Gå til innhold

Nytt speilrefleks kamera


Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer.

 

Tenkte det er smart å få litt tips om hva man burde kjøpe, hvorfor man skal kjøpe det, bli litt oppdatert i kameraverdenen osv.

 

 

Kamera skal ha en full HD videofunksjon og den skal være god å holde i. Jeg har alltid likt å ta bilder, men har aldri hatt et ordentlig kamera. Vet man kan ta fine bilder med alle slags kameraer, men den " feelingen " av å holde i SLR er ikke der. ( SLR står for Speilrefleks, sant? ).

 

Har sett på 550D med 18 - 55mm IS til å starte med. Det virker som et godt og billig kamera.

 

EDIT: Trenger også minnekort og kameraveske. Minnekortet skal kunne klare FULL HD video og mange bilder.

 

Budsjettet mitt er ikke så høyt, rundt 5-6k er passe.

 

Kan dere oppdatere meg i kamera verdenen? Vet at 7D, 5D, 1Dx osv. er "top of the line" og at 550D er et bra middelklasse kamera. Er derimot ikke oppdatert på Nikon, men tror jeg går for Canon uansett grunnet så gode tibakemedligner.

 

Kommer å ta bilder av ALT, altså er ikke noe spessielt jeg skal med kamera. Andre objektiver en 18-55 venter jeg med, vis ikke dere har noe bedre da, som ikke sprenger budsjettet mitt.

 

Vet at hele dette innlegget er rotete, men skrev bare det som kom opp i hodet mitt. Håper at dere kan komme med tips osv.

 

Beklager eventuelle skrivefeil!

 

Hilsen SLi.

Endret av SLi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har tenkt til å kjøpe nytt kamera. Jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat nå, men rett før sommeren eller når jeg får råd. Driver altså å sparer.

 

Tenkte det er smart å få litt tips om hva man burde kjøpe, hvorfor man skal kjøpe det, bli litt oppdatert i kameraverdenen osv.

 

 

Kamera skal ha en full HD videofunksjon og den skal være god å holde i. Jeg har alltid likt å ta bilder, men har aldri hatt et ordentlig kamera. Vet man kan ta fine bilder med alle slags kameraer, men den " feelingen " av å holde i SLR er ikke der. ( SLR står for Speilrefleks, sant? ).

 

Har sett på 550D med 18 - 55mm IS til å starte med. Det virker som et godt og billig kamera.

 

EDIT: Trenger også minnekort og kameraveske. Minnekortet skal kunne klare FULL HD video og mange bilder.

 

Budsjettet mitt er ikke så høyt, rundt 5-6k er passe.

 

Kan dere oppdatere meg i kamera verdenen? Vet at 7D, 5D, 1Dx osv. er "top of the line" og at 550D er et bra middelklasse kamera. Er derimot ikke oppdatert på Nikon, men tror jeg går for Canon uansett grunnet så gode tibakemedligner.

 

Kommer å ta bilder av ALT, altså er ikke noe spessielt jeg skal med kamera. Andre objektiver en 18-55 venter jeg med, vis ikke dere har noe bedre da, som ikke sprenger budsjettet mitt.

 

Vet at hele dette innlegget er rotete, men skrev bare det som kom opp i hodet mitt. Håper at dere kan komme med tips osv.

 

Beklager eventuelle skrivefeil!

 

Hilsen SLi.

 

Skal vi se :) Det ble en del rot ja men kan gi et forsøk: Det er vel sånn at Canon og Sony (?) har vist seg å være best på video, så hvis dette er viktig for deg så er dem veldig gode.

 

SLR er speilrefleks ja, bare et tips sånn at du ikke går på noen blemmer, DSLR er digital, så ikke kjøp noe utstyr eller kamerahus som det ikke står DSLR :)

 

Mitt tips vil være: Kjøp 550D som en pakke, da får du som regel et ok minnekort og ok kameraveske. Begynn med standard linsa, 18-55mm. Den vil være mer enn god nok til å starte med, når du begynner å få gode nok ferdigheter vil du vite hva du vil ha og trenger.

 

Til slutt: Det viktigste er ikke kamera huset. Objektivene er det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, det siste du sa viste jeg, har lest så mye her vettu :)

 

Hvor for jeg kjøpt pakke? Ser bare 550d + 18-55 pakker uten veske...

