Gå til innhold

Komponenter til stasjonær PC til 15k - ikke til gaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har flere av de diskene faktisk endt i døden etter under et halvt år med stress, så dersom du kjører databaser på en SSD så vil den ende med samme skjebne over kort tid. Ofte vil man ha dataene sine trygge over en lengre periode enn 6 til 12 måneder...

 

Jeg får være den første til å innrømme at jeg ikke har noen erfaring med databaser, men jeg regnet med at databasebruk vanligvis innebærer store mengder små operasjoner, der SSD'er klarer oppimot 100 ganger flere IOPS enn en harddisk. (Her er et eksempel som viser M4 256GB på over 100 ganger MB/s enn en 600GB Velociraptor på 4K random writes: http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400-ssd-review/2 )

 

Hvis vi modererer oss og sier SSD'en greier 10 ganger flere IOPS, og tar utgangspunkt i en last som gjør at en harddisk må jobbe oppimot maks 24/7, så vil vel SSD'en kunne idle ni tideler av tiden på samme last? Når vi i tillegg tar hensyn til at det var 64GB-SSDer som ble testet, og at en SSD på 256GB vil kunne skrive fire ganger så mye data før cellene når threshold, så burde systemet være teknisk utdatert før det er noen fare for dataene?

Hvor mye IOPS SSD klarer i sekundet er irrelevant når det er snakk om holdbarheten på diskene. Tingen er at i sammenheng med slike systemer vil man gjerne ha redundans også. Det blir dyrt å gjennomføre noe slik dersom man samtidig skal ha god lagringsplass. Om man hadde kjørt SSD f.eks i RAID 5 så måtte de i tillegg til vanlig I/O også skrevet paritet til arrayet. En mekanisk disk slites ikke på samme måte som en SSD, og det er også derfor få bedrifter i dag bruker SSD i sammenheng med store lagringsløsninger og databasebruk.

 

Nå har det seg slik at ofte gjennomførste operasjoner skal foregå i minnet, så hvor mye bedre ytelse man faktisk får i praksis med SSD i bruk sammen med databaser vet jeg ikke.

 

Om du bruker eksempelet fra utholdenhetstesten, så holdt den ene disken ut 114 dager men kontinuerlig skriving. Dersom denne SSDen går på 1/3 av sin kapasitet i ett år, så er den død.

 

Har hørt et skrekkeksempel på hvor fort SSDer kan dø i databasesammenheng på servere, så det er ikke uten grunn at jeg argumentere imot bruk av SSD her. Så ja, jeg mener det er fare for dataene lenge før maskinen er avlegs.

Lenke til kommentar

Mange bra tilbakemeldinger her, takk til alle som bidrar til diskusjonen.

 

@fUsiOn - AMD er interessant, må medgi at jeg ikke en gang hadde vurdert det gitt benchmarkene de siste årene. Jeg er vel enda ikke helt overbevist om at AMD er veien å gå ifht. socket 1155. Det systemet du satte opp på Komplett hadde noen fine idéer, jeg liker bl.a kjøleren og harddiskene. Men her er det ikke RAID på hovedkortet, og CPUen koster vel mer enn sin overmann; i7 2600k.

 

Xeon CPU og ECC ram er ikke noe jeg setter veldig høyt på lista, gitt at dette er et test-system.

 

Skulle gjerne sett noen flere forslag basert på 1155, eller et interessant AMD oppsett som jeg kanskje ikke har tenkt på.

 

 

Edit:

Jeg ser forresten at i7 2600k cpuen ikke støtter Virtualization Technology, derimot gjør i7 2600 det. Det var jo forferdelig kjedelig hvis man i et nerdete øyeblikk skulle bestemme seg for å klokke opp litt.

 

Edit2:

Etter litt undersøkelser viser det seg at 2600k faktisk støtter VT

Endret av cc0
Lenke til kommentar

Mange bra tilbakemeldinger her, takk til alle som bidrar til diskusjonen.

 

@fUsiOn - AMD er interessant, må medgi at jeg ikke en gang hadde vurdert det gitt benchmarkene de siste årene. Jeg er vel enda ikke helt overbevist om at AMD er veien å gå ifht. socket 1155. Det systemet du satte opp på Komplett hadde noen fine idéer, jeg liker bl.a kjøleren og harddiskene. Men her er det ikke RAID på hovedkortet, og CPUen koster vel mer enn sin overmann; i7 2600k.

