Gå til innhold

Ny gaming laptop, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Så jeg er på jakt etter en decent gamingpc. Som helst kan kjøre World of Tanks, Total War-spillene, Civilization, R.U.S.E.. osv...

Jeg vil ikke over 8000, helst.

 

Ja jeg vet en stasjonær hadde tatt seg ut best, men jeg har lyst på noe mobilt. Ikke en for hardcore gamingpc, men noe som kan kjøre ting.

 

Jeg har sett litt på denne:

http://www.komplett....aspx?sku=743563

 

og når det kommer til specs har jeg ikke sett en bærbar som overgår den. Hvertfall i forhold til pris.

8gb ram

2gb grafikkminne

i7 Intel 2.0 ghz

500 gb HDD/ 7200 rpm

 

også kostern den jo bare 7000... jeg tenker det er en bra pris, og hvertfall bra pris for inholdet. Men fortsatt anbefales andre laptoper til gaming, selv med lavere specs... why?

 

Eller er det noe med denne pcen som bare sier "IKKE KJøP!" som jeg bare ikke har fått med meg?

 

Takk for all hjelpen dere kan gi :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville kjøpt Asus N53SV, mye bedre skjerm, og veldig god kjøling

 

BTW, her er link til PCen TS satt opp som ikke virker, litt fiks i søking og det virker ;)link

 

 

Men igjen... den går på det jeg snakker om... dårligere ram og dårligere grafikk... hva er greia?

Hvorfor den framfor Toshibaen, når Toshibane har bedre specs?

 

1. det er samme grafikkort

 

2. vil du noen gang klare å bruke mer enn 4GB RAM? hvis du klarer det så koster det 300kr er et helt sett med 8GB... test først

 

skjermen, kjølinga og kvaliteten på den PCen er bedre, koster ikke mer med mindre du på en eller annen måte klarer å bruke mer enn 4GB RAM...

Lenke til kommentar

 

1. det er samme grafikkort

 

2. vil du noen gang klare å bruke mer enn 4GB RAM? hvis du klarer det så koster det 300kr er et helt sett med 8GB... test først

 

skjermen, kjølinga og kvaliteten på den PCen er bedre, koster ikke mer med mindre du på en eller annen måte klarer å bruke mer enn 4GB RAM...

 

 

når det gjelder ram, og spill så anbefales det hele tiden med over 4 gb.

 

hmm... ja ser det med grafikkortet faktisk... men hvorfor står det på komplett at TSen har 2gb grafikk der, mens asusen har 1gb?

Lenke til kommentar

 

når det gjelder ram, og spill så anbefales det hele tiden med over 4 gb.

 

hmm... ja ser det med grafikkortet faktisk... men hvorfor står det på komplett at TSen har 2gb grafikk der, mens asusen har 1gb?

 

fordi Toshibaen har 2GB og Asusen har 1GB, men det er bare et salgstriks, grafikkortet er langt ifra kraftig nok til å bruke 1GB, hadde sikkert klart seg med 512MB minne det grafikkortet

 

sitter for øyeblikket å spiller Skyrim, bruker 3.2GB som maks...

Lenke til kommentar

 

fordi Toshibaen har 2GB og Asusen har 1GB, men det er bare et salgstriks, grafikkortet er langt ifra kraftig nok til å bruke 1GB, hadde sikkert klart seg med 512MB minne det grafikkortet

 

sitter for øyeblikket å spiller Skyrim, bruker 3.2GB som maks...

 

 

hmm...thx :D

Vel... hvis den er bedre, så er den bedre :D

BTW... hva er erfaringen med net on net? Eller burde jeg kjøpe den en annen plass?

Lenke til kommentar

:/ klarte å feile... Toshibaen har en hybriddisk, noe som vil gjøre PCen en god del raskere til å for eksempel starte seg selv og programmer, rett og slett alt som har med harddisken å gjøre, mulig det er vits å gå for Toshibaen likevel

 

nei men for svarte f*** da :p

Ja fordi den har 7200 rpms mens Asusen har 5400. er en vesentlig forskjell det der.

