Gå til innhold

Hjelp til utdanning!


homeboy1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en 19 år gammel gutt som har gått 3 år på videregående skole med Idrettslinjen. Jeg har nå tatt meg et friår for å prøve å finne ut hva jeg skal utdanne meg i. Har jobbe som vikar på skolen i kommunen min i noen måneder nå.

Nå som fristen for søking til høgskoler og universiteter nærmer meg har jeg fortsatt ikke klart å bestemme meg for hva jeg skal gå. Jeg liker alt fra data, elektronikk, idrett, offshore, shipping og logistikk.. Mange av de utdanningene som jeg synes seg interessang ut krever realfag som jeg ikke har, tror det blir for vanskelig for meg, men disse utdanningene som har realfag virker morsomst ut. Som feks dataingeniør osv..

 

Noen som kan hjelpe meg? Bare still spørsmål til meg og, det hjelper.

 

Mvh

19 åring i nød!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare bare å bli ingeniør heller. Som du sier, du må ta vanskelige realfag. Jeg har to venner som nettopp (sommer 2011) er ferdig utdannet Dataingeniører. De sier at det har vært 5 år med masse slit.

 

Men det kommer an på hvilken person du er. Mine venner gikk på alle forelesnigene de skulle på, og leverte inn alt de skulle levere, samt gjorde alt de kunne for å få A. Hadde greit med fritid, men var ofte avslag på sammenkomster i helgene pga de satt inne og studerte, noe som pays off lengre ute i livet.

 

Jeg vet ikke hvordan ting fungerer om du bare går for C, eller bare for å bestå. Master krever vel sitt snitt?

 

Rådfør deg med skolerådgiver eller noe. Jeg har dessverre ikke mer enn dette å komme med :p

Lenke til kommentar

Jeg har generell studiekompetanse jo.

 

Jeg er vell ikke en elev som går etter A, man kan si jeg er en middels elev som får noen gode karakterer og noen dårlige. Men hvis jeg får inn for noe, så vet jeg at jeg kan få en bedre karakter. Vet at ingeniør utdanning er et slit, men håper ikke at det er noe veldig slit. Selv er jeg ikke flink i matte..

 

Hva får deg til å tro at realfag fra VGS er vanskelig? Har du sett over stoffet?

 

Vennene mine som har tatt realfag fra VGS mener at det er vanskelig, men så klagde de på at læreren var ganske så dårlig og det kan jeg bekrefte i. Men det virker vanskelig..

Lenke til kommentar

Master krever snitt på C (svak C går greit på noen skoler). Selv går jeg nå 3. året elektroing, jobber med bacheloroppgave nå. JA, det krever mye tid og arbeid, JA det er tider som er enormt intensiver og JA jeg satt på skolen forrige lørdag fra 9 om morgenen til 9 på kvelden for å jobbe.

 

Men det starter relativt rolig, og du blir etterhvert bare vandt til at du har ikke et liv utenom skolen, med unntak av i helgene da man ofte har tid til å dra ut på byen. Men samtidig synes du jo det du jobber med er litt gøy, så det er igrunn ikke så ille. Er fysikk, matte og kjemi som er det verste...

 

Og, selvom du ikke har den realfagen du trenger, har mange høyskoler ulike programmer som skal hjelpe deg med dette. Forkurs eller tresemester avhengig av hva du trenger...

Lenke til kommentar

Master krever snitt på C (svak C går greit på noen skoler). Selv går jeg nå 3. året elektroing, jobber med bacheloroppgave nå. JA, det krever mye tid og arbeid, JA det er tider som er enormt intensiver og JA jeg satt på skolen forrige lørdag fra 9 om morgenen til 9 på kvelden for å jobbe.

 

Men det starter relativt rolig, og du blir etterhvert bare vandt til at du har ikke et liv utenom skolen, med unntak av i helgene da man ofte har tid til å dra ut på byen. Men samtidig synes du jo det du jobber med er litt gøy, så det er igrunn ikke så ille. Er fysikk, matte og kjemi som er det verste...

 

Og, selvom du ikke har den realfagen du trenger, har mange høyskoler ulike programmer som skal hjelpe deg med dette. Forkurs eller tresemester avhengig av hva du trenger...

 

Er akkurat dette jeg frykter, å holde på med jobbing sent hver dag slik at det blir et slit. Jeg er jo ikke den spesielt flinkeste på skolen. Har sett en del på forkurs, og det kan være en mulighet, men så er det jo de realfagene da..

Lenke til kommentar

Jeg har generell studiekompetanse jo.

 

Da har du det du trenger for å starte som ingeniør i August.

 

...med visse betingelser. Du må ha matte R1 og R2, og Fys1.

 

Om du ikke har dette, kan du bruke 8 uker av sommerferien på tresemester på f.eks. Kongsberg. Da får du det som gjør at du tilsvarer spesiell studiekompetanse.

