Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

P ELLER T MATTE


Anbefalte innlegg

Hei jeg går 10'ende klasse altså siste året på UngS. Jeg er ikke mesterelev i matte ligge rpå en 4'er. Det jeg lurte på var om jeg kommer til å drite meg ut om jeg tar T matte på Vidregående? Eller kan jeg kal re meg hvis jeg jobber hardt? (Spør dere som har erfaring)

btw, det yrket jeg vil bli krever t matte så hvordan skal jeg få den kunnskapen om jeg tar P matte på vidregående?

 

Tusen takk for svar.

MVH

Endret av Fotballspiller15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krever studiet du ønsker å gå på R1+R2 eller bare R1? Dersom du bare trenger R1 kan du ta 1P i førsteklasse, så videre med S1 i andreklasse og S2 i tredjeklasse. S1 + S2 tilsvarer R1. Selv har jeg 1T nå. Noen av emnene er lette mens noen er lette. Det viktigste er at du jobber mye med å forstå stoffet, så skal det nok gå greit. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Tok 1P matte i førsteklasse, men fant ut at jeg måtte ha 1T for å komme inn på videre utdanning og tok kveldskurs i fire måneder og en eksamen, og jeg må helt ærlig si at det var noe skit...

 

Dersom du skal ta videre utdanning som krever T/S/R-matte så ta 1T, om du skal inn på skoler som ikke krevet det, som forøvrig er 95%, så kjør 1P. Var firerelev på ungdomskolen, i 1P-kurset fikk jeg fem og 1T-kurset fikk jeg fire etter maaaange timer jobbing

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Vet du om du skal ha realfag eller samfunnsfag på vg2? P er vel mer retta mot det praktiske man bruker med fag som økonomi etc. T bør du ha om du planlegger å ta realfag, og ihvertfall R1. Har hatt t og har R1 nå + fysikk, kjemi og bio. Matten er ekstremt nyttig i fysikken.

 

Men viktigste. Tenk på hva du ønsker å velge senere (R1, fysikk?), og interessen og motivasjonen til å følge med/jobbe med faget. Ungdomsskolekarakteren din har ikke særlig og si, da (ihvertfall jeg) synes matten på vgs var en veldig overgang fra matten på ungdomsskolen. Matte var det faget jeg mislikte mest på ungdomsskolen, nå elsker jeg det

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...