Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aprilia sr 2006 - oljeskjært stempel/sylinder?


Anbefalte innlegg

Det var en dag i november jeg var en tur ute å kjørte. Jeg kjørte et par kilometer for så å stoppe.

Når jeg starta mopeden igjen fikk jeg kjørt maks 50 meter før den begynte å lage noen merkelig lyder. Det hørtes ut som om deler skrangla rundt i mopeden, rett og slett som en motorsag eller et veldig merkelig maskingivær.

Jeg stoppa umiddelbart og sjekka olja (har egen oljetank) Den var riiimelig tom. Jeg fylte på litt og kjørte et par hundre meter. Jo lenger jeg kom, jo jævligere lyder og saktere gikk mopeden. Jeg stoppa den, og prøvde å starte den igjen for å sjekke om den starta i det hele tatt. Det gjorde den ikke. Det kom bare en veldig slapp lyd og den ville ikke tenne.

Så jeg et par spørsmål for dere med litt mer peiling : Høres dette ut som et tympisk eksempel på oljeskjært motor? Kan det evt bare være sylinder eller bare stempel? Hvor på mopeden ligger disse delene? Og hvordan kan jeg se om den er skjært?

Lurer også på billigste alternativ, hvis den faktisk er skjært. Kjenner ingen som kan mekke spesielt godt.

Takk for alle svar!

Endret av abreham103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei høres nå litt ut som den er varmskjært. Altså for lite olje. Ettersom at dette er en skuter så er det endel deksler som skal skrues av vil jeg tro for å komme til motoren. Når du har kommet så langt så har du en tennplugg på toppen av sylinderen. Det lokket sitter i 4(?) skruer/ bolter så kan du ta av sylinderen. Videre tar du av stempelclipsene, så tar du av stemplet. Så kan du begynne å se etter skader.

Er sylinderen brent/svidd eller litt dype riper elns så kan du få noen til å hone den så blir den nesten som ny. Er den OK, kjøper du nytt stempel. Dette fåes kjøpt på f.eks mc-deler, du må også ha nye stempelclips får å få festet dette igjen. Disse er formet som en "c" med ører på å kan være vriene å få på igjen. Men Polini har noen stempel klips som du bare bruker en tang å lager dette "øret" i etter kant.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar! men vet ikke helt om jeg tør å mekke noe på den.. Så jeg ringte til en lokal mc forretning og forklarte situasjonen. De sa at i verste fall kunne det komme på 6-7 tusen. Åssen kan det gå ann? Er vel ikke så dyrt for stempel, evt. sylinder+veiv?

Lenke til kommentar

Nei slipper du unna med kun stempel så er det deler for rundt 2-300kr fra mc-deler. Er det behov for ny syll kan du kjøpe det brukt, tips Mopedportalen.com for kjøp av brukte deler. Mc-deler og speedoptions har uoriginale deler, det er da billigere enn originale som oftest. Hadde jeg visst hvor du bor kunne jeg nesten gjort det for deg .. og forhandlere osv har lett for å ta seg godt betalt. Men er det snakk om 7 tusen så gå der i fra! Det er nok til en ny scooter.

Lenke til kommentar

Nei slipper du unna med kun stempel så er det deler for rundt 2-300kr fra mc-deler. Er det behov for ny syll kan du kjøpe det brukt, tips Mopedportalen.com for kjøp av brukte deler. Mc-deler og speedoptions har uoriginale deler, det er da billigere enn originale som oftest. Hadde jeg visst hvor du bor kunne jeg nesten gjort det for deg .. og forhandlere osv har lett for å ta seg godt betalt. Men er det snakk om 7 tusen så gå der i fra! Det er nok til en ny scooter.

Takk for bra svar! men han som sa det er en luring, og har hørt fra flere at de alltid overdriver til de grader når du ringer de, så blir det egentlig ganske billig. Men de tar en sjekk på den nå, så kan de finne ut nøyaktig hva som er galt med mopeden. Kjenner forresten flere som kan mekke, så kan jo evt gi de litt betalt for å gjøre jobben, men kommer helt ann på hvor dyrt det blir, er jo lettere og forhåpentligvis tryggere å la profesjonelle gjøre jobben.

Takk for kjempe bra svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...