 

Men kritikken på TSen er at den ser litt shabby ut i plastikkomslaget sitt. Altså kvalitetmessig. Men det er bare utseende, har trossalt ingen planer om å slenge den rundt meg heller. Men uansett.

 

Har nemlig hørt om den Asusen der før skjønner du.

 

Men hvis det bare er utseende så er jo fortsatt Toshibaen OK... Står på komplett at TSen har en maks driftstemperatur på 35Celsius. Er jo ok... og ikke for varmt... Så hvilken ville du tatt? (sett bort fra at du allerede har en PC da :p)

Lenke til kommentar

 

nei men for svarte f*** da :p

Ja fordi den har 7200 rpms mens Asusen har 5400. er en vesentlig forskjell det der.

 

Men kritikken på TSen er at den ser litt shabby ut i plastikkomslaget sitt. Altså kvalitetmessig. Men det er bare utseende, har trossalt ingen planer om å slenge den rundt meg heller. Men uansett.

 

Har nemlig hørt om den Asusen der før skjønner du.

 

Men hvis det bare er utseende så er jo fortsatt Toshibaen OK... Står på komplett at TSen har en maks driftstemperatur på 35Celsius. Er jo ok... og ikke for varmt... Så hvilken ville du tatt? (sett bort fra at du allerede har en PC da :p)

 

selv ville jeg gått for asusen på grunn av skjermen, jeg finner dessverre ikke noen andre steder som selger den PCen, den er litt gammel egentlig, og de nye versjonene er litt dyrere og er ikke på lager (Asus N53SM), er på lager noen steder, men på butikker jeg helt ærlig ikke stoler på (for eksempel amentio)

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha best mulig bærbar for spilling innenfor en maxpris på 8000, bør du se på maskiner med Nvidia GT 555M eller GT 635M, eller AMD HD 7690M eller HD6770M skjermkort. Disse er ca. jevngode, og de beste du får innenfor budsjettet ditt. Men vær oppmerksom på at du kan få maskiner med Nvidia GTX 560M skjermkort til en pris under 9000, f.eks. Asus G53SX. Dette vil være et bedre kjøp dersom du skal ha maskin til spilling; det skjermkortet er betraktelig raskere enn de andre som er nevnt. Dette er en "ekte" gamer laptop.

 

Ellers; det virker som om du har en oppfatning om at det er minnestørrelsen som sitter på skjermkortet som er det som teller for ytelsen; det er ikke riktig. Det har svært liten betydning, det er hvilket skjermkort det er, som teller. Og det er hvilket skjermkort som sitter i maskinen som teller for 98% av ytelsen når det gjelder spilling. Du kan sette inn 1000 GB minne på et GT 555M, og det blir aldri i nærheten av å være like kraftig som et GTX 560M med bare 1,5 GB minne. Som et eksempel. Du vil ikke en gang se noen forskjell i ytelsen mellom 2 like skjermkort, selv om det ene har ørten ganger større minne enn det andre ... så lenge det er nok minne, er det nok - det blir ikke bedre. Unntaket er hvis du har et betydelig sterkere skjermkort enn de som er nevnt her, og du samtidig kjører et flerskjermopplegg med kjempehøy oppløsning - da kan minnemengde spille en viss rolle.

 

Som sagt; skal du holde deg til maxpris på 8000, så er det et av de skjermkortene jeg nevnte som er tingen, men du får en bedre spillmaskin hvis du øker budsjettet litt. 9000 er fremdeles billig i forhold til det du må ut med for å få en av de virkelig kraftige spill-laptopene. :)

 

Et søk på prisjakt.no etter maskiner med nevnte skjermkort, til en maxpris på 8000 kroner, ga dette resultatet.

