Gå til innhold

Hva skal en ufaglært, skoleallergisk altmuligmann jobbe med?


Kamelegget

Anbefalte innlegg

Er det noen som har et godt tips til en som aldri kommer skikkelig inn på arbeidsmarkedet?

 

Jeg har konsentrasjonsproblemer som gjør at normal skolegang er et mareritt for meg. Jeg har humpet meg gjennom grunnskolen og tre år med allmennfag, men med relativt stusselige karakterer.

Har fylt CV'en min med allverdens ymse jobber innenfor butikk, barneskolen, renovasjon og diverse håntverk. Alle av forholdsvis kort varighet.

Hele veien har jeg vært hindret av ryggproblemer, leddproblemer, konsentrasjonsproblemer og hodepine pga skjeve hornhinner.

Siden 2004 har jeg oppdaget, diagnostisert og behandlet det meste av dette, så etter to ryggoperasjoner, diagnose og medisinering av ADD (konsentrasjon), og konstatert skjeve hornhinner som selvsagt behandles enkelt med briller/linser, så er jeg egentlig bedre stilt enn noen gang, men nå står jeg altså her, uten jobb, uten utdannelse og har passert 32 år.

 

Så hva gjør jeg nå??

 

Jeg føler meg 100% arbeidsfør, selv om jeg kanskje må styre unna de mest ekstreme fysiske jobbene, og kanskje også jobber med høy grad av ansvar og som krever evner til å ha kontroll på mange baller i lufta samtidig. Tror verken forskalingssnekker eller flygeleder er noe for meg for å si det sånn.

Jeg er kreativ, litt kunstnerisk håntverker-type som liker å løse utradisjonelle problemer uten fasit. En sånn som sikkert ville ha fungert kjempefint i arbeidsmarkedet for 50-60 år siden, men idag får man jo ikke håntverkerjobb uten utdannelse, og selv med utdannelse er det lite rom for kunstneriske krumspring.

Nå vet jeg ikke om jeg skal prøve meg på videreutdanning eller om jeg bare skal prøve å finne meg en eller annen vilkårlig jobb fortest mulig.

Jeg har kone og to barn å forsørge, så en viss inntekt må jeg jo ha. Jeg kan klare meg med ca 300K brutto pr år, men det er absolutt minimum.

 

Kjempeglad for gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du virker som en oppegående fyr, og du nevner jo at du har evner innen håndverk, kreativitet, nyskapning osv.

 

Hvorfor ikke prøve seg på en utdanning innen kunst/håndtverkerfag? Vet lite om slike studier, men vil da tro at det ikke er så mye teori og "pugging" som f.eks. realfag. Som du nevner er det vanskelig å få seg jobb i dag uten "korrekt" utdanning, så hvis jeg var deg ville jeg lest litt om hvilke forskjellige studier som fins, hvilken studieoppbygning de har, etc. Prøv å finn noe som kan passe for deg.

Lenke til kommentar

Selv om du har passert 32 år, betyr det ikke at en ikke kan begynne og jobbe med noe helt nytt. finnes mange jobber selv om du har ADD. MEN jeg vil anbefale og ikke begi deg inn i enn bygg relatert jobb (tømmrer/elektriker/rørlegger/ventilasjon) men er du etter en jobb bare for å jobbe, eller er du intressert i en jobb som du har interesse av og jobbe i? i så fall, hva er dine interesser?

Lenke til kommentar

Du virker som en oppegående fyr, og du nevner jo at du har evner innen håndverk, kreativitet, nyskapning osv.

 

Hvorfor ikke prøve seg på en utdanning innen kunst/håndtverkerfag? Vet lite om slike studier, men vil da tro at det ikke er så mye teori og "pugging" som f.eks. realfag. Som du nevner er det vanskelig å få seg jobb i dag uten "korrekt" utdanning, så hvis jeg var deg ville jeg lest litt om hvilke forskjellige studier som fins, hvilken studieoppbygning de har, etc. Prøv å finn noe som kan passe for deg.

Takk for det. Tror nok at jeg skulle klart en sånn utdanning, men jeg føler jeg måtte hatt et noenlunde klart mål for hva jeg ville jobbe med til slutt. Har mer tro på å finne ut hva jeg ønsker å jobbe med først og så finne ut hvilke veier jeg kan gå for å komme dit, enn å begynne på en generell utdannelse som virker interessant i håp om at det kan ende opp i en interessant jobb. En annen utfordring er at jeg faller utenfor skolerett, og kan få problemer med å komme inn på diverse skoler av den grunn, i TILLEGG til at jeg har dårlige karakterer.

Lenke til kommentar

Selv om du har passert 32 år, betyr det ikke at en ikke kan begynne og jobbe med noe helt nytt. finnes mange jobber selv om du har ADD. MEN jeg vil anbefale og ikke begi deg inn i enn bygg relatert jobb (tømmrer/elektriker/rørlegger/ventilasjon) men er du etter en jobb bare for å jobbe, eller er du intressert i en jobb som du har interesse av og jobbe i? i så fall, hva er dine interesser?

Takk for svar. Hva er grunnen til at du ikke vil anbefale meg byggrelaterte yrker?

Jeg har selvsagt mest lyst til å jobbe med noe jeg interesserer meg for, men det er vanskelig å vite hvor mye vekt jeg skal legge på det. NAV vil jo helst at jeg bare skal få meg en jobb så fort som mulig, men jeg har fryktelig lyst til å opparbeide meg noen konkrete kvalifikasjoner enten gjennom ordinær utdannelse eller på andre måter før jeg er blitt så gammel at det er for sent.