 

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-550d-m-18-55mm-is/

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600721

 

Edit: driver å leter etter en starter pack nå...

 

Edit2 : Jeg fant jeg fant. Men skulle helst ha bestilt fra komplett eller gått i noen buttikker nær meg ( japanphoto, elitephoto, elkjøp osv. eller bare komplett ) http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke

 

 

 

Her er med 550d http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke/canon-eos550deoskit1/143675.4957/

 

Ser at pakken bare inneholder sugene minnekort som ikke kan recorde HD video.. ( class 4 ). Vil ha minst klass 6.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Jeg har ett 550D og er veldig fornøyd med dette. Husk at det har samme sensoren som 7D, 60D og 600D, så bildekvalitets-messig er de like. Forskjellene er i skjerm(600D/60D har flippy-tilty skjerm), skuddtakt og andre funksjoner. En ting jeg ikke kan leve uten på mitt kamera er batterigrep(BG-E8), det øker størrelsen på kameraet og gjør håndteringen så utrolig mye bedre. 550D er ett utrolig lite kamera, så uten batterigrep passer det ikke helt inn i hendene mine.

 

Etterhvert kan du også investere i optikk, 15-85mm er ett mye anbefalt objektiv for å erstatte kit-objektivet, dette er også med IS(skal skaffe ett slikt om ikke lenge).

 

Ser du etter noe lengere er 70-200mm f/4 ett godt valg, utrolig skarpt og fint. Du får også dette i en IS versjon(70-200mm f/4 IS som etter min mening er verdt pengene(har ett slikt selv).

 

Andre objektiver man kan se etter er for eksempel 50mm f/1.8 som er Canons billigste EF objektiv, det er laget av billig plastikk men leverer knallklare bilder likevel(har en slik også). Det er noe soft vidåpen, men stopper du den litt ned så er den gull.

 

Uansett hva du ender opp med så kan du tenke slik at objektivene kan følge deg uansett om du bytter kamerakropp og derfor kan det være greit å legge noen kroner i godt glass.(under forutsetning at du ikke bytter format/merke).

 

Det kan også lønne seg å kjøpe brukt, objektiver holder seg utrolig godt i verdi, så hvis du kjøper ett objektiv så kan i mange tilfeller selge det videre nesten uten tap, foto.no er en god plass å lete.

 

-

Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ett 550D og er veldig fornøyd med dette. Husk at det har samme sensoren som 7D, 60D og 600D, så bildekvalitets-messig er de like. Forskjellene er i skjerm(600D/60D har flippy-tilty skjerm), skuddtakt og andre funksjoner. En ting jeg ikke kan leve uten på mitt kamera er batterigrep(BG-E8), det øker størrelsen på kameraet og gjør håndteringen så utrolig mye bedre. 550D er ett utrolig lite kamera, så uten batterigrep passer det ikke helt inn i hendene mine.

 

Etterhvert kan du også investere i optikk, 15-85mm er ett mye anbefalt objektiv for å erstatte kit-objektivet, dette er også med IS(skal skaffe ett slikt om ikke lenge).

 

Ser du etter noe lengere er 70-200mm f/4 ett godt valg, utrolig skarpt og fint. Du får også dette i en IS versjon(70-200mm f/4 IS som etter min mening er verdt pengene(har ett slikt selv).

 

Andre objektiver man kan se etter er for eksempel 50mm f/1.8 som er Canons billigste EF objektiv, det er laget av billig plastikk men leverer knallklare bilder likevel(har en slik også). Det er noe soft vidåpen, men stopper du den litt ned så er den gull.

 

Uansett hva du ender opp med så kan du tenke slik at objektivene kan følge deg uansett om du bytter kamerakropp og derfor kan det være greit å legge noen kroner i godt glass.(under forutsetning at du ikke bytter format/merke).

 

Det kan også lønne seg å kjøpe brukt, objektiver holder seg utrolig godt i verdi, så hvis du kjøper ett objektiv så kan i mange tilfeller selge det videre nesten uten tap, foto.no er en god plass å lete.

 

-

Kolbjørn

 

Takk for svar :) Takk for anbefalingene, men gjør som han over deg sa, kjøper først 18-55, så kan jeg heller velge etter hva jeg trenger når den tid kommer.

 

Batterigrep er vel ikke supervikig enda.