 

 

Opptakskrav: Generell studiekompetanse /realkompetanse og fagene Matematikk (R1 + R2) og Fysikk 1 eller Forkurs til ingeniørutdanning.Teknisk fagskole kan gi studiekompetanse, se kravkode HING. Søkere med generell studiekompetanse kan søke opptak via tresemesterordningen.

Lenke til kommentar
Vennene mine som har tatt realfag fra VGS mener at det er vanskelig, men så klagde de på at læreren var ganske så dårlig og det kan jeg bekrefte i. Men det virker vanskelig..

 

Den er utrolig kjip, har selv en lærer i kjemi 2 som ikke er så flink etter min mening.

 

Realfag er ikke så vanskelig som alle skal ha det til. Ta fysikk for eksempel, mange som synes dette er det vanskeligste faget. Fysikk 1 er faktisk ganske logisk og lett om du følger med i timen og gjør lekser når du skal. Har en kompis som hoppet over fra medielinjen til studiespes, og han tar nå FY1. Ikke noe problem, men nå skal det sies at han er ganske skoleflink.

 

Lån bøkene, se over stoffet, prøv deg gjerne på et par oppgaver i første kapittel. Hva har du å tape? Bare å kjøre på og se om det er noe for deg. :)

Lenke til kommentar

 

Er akkurat dette jeg frykter, å holde på med jobbing sent hver dag slik at det blir et slit. Jeg er jo ikke den spesielt flinkeste på skolen. Har sett en del på forkurs, og det kan være en mulighet, men så er det jo de realfagene da..

 

Du trenger ikke være blant de flinkeste. På vgs lå jeg å vippet mellom 3 og 4 i matte. Fysikk fant jeg vanskelig.

Sånn var det også på Høyskolen, det virker som du ikke kommer noe sted frem til 2 uker før eksamen. Du kommer da til å innse at lærere er late, og at dersom du pugger alt som har vært på de to-tre siste eksamenene, har du sansynligvis det du trenger for å klare minimum 50% av eksamen.

 

Om du da i tillegg prøver å finne deg noen småsmarte folk i klassen, og mingler litt med dem, så hjelper de deg opp. Så lenge du har pågangsmot og ikke gir opp, kommer du langt! Men det er viktig å være med på alle forelesninger, og notere flittig.

Lenke til kommentar
Vennene mine som har tatt realfag fra VGS mener at det er vanskelig, men så klagde de på at læreren var ganske så dårlig og det kan jeg bekrefte i. Men det virker vanskelig..

 

Den er utrolig kjip, har selv en lærer i kjemi 2 som ikke er så flink etter min mening.

 

Realfag er ikke så vanskelig som alle skal ha det til. Ta fysikk for eksempel, mange som synes dette er det vanskeligste faget. Fysikk 1 er faktisk ganske logisk og lett om du følger med i timen og gjør lekser når du skal. Har en kompis som hoppet over fra medielinjen til studiespes, og han tar nå FY1. Ikke noe problem, men nå skal det sies at han er ganske skoleflink.

 

Lån bøkene, se over stoffet, prøv deg gjerne på et par oppgaver i første kapittel. Hva har du å tape? Bare å kjøre på og se om det er noe for deg. :)

 

Det hørtes ikke så domt ut å prøve det :) vennene mine sa og at det er vell ikke så vanskelig, men bare faget blir vanskelig med en dårlig lærer.

 

Jeg har generell studiekompetanse jo.

 

Da har du det du trenger for å starte som ingeniør i August.

 

...med visse betingelser. Du må ha matte R1 og R2, og Fys1.

 

Om du ikke har dette, kan du bruke 8 uker av sommerferien på tresemester på f.eks. Kongsberg. Da får du det som gjør at du tilsvarer spesiell studiekompetanse.

 

 

Opptakskrav: Generell studiekompetanse /realkompetanse og fagene Matematikk (R1 + R2) og Fysikk 1 eller Forkurs til ingeniørutdanning.Teknisk fagskole kan gi studiekompetanse, se kravkode HING. Søkere med generell studiekompetanse kan søke opptak via tresemesterordningen.

Så man kan altså ikke ta forkurs i ingeniør hvis man ikke har matte R1, R2 og Fys 1? Det virker nå rart, er du sikker på det? Jeg mener at man kan ta forkurs med matte og fysikk..

Lenke til kommentar

 

Er akkurat dette jeg frykter, å holde på med jobbing sent hver dag slik at det blir et slit. Jeg er jo ikke den spesielt flinkeste på skolen. Har sett en del på forkurs, og det kan være en mulighet, men så er det jo de realfagene da..

 

Du trenger ikke være blant de flinkeste. På vgs lå jeg å vippet mellom 3 og 4 i matte. Fysikk fant jeg vanskelig.

Sånn var det også på Høyskolen, det virker som du ikke kommer noe sted frem til 2 uker før eksamen. Du kommer da til å innse at lærere er late, og at dersom du pugger alt som har vært på de to-tre siste eksamenene, har du sansynligvis det du trenger for å klare minimum 50% av eksamen.