Man betaler mer for en i7 2600K enn noen AMD prosessor, men så yter den også bedre. Og jo, det er RAID på hovedkortet. Ikke type hardware RAID man får på kontrollerkort til 2-3 tusen kroner, men RAID på southbridgen som fungerer veldig bra. Kjører RAID 10 selv på dette hovedkortet, så kan ikke forstå hvordan du har fått det for deg at det ikke støttes, står jo til og med på Komplett sine sider.

 

Jeg anbefaler uansett system du måtte bygge at du ikke spytter 8000kr som tidligere foreslått inn i CPU og hovedkort alene. Om dette blir gjort gir det svært lite rom for en god diskløsning, som igjen er veldig viktig for ytelsen til det du skal bruke maskinen til. Selv hadde jeg lagt penger i minne og disker og inngått et kompromiss når det gjelder ytelsen av CPU, selv om jeg tørr å påstå at en FX-8150 ikke er noen sinke heller i forhold til prisen, hvertfall i den sammenheng du skal bruke det. Gaming, ja, men som arbeidsstasjon og oppgaver som utnytter alle trådene i en CPU, nei.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Man betaler mer for en i7 2600K enn noen AMD prosessor, men så yter den også bedre. Og jo, det er RAID på hovedkortet. Ikke type hardware RAID man får på kontrollerkort til 2-3 tusen kroner, men RAID på southbridgen som fungerer veldig bra. Kjører RAID 10 selv på dette hovedkortet, så kan ikke forstå hvordan du har fått det for deg at det ikke støttes, står jo til og med på Komplett sine sider.

 

Du har helt rett, jeg vet heller ikke hvordan jeg kunne unngå å legge merke til det. Den har til og med gunstigere raid support enn det tilsvarende s-1155 hovedkort jeg finner på ps.no har. Høyst interessant.

Lenke til kommentar

Tar gjerne imot kritikk på denne listen;

 

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=1052180

 

sjekk ut dustinhome.no, en god del billigere enn komplett, men like god service (om ikke bedre)

 

cooler master strømforsyninger er ikke noe jeg ville lagt penga i, gå for noe laget av enten corsair, XFX eller Seasonic

 

jeg ville heller kjøpt et Asus P8Z68 enn ett Sabertooth

 

i tillegg er i7 2700K 100kr billigere enn i7 2600K (på både dustin og komplett, men 2700k er 100kr billigere på dustin enn på komplett)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

jeg ville heller kjøpt et Asus P8Z68 enn ett Sabertooth

 

Hva er det som er bedre med et P8Z68 enn Sabertooth?

 

mulighet for innebygget grafikk

 

og intel SRT (smart response technologie), også kjent som SSD caching hvor du bruker en SSD som cache til en vanlig harddisk, gjør harddisken mye raskere, mens du får beholde størrelsen til en vanlig harddisk

 

i tillegg er det billigere

Lenke til kommentar

Er en 'grunn' til valget som olestokk sier.

 

Skal du sette opp flere snurre HDD i Raid sett - kan man med 'kun' Z68 brikkesett bruke en SSD som cache disk for raid settet.

 

Annen kjekk ting er at du får brukt PCn/Workstation uten dedikert (discrete) skjermkort vha Sandy Bridge integrerte HD2000/HD3000. Kjekk sak om skjermkortet skulle streike (om man her dedikert)

Og quick sync kan og være interresant for noen.

 

Eks:

Workstation PRO Z68 Intel Core i7 2600K 3.40GHz

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=BU-033-OP

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Edit:

Jeg ser forresten at i7 2600k cpuen ikke støtter Virtualization Technology, derimot gjør i7 2600 det. Det var jo forferdelig kjedelig hvis man i et nerdete øyeblikk skulle bestemme seg for å klokke opp litt.

 

Edit2:

Etter litt undersøkelser viser det seg at 2600k faktisk støtter VT

Det i7-2600 støtter som ikke i7-2600K er VT-d.

 

Edit: Ser det samme står i linken du posta. :blush:

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...