemet er å finne en som ikke er halvveis død...

 

Er en ny scooter billigere i drift? På hvilken måte da? Bruker mindre bensin kanskje? PX-en bruker rundt halvannen DL på milen, kanskje litt over 2 om du mishandler den med å kjøre med konstant choke. Bruker en ny mindre enn det? Eller er det noe annet du tenker på?

Lenke til kommentar

Har nå uansett gitt han ett bud på 8.000,- så får vi ta det derfra. :)

 

Vil ha en moped som er driftsikker og da står det mellom en blodstrøken brukt moped og en splitter ny "billigmoped" ...

Når du har 10K som maks så begrenser det seg selvsagt. Jeg er ikke et sekund i tvil om at dette er den smarteste måten å bruke pengene på, til et transportmiddel med minst mulig tull.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for det fikse :)

 

10.000 er uansett uaktuelt å gi for en 20 år gammel moped (selv om den skulle være verdt det)

 

Jeg er ikke ute etter ett klenodium og samleobjekt, men en moped som går og går.

 

Har overhodet ingen behov for noen statusoppvisning når det gjelder moped. Den tiden er passert med sanrt 20 år, hehe.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbakemelding fra fyren og ble litt satt ut når jeg så hva han skrev.

 

Sitat:

Lite tips:

 

Det staves cash!!!

 

B

Dette var det jeg skrev:

Hei! Jeg byr deg 8.000,- for mopeden kash?

 

Grøss og gru... jeg stavet "Cash" feil...

 

Jeg skrev tilbake:

Takk!

 

Et lite tips tilbake:

 

Anbefaler en hyggeligere tone overfor de som kontakter deg.

 

Blir ikke noe handel der tror jeg :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbakemelding fra fyren og ble litt satt ut når jeg så hva han skrev.

 

Sitat:

Lite tips:

 

Det staves cash!!!

 

B

Dette var det jeg skrev:

Hei! Jeg byr deg 8.000,- for mopeden kash?

 

Grøss og gru... jeg stavet "Cash" feil...

 

Jeg skrev tilbake:

Takk!

 

Et lite tips tilbake:

 

Anbefaler en hyggeligere tone overfor de som kontakter deg.

 

Blir ikke noe handel der tror jeg :lol:

 

 

Var det den eneste responsen du fikk? :ermm: Litt sært, og ikke spesielt høflig nei :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ser at du ikke har så mye penger å rutte med men det er ikke noe problem å få tak i noe for det om.. Litt synd at du vil ha automat og ikke gir da men.

 

Ingen konkrete tips å gi men vil nå si at Yamaha Aerox, Aprilia SR, Peugot Speedfight 2 (206/WRC er best da den er vannkjølt), også har du Gilera Runner da.

 

Selv så skal jeg kjøpe meg en SMC Mistral 50 å dure rundt på. Koster rundt 20 tusen ny, fin firhjuling etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...