Gå til innhold

5 års reklamasjon på Harddisker + barebone.


myhken

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig litt mer info, mer enn spørsmål.

Etter reklamasjonssaken med min bærbare... så har jeg ryddet litt her hjemme i diverse dataustyr, og fant følgende som egentlig jeg hadde tenkt å kaste:

 

1. stk Asus Pundit P3-P5G33 barebone - der strømforsyningen var gått. (+et par SATA kontakter)

1. stk Western Digital 1.5 TB harddisk

1. stk Samsung 500 GB harddisk

 

Asusen var fra 2008, kjøpt på komplett.no. Samsung disken var fra 2008, kjøpt på MPX. WD disken var fra i fjor, og var kjøpt på Netshop.

Alle tre selskapene godkjente i dag returen (sendte det inn i går kveld) så skal inn i morgen for å levere alt.

 

En ny verden har åpnet seg for min del. Jeg tenker på gru på hvor mye utstyr jeg har kastet som jeg kunne søkt om reklamasjon for. Disker har jeg alltid kastet når de har gått i stykker, og bare kjøpt nye. (før flom prisene da ;) )

Samme med Asus pcen. Når PSU gikk i stykker, og jeg ikke kunne finne en ny, kjøpte jeg en helt ny pc. Satt igjen med alle deler (ink CPU, RAM etc) fra Asus som ikke ble brukt.

Nå kan jeg få pcen igjen og bruke den som reserve pc/server.

 

Regner vel med at jeg får nye disker tilbake også, og om ikke så er jo prisen på disker høy i dag, så får vel en grei verdi på dem.

 

Er jo en grei ting for folk å huske, at vi her i Norge er veldig heldig med en veldig god reklamasjonsordning. Alle fall greit å sjekke før man kaster noe.

Og så er det selvsagt en fordel å bo 20 minutter fra tre store nettbutikker da (komplett/Mpx er jo den samme nå da.)

 

Edit:

Skrev feil ang at Netshop og MPX er de samme, mente jo selvsagt komplett.no

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netshop og MPX er ikke samme.

Netshop har i lengre tid eid Microplex, men disse er nå fullstendig fusjonert.

MPX eies av Komplett ASA.

 

Selv har jeg en sak med et skjermkort kjøpt i okt 2009 hos Datakjeden AS, altså har garantien utløpt for noen mnd siden. Datakjeden AS gikk som kjent konkurs, og konkursboet ble kjøpt opp av nye eiere, men forhenværende reklamasjonsansvar inngikk ikke i dette. Nye Datakjeden hevder således de ikke har noe ansvar i denne saken. De vet heller ikke hvem som har levert dette skjermkortet til Datakjeden AS (grossist).

 

Jeg har hatt litt epostutveksling med forbrukerrådet som stort sett bare henviser til enkelte paragrafer i forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven kan jeg lete i selv, men jeg fikk da i det minste opplyst om at de mener skjermkort bør ha en forventet levetid på vesentlig mer enn to år - det var forøvrig det eneste jeg spurte dem om i første omgang, og de brukte over 900 ord på å svare.

 

Fem års reklamasjonsfrist hjelper altså dårlig hvis bedriften har gått konk i mellomtiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne oppdatere denne posten. 22.februar leverte jeg jo en Asus barebone fra 2008, en 500 GB harddisk fra 2008 og en 1.5 TB disk fra 2011 til komplett.no, Mpx.no og Netshop.no

 

Resultatet ble:

Fikk i dag ny 500 GB harddisk fra MPX.no levert i posten, gratis selvsagt.

Fikk 1.400 kroner inn på konto fra komplett.no for barebone pcen, som jeg sa det var i orden at de fikset om de ville. Men de betalte heller ut pengene. Fikk faktisk litt mer enn hva jeg betalte for den i 2008.

Fikk epost fra Netshop der de skriver at de sender en ny 1.5 TB disk i posten på mandag, også gratis.

 

Så et greit resultat, og en god grunn til å sjekke ting før man kaster det, og kanskje ha en data på tingen så du vet når den ble kjøpt.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Til sammenligning har jeg i dag forsøkt å montere ny GPU-kjøler på skjermkortet mitt. Eller, jeg kom egentlig aldri så langt ettersom jeg ikke engang fikk festet kjøleribbene på VRAM osv skikkelig (en slags lim som er for tyntflytende til at ting henger ordentlig fast). Skal prøve videre neste uke, enn så lenge ligger det til tørk så får vi se om det hjelper. Fort gjort at hele skiten går i søpla hvis ting ikke funker.

 

Tygg på den alle dere som sier at "produsentgaranti er uvesentlig, vi har jo uansett forbrukerkjøpsloven". Kortet er 28 mnd gammelt, garantien er 24, og Datakjeden gikk konk...

Lenke til kommentar

Tygg på den alle dere som sier at "produsentgaranti er uvesentlig, vi har jo uansett forbrukerkjøpsloven". Kortet er 28 mnd gammelt, garantien er 24, og Datakjeden gikk konk...

 

Når selgeren går konkurs, kan du med forbrukerkjøpsloven i hånden rette krav mot tidligere salgsledd. Dersom tidligere salgsledd også har gått konkurs, så er det jo selvsagt trist, men 100% sikkerhet eksisterer ikke.

 

Forbrukerkjøpsloven tilbyr en ganske solid beskyttelse. Produsentgaranti kan være kjekt, det er ikke det ("onsite service", f.eks.), men man kan leve fint uten den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...