Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire 7750G - trådløst kort krangler.


Anbefalte innlegg

Jeg er garantert den som er mest uheldig med nye pc kjøp. Skjer alltid noe feil når jeg kjøper noe nytt, nesten uansett hva det er.

 

Nå er det min en uke gammel Acer Aspire 7750G som jeg kjøpte på komplett.no forrige mandag.

 

Helt fra dag en har det trådløse nettverkskortet kranglet med meg. Først oppdagen jeg feilen i forbindelse med at jeg slo på pcen (ut av hvilemodus). Etter to-tre minutter fra oppstart, mistet jeg nettilgang på pcen. Får da en oransj stjerne ned ved klokken.

Jeg får opp listen over tilgjengelige nett, men får ikke koblet på mitt eget nett.

Får ikke feilsøkt heller.

 

Etter to-tre minutter kommer tilgangen tilbake, og alt fungerer fint en stund.

De siste dagene har feilen også oppstått lenge etter jeg har startet pcen opp. Skjer med helt ujevne mellomrom.

 

Jeg har selvsagt flere pcer her hjemme, og har den siste tiden kjapt logget meg på for å se om det er noe feil med mitt nett. Har også Android telefon liggende klar.

Både pcer og telefon får koblet seg rett på, internett fungerer og det er ingen problemer med mitt nett ser det ut som.

 

Faktisk så skjedde feilen nå mens jeg sitter å skriver dette. Så den begynner å skje oftere og oftere.

 

Her er hva jeg har gjort for å fikse feilen til nå:


  •  
  • Slått av alle strømsparingsfunksjoner - både i kontrollpanel og når jeg høyreklikker på kortet.
  • Avinstallert og installert driveren på nytt.
  • Reinstallert Windows via Acer eRecovery
  • Formatert pcen og installert Windows 7 fra en ren Technet plate. La inn nyeste drivere fra Acer sin hjemmeside.

 

Vet ikke om det er så mye mer jeg kan gjøre? Må vel bare innse at jeg nok en gang har hatt uflaks, og at pcen må inn til reparasjon.

 

Vet ikke om hva som er lurest å gjøre:

1. Levere pcen inn til reparasjon.

2. Bruke 14 dagers angrerett - så kjøpe en helt lik pc.

3. Bruke 14 dagers angrerett - så kjøpe en annen pc.

Har aldri brukt 14 dagers angrerett før så vet ikke hvordan det fungerer. Får jeg pengene med en gang, eller må jeg vente en stund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk androidtelefonen din til å lage et eget minitrådløst nett. Koble deg på dette og surf over 3G. Se om du mister forbindelsen her også.

 

Evt prøv å koble til et annet trådløst nett, hos familie eller venner?

 

Om den sliter med disse også så er maskina defekt - fungerer den med disse nettene så er det rett og slett trøbbel opp mot ruteren din, som kan skje med selv det beste utstyret..Da er det ikke nødvendigvis noe feil på maskina, bare at den snakker dårlig med ruteren din.

Lenke til kommentar

Skal testes ut, bare håpe jeg ikke må surfe alt for lenge for å finne det ut. Har bare 500 MB tilgjengelig på telefonen. Og det alt fra minutter til timer mellom hver gang feilen skjer.

 

Edit: Kan se om jeg kan få satt opp en reserve ruter her hjemme...kan vel gå fra 1gbit til 100mbit på det lokale nettverket en dag eller to for å teste.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Er jo litt, tre pcer koblet til via kabel. (som alle står på 24/7/365) Den ene innholder tre virtuelle servere som kjører hele tiden (bl.a en webserver). To Android telefoner koblet til nett, og enda en bærbar (men den bruker jeg bare på soverommet, og da er ikke Acer pcen på). Og Canal Digital dekoderen er jo koblet på.

 

Nettverket mitt består av en Linksys Cisco N2000 trådløs som jeg kjøpte i fjor, koblet sammen med en NETGEAR GS605 5-Port Gigabit Desktop Switch.

 

Utrolig kjedelig om den nye Acer pcen min ikke takler mitt eget nett, mens alt annet av utstyret gjør det.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det kan være fordi acern har et svakere nettverkskort, som er mer ømfientlig for ustabiliteter i nettet enn resten av utstyret ditt. Eller at det sitter en annen type chip på cisco-ruteren enn det som er på acermaskina, som ikke er såååå glade i hverandre, og dermed mer ømfientlig for ustabiliteter osv.

Lenke til kommentar

Fant ut en ting i dag, og vet ikke helt hva det betyr, men det tyder vel på at det er noe problemer mellom det trådløse kortet og ruteren.

 

I dag har jeg hatt Android telefonen satt opp som trådløs ruter med internett tilgang.

 

Så fort feilen på pcen skjedde, prøvde jeg å koble meg på telefonens nett, og det fungerte helt fint. Kom på internett og alt.

Prøvde så å koble tilbake til mitt nett, men i de "vanlige" to-tre minuttene fungerte ikke det. Jeg kunne koble til og fra på telefonens nett uten problemer, men fikk bare feilmelding når jeg prøvde å koble meg opp på ruteren.

 

Sjekket med en annen pc på samme tid, og ruteren fungerte fint og ga nett til den pcen i alle fall.

 

Så da er det ny ruter jeg må kjøpe da?? Eller kan det være noen innstillinger jeg kan gjøre for at det skal fungere bedre?

Tror ikke det har med signalstyrke, for jeg sitter tre meter fra ruteren, og pcen har "fri sikt" til den, det er ikke noe som blokkerer.

Lenke til kommentar

Har selvsagt den nyeste firmwaren...men det er jo en rekke innstillinger som jeg kan endre på for å se om det hjelper.

Ruteren har jo både 2.4 Ghz og 5 Ghz, fant ut at Acer pcen ikke kom seg på ruteren med 5 Ghz påslått (på ruteren) så den er nå avslått.

Har også Channel Width som nå står på 20 - 40 Mhz, som jeg kan endre til en av delene.

Kan prøve å kun kjøre Wireless-G mode f.eks, eller bare N mode (sliter med kun N mode, siden jeg har en gammel bærbar jeg bruker på soverommet som ikke har N mode, resten har).

 

Så får teste litt på ruteren før jeg bestemmer meg. Utrolig kjedelig å måtte bytte ut en helt ny ruter og måtte bruke opptil 1000 kroner på en ny.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne oppdatere denne posten.

 

Etter jeg byttet kanal på ruteren (fra 13, til 11) og endret Channel Width til fast 20 Mhz, har ikke det trådløse kortet kranglet noe i det hele tatt. Og siden jeg har influensa den siste tiden, har jeg brukt noen timer foran pcen.

 

Så da var det nok ruteren og ikke kortet.

 

Selvsagt, jeg åpnet pcen og passet på at skruene til det trådløse kortet var festet skikkelig og at kortet satt skikkelig i sporet sitt. Kan jo ha hatt en medvirkende årsak.

Uansett, nå endrer jeg ikke på noe som fungerer om det var det ene eller det andre. Jeg er fornøyd enn så lenge i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...