Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte hovedmål? (VGS)


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Tenker jeg skal planlegge litt strategisk rundt de 4 (+) norskkarakterene som kommer på vitnemålet. Jeg er skriver bedre bokmål enn nynorsk, som ironisk nok er hovedmålet mitt (skylder på at dialekten min blander seg inn i nynorsken :blush: ). Derfor sa jeg til faglærer at jeg skulle bytte hovedmål, noe jeg visstnok ikke kunne. Har hørt om flere som har gjort dette, og det skulle ideelt sett være problemfritt.

 

Er det noen som har noen kjekke paragrafer jeg kan henvise til for å bytte til bokmål?

Og må jeg snakke bokmål under framføringer o.l., eller er norsk muntlig uavhengig av hovedmålet du har valgt? Det kunne blitt komisk..

 

Tusen takk! :love:

Endret av Pyls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa han at du ikke kunne bytte hovedmål?

 

Hvis du går på barneskolen så går nok ikke det, men på VGS og US så skal du kunne gjøre dette. Kan nok ikke henvise deg til noen paragrafer.

 

Det måler du snakker på fremføringer har INGENTING med hovedmålet ditt å gjøre. Du kan bytte fra trønderdialekt til bergenserdialekt til stavangerdialekt i samme setning uten at det har noe å si. Hovedmålet ditt påvirker kun skriftlige innleveringer.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten egentlig? Hovedmål og sidemål teller jo likt på snittet, og kravet for hovedmål og sidemål skal vel være like høyt?

 

Du kan nok i allefall ikke reversere tidligere fastsatte karakterer, altså plutselig påstå at bokmål er hovedmålet ditt, og da ble hovedmålseksamenen (som du da skrev på nynorsk) plutselig sidemål...

Lenke til kommentar

Det er jo potensielt en kjempefordel, med tanke på at eksamen i sidemål er trekkfag. Altså må man ta eksamen i hovedmål, men slipper kanskje sidemål. Jeg slapp, og var temmelig lettet over det. Nynorsk var forresten mitt hovedmål gjennom hele grunnskolen, men jeg byttet med en gang jeg startet på videregående fordi jeg var sterkere i bokmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...