 

Hoppet fra GT 540M og GT 630M (som sitter i de andre maskinene som er nevnt her) og opp til de kortene jeg har nevnt, er merkbart, men ikke veldig stort. Men hoppet opp til GTX 560M er veldig stort. Med det kan du kjøre de aller fleste nye spill på max eller nær max oppløsning og detaljer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

 

Et søk på prisjakt.no etter maskiner med nevnte skjermkort, til en maxpris på 8000 kroner, ga dette resultatet.

 

 

Jeg brukte prisjakt og kom selv til dette resultate:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV66C46EO/hp-pavilion-15-6-barbar-pc-dv6-6c46eo

 

Er den verdt pengene? Jeg vet det står : Grafikk: AMD Radeon HD 7690M GPU med 2 GB DDR5 dedikert minne gir deg den ytelsen du trenger for krevende spill, grafiske applikasjoner og underholdning.

 

Prossesoren virker decent, minne optimal, men grafikkortet er et spørsmålstegn nå.

 

Men for alt jeg vet er det et salgstriks... Når det gjelder prisen, så er 8000 det absolutte max, mens jeg allerhelst vil betale 7000.

 

btw, takk for den oppklaringen med grafikkortproblemet! Har tenkt slik siden jeg var liten :p

Lenke til kommentar

Den HP'en er mye ytelse for pengene, og skjermkortet er det helt nye HD 7690M, som er omtrent på høyde med GT 555M eller til og med bittelitt raskere. Notebookcheck.net - AMD Radeon HD 7690M

Denne maskinen finnes også med Core i7 prosessor, som du sikkert har lagt merke til, men blir da dyrere selvfølgelig. Og det har egentlig bare betydning dersom du skal spille spill (eller utføre helt andre oppgaver) som har støtte for 4 eller flere kjerner. Skjermoppløsningen er litt i laveste laget for en 15-tommers skjerm etter min mening, men på den annen side passer oppløsningen fint for ytelsen på skjermkortet - det er lettere å dra spill i 1366x768 enn i 1920x1080!

 

Nå skal det sies at HP Pavilion har et noe frynsete rykte på seg når det gjelder byggekvalitet og holdbarhet. Men jeg vet ikke om dette gjelder også for de nyeste modellene deres. Tidligere Pavilion'er slet bl.a. med at de tålte lite støvannsamlig innvendig, før de begynte å gå for varme. Dersom de sliter med det samme fremdeles, må du belage deg på å forholdsvis ofte åpne maskinen og renske den for støv innvendig.

 

Men kort sagt: HD 7690M er et av de beste skjermkortene du på nåværende tidspunkt kan få innenfor budsjettet ditt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det å skru opp en pc er ikke den største utfordringen, men jeg ser den...

 

På den andre siden så har jeg nå begynt å falle, seriøst, for den G53SX maskina... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656683#extra

 

Greit nok at den er tung... men...den er jo virkelig "a bang for the buck" som man sier på engelsk.

 

Ja det er en demo-modell, men en modell med i7 intel og 8 gb minne , til kontrast i forhold til den du viste.

Lenke til kommentar

For sent, dersom det ikke var du som kjøpte den siste :p

Hva var prisen på den?

 

DAMNIT!... nei det var ikke meg...jaja... får vel bli pavillion eller den G53SX fra elkjøp.

 

For sent, dersom det ikke var du som kjøpte den siste :p

Hva var prisen på den?

 

DAMNIT!... nei det var ikke meg...jaja... får vel bli pavillion eller den G53SX fra elkjøp.

 

 

btw det var 8800.-

Lenke til kommentar

For sent, dersom det ikke var du som kjøpte den siste :p

Hva var prisen på den?

 

DAMNIT!... nei det var ikke meg...jaja... får vel bli pavillion eller den G53SX fra elkjøp.

 

For sent, dersom det ikke var du som kjøpte den siste :p

Hva var prisen på den?

 

DAMNIT!... nei det var ikke meg...jaja... får vel bli pavillion eller den G53SX fra elkjøp.

 

 

btw det var 8800.-

 

Det var jag som köpte den.... En svensk till råga på allt ;)

Endret av CptKaboom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...