Gå til innhold

Kun bachelor i rettsvitenskap?


Voqazi

Anbefalte innlegg

Har tenkt en stund på å studere rettsvitenskap, men har ikke snittet for å komme inn på UiB. Ser at UiA og UiS har mye lavere snitt, men tilbyr kun bachelor. Hva kan man gjøre etterpå? Er det slik at alle som tar bachelor søker seg inn på UiB eller noe lignende?

 

Hva er egentlig poenget med å søke seg inn på bachelor hvis man alikevel skla søke seg inn i Bergen?

Endret av Voqazi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt en stund på å studere rettsvitenskap, men har ikke snittet for å komme inn på UiB. Ser at UiA og UiS har mye lavere snitt, men tilbyr kun bachelor. Hva kan man gjøre etterpå? Er det slik at alle som tar bachelor søker seg inn på UiB eller noe lignende?

 

Hva er egentlig poenget med å søke seg inn på bachelor hvis man alikevel skla søke seg inn i Bergen?

 

Dersom man har bachelor kan man søke seg inn i 4 studieår der det foreligger avtale mellom studiestedene, men du søker gjennom sammordna igjen og får godkjent de foregående studieår. UiA har som du skrev avtale med UiB, mens HiL har med både UiB og UiO. Ikke alle som tar BA fortsetter, noen tar graden for så å feks. jobbe i NAV, eller andre jobber med lettere juridiske arbeidsområder der bachelor i juss kan gi en god fordel..

Lenke til kommentar

Dette ville jeg tenkt nøye gjennom. Det er gruelig mange juristjobber som etter mitt syn er drepende kjedelige – typisk de jobbene man får om man havner i nederste halvparten av studentbunken karaktermessig. Hvis man sliter med å komme inn på juriststudiet i utgangspunktet, hvilke sjanser har man for å ende opp i de stillingene man ser for seg som interessante? Kan godt hende karaktersnittet er som det er fordi man har sovet seg gjennom videregående, hatt et røft år eller mye annet, men hvis det virkelig er en indikasjon på peak performance bør man tenke over om stien man tråkker seg inn på er i tråd med langsiktige ønsker.

 

(Andre kan selvsagt ha helt andre tanker enn meg om hva som er kjedelige jobber, da blir avveiningen litt annerledes. Men perspektivet er uansett verdt å ta med.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobbsikkerheten er det sikkert ikke så mye å si på i mange low-level juriststillinger, om vi ser bort fra trangen til å skyte seg selv etter førti år i samme trøstesløse kommunale byråkratjobb, der intet har skjedd og det eneste man har utrettet i løpet av et langt arbeidsliv er å skape problemer for enhver sjel man støter på.

 

Elendighet er ikke forbeholdt juristene, for all del – blant retningene jeg halvalvorlig vurderte å sikte mot var det imidlertid klart den som hadde flest drepende kjedelige utganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...