 

Om du da i tillegg prøver å finne deg noen småsmarte folk i klassen, og mingler litt med dem, så hjelper de deg opp. Så lenge du har pågangsmot og ikke gir opp, kommer du langt! Men det er viktig å være med på alle forelesninger, og notere flittig.

Jeg har egentlig alltid vært dårlig i matte, så det å kanskje begynne med matte R1, R2 og Fysikk skremmer meg litt. Vet at jeg kunne ha fått en bedre karakter i matte hvis jeg bare hadde jobbet litt mer, men etterhvert som tiden går, så blir faget kjedelig og det virker for vanskelig for meg, dermed detter jeg ut.. Det er dette jeg frykter skal skje hvis jeg feks går et forkurs til ingeniør utdanning.

Lenke til kommentar

åi, nå roter jeg litt. Forkurs (med norsk, engelsk osv.) er det som tar et år. Tresemester er 6 uker i sommerferien. Forkurs krever ikke at du har generell studiekompetanse, mens tresemester gjør det.

 

Det er i ingen av disse tilfellene et krav om at du har R1/R2/Fys1.

 

Men om du er så heldig at du har nok matte og fysikk, kan man altså hoppe rett inn på høyskolen nå til august, og om du ikke har nok matte/fysikk men likevel ønsker å komme deg inn, kan du ta denne tresemesteren til sommern.

Lenke til kommentar

Ang. det med matte og sånt... Lærerene på høyskolen har jeg inntrykk av at er i en helt annen klasse enn på vgs. Mye høyere kunskap, og mye større evne til å lære bort og ta ting på sparket. Gjør det litt mer interessant å følge med.

 

Også begynner alt på høyskolen ganske langt nede og grunnleggende, for å ta med seg de som har fallt litt av.

Lenke til kommentar

Ang. det med matte og sånt... Lærerene på høyskolen har jeg inntrykk av at er i en helt annen klasse enn på vgs. Mye høyere kunskap, og mye større evne til å lære bort og ta ting på sparket. Gjør det litt mer interessant å følge med.

 

Også begynner alt på høyskolen ganske langt nede og grunnleggende, for å ta med seg de som har fallt litt av.

Høres bra ut det. Fikk vite av en venninne av meg som studerer i Tromsø. Hun sa at hun hadde lært mer på 1 time på universitet enn på et helt år ved videregående skole. Får håpe at det er sånn overalt :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med forkurs til ingeniør? Jeg fikk en 2`er i matte på videregående, men så hadde jeg en ELENDIG lærer som kun underviste på tavlen og sa vi skulle gjøre ditt og datt, så ble vi latt oss til oss selv. Men jeg vet hvis jeg hadde jobbet mer og vært litt mer særiøs, så vet jeg lett at jeg kunne fått værtfall en 3`er.

Så hvordan er det med forkurs til ingeniør? Noen?

Lenke til kommentar

Forkurs til ingeniør er (var hvertfall det når jeg var 19 år) totalt ubrukelig om du har generell studiekompetanse. Forkurs ingeniør er beregnet på de som har gått to år yrkesfag, og er basically allmennfaglig påbyggings-året + matte R1 og R2 + 1Fy (eller 2MX og 3MX og 2FY som det het når jeg gikk). Har du allerede generell studiekompetanse kan du skippe så mange fag at det blir snakk om 4-5 skoletimer i uka.

 

Edit: Med mindre du har lyst til å ta opp noen av allmennfagene for å forbedre karakteren, naturligvis.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Hvordan er det med forkurs til ingeniør? Jeg fikk en 2`er i matte på videregående, men så hadde jeg en ELENDIG lærer som kun underviste på tavlen og sa vi skulle gjøre ditt og datt, så ble vi latt oss til oss selv. Men jeg vet hvis jeg hadde jobbet mer og vært litt mer særiøs, så vet jeg lett at jeg kunne fått værtfall en 3`er.

Så hvordan er det med forkurs til ingeniør? Noen?

Tror jeg ville prøvd meg på tresemester i sommerferien istede da. Du trenger det for å gå ingeniør uansett, ettersom det som oftest krever spesiell studiekompetanse). Dessuten er forkurs lurt med tanke på å ikke ligge som en 2-er elev når læreren begynner å bable om mye nytt.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med forkurs til ingeniør? Jeg fikk en 2`er i matte på videregående, men så hadde jeg en ELENDIG lærer som kun underviste på tavlen og sa vi skulle gjøre ditt og datt, så ble vi latt oss til oss selv. Men jeg vet hvis jeg hadde jobbet mer og vært litt mer særiøs, så vet jeg lett at jeg kunne fått værtfall en 3`er.

Så hvordan er det med forkurs til ingeniør? Noen?

Tror jeg ville prøvd meg på tresemester i sommerferien istede da. Du trenger det for å gå ingeniør uansett, ettersom det som oftest krever spesiell studiekompetanse). Dessuten er forkurs lurt med tanke på å ikke ligge som en 2-er elev når læreren begynner å bable om mye nytt.

Jeg kan ikke ta tresemester i sommerferien, ettersom jeg skal jobbe da. Trenger penger til hybel/leilighet senere i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...