Gå til innhold

Wiki for dokumentasjon og møtereferat


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til en god wiki for bruk på avdelingen min for lagring av dokumentasjon(med bilder) på prosjekter/grupper, og til å kunne skrive møtereferat og slikt?

 

Vi jobber med IT Support, og har til nå bruke filområde til å lagre dokumentasjon, bilder og møtereferat. Men ønsker å bruke wiki/web til det samme. Da det er litt lettere å oppdatere fra mobile enheter når man er på farten. Ikke minst på farten i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har tips til en god wiki for bruk på avdelingen min for lagring av dokumentasjon(med bilder) på prosjekter/grupper, og til å kunne skrive møtereferat og slikt?

 

Vi jobber med IT Support, og har til nå bruke filområde til å lagre dokumentasjon, bilder og møtereferat. Men ønsker å bruke wiki/web til det samme. Da det er litt lettere å oppdatere fra mobile enheter når man er på farten. Ikke minst på farten i utlandet.

Obvious er vel softwaren bak wikipedia, den beste løsningen: http://en.wikipedia.org/wiki/MediaWiki

 

-frank

Lenke til kommentar

Mulig, men det finnes ufattelig mange wiki prosjekter der ute på interveven.

Så hadde liksom satset på at noen her brukte en som var modifisert til akkurat dette.

 

Viktigeste er dokumentasjon, med evt vedlegg og bilder. Der det kanskje er en template på hvordan den skal se ut, og en skikkelig intgrasjon for bilder.

Lenke til kommentar

Mulig, men det finnes ufattelig mange wiki prosjekter der ute på interveven.

Så hadde liksom satset på at noen her brukte en som var modifisert til akkurat dette.

 

Viktigeste er dokumentasjon, med evt vedlegg og bilder. Der det kanskje er en template på hvordan den skal se ut, og en skikkelig intgrasjon for bilder.

Jeg vil påstå at mediawiki leverer alt dette, hvis du ser etter en "template" er det bare å lage den selv. Jeg har ikke vært borti et wikiprodukt som leverer dette out-of-box, for dukumentasjon i større bedrifter gjøres ofte direkte i databaser, (er min erfaring).

 

Men hvis dere er IT-folk kan dere vel snekkres sammen en løsning selv?? det er jo ikke somom det er vanskelig et par dager med aktiv koding så bør dere ha akkurat det dere ønsker ;)

 

men se på Twiki, den er en Enterprise Wiki: http://twiki.org/

 

-frank

Lenke til kommentar

Mulig, men det finnes ufattelig mange wiki prosjekter der ute på interveven.

Så hadde liksom satset på at noen her brukte en som var modifisert til akkurat dette.

 

Viktigeste er dokumentasjon, med evt vedlegg og bilder. Der det kanskje er en template på hvordan den skal se ut, og en skikkelig intgrasjon for bilder.

Jeg vil påstå at mediawiki leverer alt dette, hvis du ser etter en "template" er det bare å lage den selv. Jeg har ikke vært borti et wikiprodukt som leverer dette out-of-box, for dukumentasjon i større bedrifter gjøres ofte direkte i databaser, (er min erfaring).

 

Men hvis dere er IT-folk kan dere vel snekkres sammen en løsning selv?? det er jo ikke somom det er vanskelig et par dager med aktiv koding så bør dere ha akkurat det dere ønsker ;)

 

men se på Twiki, den er en Enterprise Wiki: http://twiki.org/

 

-frank

 

 

Hadde det bare vært å snekkre sammen noe så ;-) Jeg jobber bare med Virtualisering og Nettverk, ingenting med programmering. Det gjør ikke de andre på avdelingen heller :p

 

Nettopp lastet ned en VM av TWiki. I tillegg så setter jeg opp en site med MediaWiki. Så får vi se. Jeg har funnet et wiki som er laget for dokumentasjon, men den var bare for lagring i flatfiler, og støttet så og si bare plain text/ingenting...

Lenke til kommentar

Vi er et ganske stort, globalt selskap og vi kjører Microsoft Sharepoint. Der har vi både wiki, blogg, intranettsider samt dokumentlager. Kan integreres med office, outlook og explorer. Dette gir oss versjonskontroll også.

 

Finnes sikkert mange som er enklere/billigere - men fungerer helt greit for meg.

Lenke til kommentar

Sharepoint er greit nok det. Men det er dyrt når man må ha konsulenter for å sette det opp sånn jeg vil :-)

 

Vi er et rederi, og avdelingen min leverer IT tjenester internt på kontoret, og ute på båtene. Hver båt er en installasjon med servere, nettverk og brukerstasjoner.

 

Hver båt har nå en mappe, med wordfiler skrevet av 2-3 forskjellige personer. Forskjellig formatering og forskjellige nivåer på innhold. I tillegg så inneholder den tegninger, bilder av innhold, excel ark med ip adresser osv.

 

Det som hadde vært greit var å hatt en web der alt blir lagret. Isteden for å bruke prosjekt sammarbeidsverktøy for å lagre ting, så ønsker jeg mer en web for oppretting av dokumentasjon. Templates for installasjon, søkbart innhold. Filter av innhold osv.

 

Tviler på det finnes så enkelt. Men vi kan neppe være første avdelingen som ønsker å ha dokumentasjon på arbeid i en web-applikasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...