Gå til innhold

Kjøpe mac i Usa


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal til USA i sommer og har tenkt å kjøpe macbook pro 15" 2.4 GHz i USA. jeg sparer ca 6000kr. Kan man kjøpe ny strømforsyningen i Norge som vil passe macen?

Hvis jeg kjøper det med apple Care vil det gjelle i Norge også?

Kan man bytte ut de tastene og hva er ulempene hvis jeg kjøper mac Usa?

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Strømforsyningen vil vel passe i norge også. Tror de har en som virker fra 110 - 240 volt og 50-60 Hz...

Macbook Pro 15 tommers giga hertz.. Den var ny... he he...

Lenke til kommentar

Sparer 6000kr?

 

15 tommer koster 14990kr i norge.

$1799 i USA, det tilsvarer 10300kr, i tillegg må du betale merverdi avgift ved innførsel. da er du oppe i ~12900kr.

AppleCare er ingen vits i Norge da kjøpslova dekker det meste AppleCare gjør, så om du kjøper apple care i tillegg blir maskina dyrere fra USA. (Norsk kjøpslov gjelder ikke produkter kjøpt i utlandet)

 

I tillegg til tastaturet må du har en overgangsplugg på adapteren da amerikanerene har en annen plugg, men denne burde ikke være dyr.

Lenke til kommentar

VEd bytting av tastatur så må hele unibody kroppen bli byttet siden hullene til knappene er "fastlåst" i selve maskinen. Litt vanskelig å forklare, men du må altså bytte hele unibody kroppen til Mac`en for å få det til og det vil koste deg en del. Vet ikke hvor mye, du får sjekke med en epleforhandler.

 

Jeg har hørt om flere som har tatt å kjøpt Mac fra USA med US tastatur, men som har satt opp tastaturoppsettet til å være norskt. Tastene blir da på samme sted, men at de vil fyskisk ikke vise æ ø og å tastene på tastaturet. De fleste som jeg har hørt om her på forumet sier at de har blitt vandt med det raskt.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Sparer 6000kr?

 

15 tommer koster 14990kr i norge.

$1799 i USA, det tilsvarer 10300kr, i tillegg må du betale merverdi avgift ved innførsel. da er du oppe i ~12900kr.

AppleCare er ingen vits i Norge da kjøpslova dekker det meste AppleCare gjør, så om du kjøper apple care i tillegg blir maskina dyrere fra USA. (Norsk kjøpslov gjelder ikke produkter kjøpt i utlandet)

 

I tillegg til tastaturet må du har en overgangsplugg på adapteren da amerikanerene har en annen plugg, men denne burde ikke være dyr.

 

Mente Macbook pro 15" 2.4 GHz og den koster 2200$ ca 12000 kr, så det er nesten ikke vits å kjøpe mac i USA?

Lenke til kommentar

VEd bytting av tastatur så må hele unibody kroppen bli byttet siden hullene til knappene er "fastlåst" i selve maskinen. Litt vanskelig å forklare, men du må altså bytte hele unibody kroppen til Mac`en for å få det til og det vil koste deg en del. Vet ikke hvor mye, du får sjekke med en epleforhandler.

 

Jeg har hørt om flere som har tatt å kjøpt Mac fra USA med US tastatur, men som har satt opp tastaturoppsettet til å være norskt. Tastene blir da på samme sted, men at de vil fyskisk ikke vise æ ø og å tastene på tastaturet. De fleste som jeg har hørt om her på forumet sier at de har blitt vandt med det raskt.

 

Har også hørt at man blir ganske fort vandt til det men tastaturet er ikke det største problemet, det er noe jeg kan leve med :L Men har hørt noe med at man kan kjøpe tastene på eplehuset og bytte dem selv noe du vet om det?

Lenke til kommentar
Jack123 skrev (På 28.2.2012 den 19.58):

Takk for rask svar!

Må jeg ikke betale toll bare hvis jeg bestiller fra Internett?

 

Toll betaler du ikke som skriver. Og moms (mva) må du betale uansett om du kjøper på internett eller kjøper i en AppleStore i USA og har den med hjem i bagasjen. Man kan nemlig kun ha med verdier for under 6 000 kr og slippe mva/toll. Klart du kan gå på grønt, men skulle du bli stoppa så kan du komme ille ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takk for rask svar!

Må jeg ikke betale toll bare hvis jeg bestiller fra Internett?

Det står i den øverste av de to linkene jeg poster. Om du ikke leser dem, så er det ikke mye vits å svare på dine spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...