Gå til innhold

Hjelp til metode for dokumentasjon av systemtesting


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et skoleprosjekt hvor jeg skal utvikle en nettside, og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre brukertesting etter hver iterering, men dette blir sannsynligvis ikke aktuelt. Jeg har ingen reell erfaring med systemutvikling fra før, så jeg vet veldig lite om testing.

 

Hovedproblemet med vanlig brukertesting er at den delen av nettsiden som jeg skal utvikle ikke skal være tilgjengelig for offentligheten. Det skal være en liten og lukket administreringsside som kun vil være tilgjengelig for (i utgangspunktet) 3 stykker. Å brukerteste den vil ikke være nødvendig fordi det i praksis ikke er så farlig om brukerne f.eks. blir forvirret første gang de besøker den.

 

Er det noen som har noen forslag til en alternativ måte å teste nettsiden på som passer bedre til en side som skal brukes av noen få, faste personer? Fordi det er i forbindelse med studier så er det viktig at det har forankring i metodikk og kan dokumenteres på en eller annen måte (skriftlig eksamen tross alt).

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ville tatt en titt på IEEE-829dette er stander formen for test dokumentasjon.

Så ville jeg tatt en titt på Iso-9126. Se gjerne på kvalitets modellen her. Den inneholder alle egenskapene det er vanlig å teste på (Funksjonalitet, pålitelighet, brukbarhet, ytelse, vedlikeholdbarhet og flyttbarhet).

 

Det som er viktig er at du dokumenterer det du har tenkt å gjøre (testplan) utfører dette i henhold til det du planlegger, hvis det er mulig. Og rapportere på utfallet (testrapport).

 

Har du en kravspec? Dette er jo den du bør teste etter. Se at det har blitt utviklet i henhold til spec. Testcases bør/skal skrives ut i fra akseptansekriteriene til specen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er veldig åpent, og jeg er ikke sikker på hvilket behov du egentlig forsøker å dekke. Virker som om du trenger å få haket av et punkt i en formell kravliste knyttet til oppgaven i stedet for å dekke et behov knyttet til selve løsningen?! Sånn er det jo ofte under utdannelsen...

 

Kan ikke hjelpe deg i forbindelse med dokumentasjon, men jeg ville sett litt på automatisert integrasjons-/interaksjonstesting. Altså skrive kode / bruke verktøy som bruker webløsningen du har laget, og som kan verifisere forventet oppførsel. Mange måter å gjøre det på, og ikke alltid det funker så bra, men gir ofte stor verdi når man får det til.

 

F.eks. kunne du skrevet enhetstester i JavaScript som brukte Phantom.JS: litt info om det her.

 

Andre verktøy som ofte brukes til dette er blant andre Watir (om du vil bruke Ruby), Watin (for .NET) og Selenium (ulike språk). Alle disse kan automatisere browsere på en eller annen måte. Jeg har litt erfaring med alle disse, men har mer tro på at headless browsere som Phantom.JS er veien å gå akkurat nå.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å se nærmere på dette, selv om det ser ut som overkill ved første øyekast.

 

Emnet er riktignok på høyere utdanning, men det er ikke en strikt web- eller systemutviklingslinje, det er bare en av flere valg i et prosjektemne for medieprodukter på 100-nivå. Og ja, det har i stor grad med å kunne hake av for et slags krav; Ikke fra skolens side, men et som har dukket opp naturlig på grunn av valg av weboppgave.

 

Jeg er klar over at spørsmålet er veldig åpent, men det er fordi jeg ikke har så veldig peil på hvilke alternativer jeg har. Hensikten med testingen er å kunne produsere en form for dokumentasjon som kan vise suksess av et relativt enkelt nettbutikk-lignende system (med fokus på den administrative siden hvor det er faste brukere).

 

Det er også viktig at alt dokumenteres på papir, da det er skriftlig innlevering. Selve nettsiden vil ikke engang være en del av innleveringen. Alt fokuset i emnet ligger på gjennomføring av prosjekt, planlegging og dokumentasjon, hvor vi selv må finne relevant metodikk.

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

Den ideele organisasjonen OWASP har et eget testing rammeverk med tilhørende dokumentasjon, og er godt kjent i industrien. Om du kan si på et jobbintervju at du kjenner OWASP og deres testrammeverk / metodikk vil det være meget positivt.

 

https://www.owasp.org/index.php/OWASP_Testing_Project

PDF: http://www.owasp.org/images/5/56/OWASP_Testing_Guide_v3.pdf

 

OWASP har forøvrig også en Top 10 trussel liste mot webapps, og egne rammeverk for sikkerhetstesting av webapplikasjoner. Og alt er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...