Noe av problemet er at selv om jeg har allsidige evner og interesser, så er det stort sett innenfor litt snevre nisjer som alle er relativt usikkert å satse på. Det kan være f.eks. modellbygger, pianostemmer, møbelsnekker, taksidermist (utstopping av dyr), TV/radioreparatør eller lignende.

Lenke til kommentar

hehe kan virke litt frekt og si at jeg ikke tror du passer i byggrelatert fag, men ettersom du selv sier

ryggproblemer, leddproblemer, konsentrasjonsproblemer
problemene vil bare bli større, og på ett bygg trengs det konsentrasjon, her bæres det tungt og mange ganger i dårlige posisjoner(tanke på rygg), må også beregne en del spasering i trapper o.l på større bygg (leddproblemer)

 

hehe jeg ser at alle dine nisjer er intressange, men det er lite behov for pianostemmere i dag, møbelsnekker eksisterer nesten ikke lengre, taksidermister har vi altfor mange av ettersom de fleste jobber på museum eller har det som en hobby/bijobb, tv/radio repratør er ett døende yrke ettersom vi kaster i stede for å reparere :)

 

men har mange godt betalte yrker som for eksempel Buss sjåfør, noe vi trenger flere og flere av, og NAV nesten garantert vil hjelpe deg med, Lastebilsjåfør (type anlegg/frakt) Taxi sjåfør, veldig enkle yrker, men godt betalte yrker, men ettersom jeg ikke kjenner dine interesser 100% så kan jeg bare gjette meg til hva du ønsker og jobbe med

Lenke til kommentar

hehe kan virke litt frekt og si at jeg ikke tror du passer i byggrelatert fag, men ettersom du selv sier

ryggproblemer, leddproblemer, konsentrasjonsproblemer
problemene vil bare bli større, og på ett bygg trengs det konsentrasjon, her bæres det tungt og mange ganger i dårlige posisjoner(tanke på rygg), må også beregne en del spasering i trapper o.l på større bygg (leddproblemer)

 

hehe jeg ser at alle dine nisjer er intressange, men det er lite behov for pianostemmere i dag, møbelsnekker eksisterer nesten ikke lengre, taksidermister har vi altfor mange av ettersom de fleste jobber på museum eller har det som en hobby/bijobb, tv/radio repratør er ett døende yrke ettersom vi kaster i stede for å reparere :)

 

men har mange godt betalte yrker som for eksempel Buss sjåfør, noe vi trenger flere og flere av, og NAV nesten garantert vil hjelpe deg med, Lastebilsjåfør (type anlegg/frakt) Taxi sjåfør, veldig enkle yrker, men godt betalte yrker, men ettersom jeg ikke kjenner dine interesser 100% så kan jeg bare gjette meg til hva du ønsker og jobbe med

Har jobbet som bussjåfør tidligere, men det var svært konsentrasjonskrevende, og all stillesittingen tok nesten knekken på ryggen, så sånn sett tror jeg nesten snekker hadde vært bedre, men jeg skjønner hva du mener. Har tenkt på det samme, men om det samme gjelder alle mere "mainstream" håntverkeryrker skulle jeg gjerne likt å visst.

Som jeg nevnte i begynnelsen, så er jeg veldig glad i kreativt arbeid. Jeg er kreativ og idérik, og elsker å skape, reparere, pusse opp osv, så det sier seg selv at en sjåførjobb ligger ganske langt ned på lista selv om ryggen skulle takle det.

Jeg er sørgelig klar over at alle mine drømmejobber ligger i smale, utdøende nisjer, men det er jo mange som jobber eller har jobbet med slike ting tidligere, så spørsmålet er jo hva slags jobber som typisk passer for denne gruppen å gå over til når tiden faser ut denne typer yrker? Er vi dømt til å bli motvillige industriarbeidere eller omsorgsarbeidere, eller finnes det fortsatt arbeid for sånne som meg?

Endret av Kamelegget
Lenke til kommentar

du kan bli kunst og handverk lærer.

Jeg er nok mer en "bruks-kunstner" enn en typisk kunst-elskende kunstner, så jeg vet ikke om det er helt riktig vei å gå, men jeg har vært inne på tanken tidligere, ettersom jeg har jobbet som lærervikar en del.

For å få fast jobb som lærer, uansett fag, så må man vel ha pedagogikk som et minimum, i tillegg til at jeg sikkert må studere kunsthistorie og en del relaterte fag som kan bli utfordrende å motivere seg til etter mye misslykket skolegang, men for all del, jeg skjønner jo at jeg sannsynligvis må studere ett eller annet uansett, men jo mindre teori og jo mer praktisk, jo bedre.

 

Kanskje en eller annen vaktmesterstilling kunne vært noe?

Det er noe av det nærmeste foreløpig. Hva slags utdannelse må man ha da?

Lenke til kommentar

Hva med vekter da? Kort utdanning og helt grei lønn og arbeidsbetingelser.

Snittlønna ligger på 320 000 ifølge utdanning.no. Men denne kan vesentlig stige, kommer an på hvor du jobber og overtids arbeid osv.

 

Utdanningen er simpel. Det er tre trinn du må igjennom. Vekter kurs trinn 1 går over et par dager, og etter dette kurset kan du få deg jobb. Er du heldig spanderer vakt selskapene resten av trinnene på deg om du binder deg hos dem.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her, men jeg går fortsatt med et lite håp om at det kan finnes en jobb som treffer bedre mine evner og interesser. Det må da være noen håntverker-yrker igjen der det fortsatt trenges kreativitet. Glassblåser, smed, modellbygger...kan det være noe jeg ikke har tenkt på? Kanskje fotograf kan være noe, men det er kanskje fryktelig mange om beinet...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...