 

og dette kommer kanskje til å høres rart ut, men jeg ELSKER ny-følelsen og å åpne pakker. Lukten av ny åpna bokser er så <3. Så brukt er ikke noe for meg. Liker at det bare er mitt og at jeg er den første som eier det osv.

Lenke til kommentar

Ha også i bakhodet at oftest så er de aller billigeste tilbudene en liten luring siden butikkene ofte bytter ut objektivet 18-55mm med stabilisering "IS" med et eldre objektiv uten IS, det eldre objektivet uten IS gir relativt dårligere bildekvalitet en det nyere med IS. Så er det med et objektiv uten IS burde det tilbudet være minst 1300.- billigere en billigeste normalpris før det er noen vits og kjøpe pakken.

Lenke til kommentar

Ha også i bakhodet at oftest så er de aller billigeste tilbudene en liten luring siden butikkene ofte bytter ut objektivet 18-55mm med stabilisering "IS" med et eldre objektiv uten IS, det eldre objektivet uten IS gir relativt dårligere bildekvalitet en det nyere med IS. Så er det med et objektiv uten IS burde det tilbudet være minst 1300.- billigere en billigeste normalpris før det er noen vits og kjøpe pakken.

 

 

Hmm, takk for tipset... Det kan da ikke være lovlig? Skal passe på da. takk.

Lenke til kommentar

Du sitter vel neppe og tar bilde av sidemannen i 14 timer, gjør du? Men uavhengig av akkurat flyturen er det alltid en fordel å ha et ekstra batteri. Man glemmer ofte å lade, eller man tar ekstra mange bilder en dag og ender opp med flatt batteri. Uorginale kan du få tak i relativt billig (men nå vil helt sikkert noen anbefale deg å kun bruke originalt: opp til deg hvor mye penger du ønsker å bruke). Jeg ville puttet batteri ganske nær toppen av anbefalt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Er ekstra batteri nødvendig? La os si jeg skal til USA, da er det 14 timers reise dit jeg skal. Har ikke tilgang til lader da, hva skal jeg gjøre, vis det bare er 1t til 3t batt tid?

 

Canon sin lader fungerer i USA "110/220 volt", du trenger bare en apparatkabel med amerikansk kontakt, eventuelt et reise-adapter.

 

Var ikke det jeg tenkte på, var mer om batteri tiden er for liten for lange turer/dager når jeg ikke kan lade den vær tredje time :p

 

Forretsen, reiseadaptere for man kjøpt på flyplassen da. :)

 

Du sitter vel neppe og tar bilde av sidemannen i 14 timer, gjør du? Men uavhengig av akkurat flyturen er det alltid en fordel å ha et ekstra batteri. Man glemmer ofte å lade, eller man tar ekstra mange bilder en dag og ender opp med flatt batteri. Uorginale kan du få tak i relativt billig (men nå vil helt sikkert noen anbefale deg å kun bruke originalt: opp til deg hvor mye penger du ønsker å bruke). Jeg ville puttet batteri ganske nær toppen av anbefalt ekstrautstyr.

 

Ja, tenker på å kjøpe noe sånt: http://www.japanphoto.no/product/batterier-og-ladere/canon/canon-lp-e8-batteri-for-eos-550d-600d/ om jeg skal kjøpe det :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Ikke hørt at kamerabatteritid blir oppgitt i timer før :hmm: Batteritiden avhenger av antall bilder som blir tatt, blitz, osv. og batteriet lader ikke mye ut når kameraet ikke er i bruk. Ser at batteriet i 550 skal holde til 400-500 bilder.

 

Leste et sted at den kan være på i 3t..

Lenke til kommentar

Leste et sted at den kan være på i 3t..

 

"Batterikapasiteten" oppgis i antall bilder for enkeltbilder og i timer/minutter for videoopptak. 550D er oppgitt til 1 time 40 minutter for video og 440 bilder med optisk søker og hvis blitsen brukes på hvert andre bilde. Dette er uansett unøyaktige tall da det er mange faktorer som påvirker.

Lenke til kommentar

Forresten, ingen som har et bra minnekort å anbefale til 550d?

 

Sandisk eller Lexar på minimum Class6, selv bruker jeg =273&sort=price&order=desc&pg-q=&price_min=&price_max=&detailId[]=2%28455%29"]sandisk extreme pro.

 

Det viktigeste angående kort er og formatere det i kameraet og formatere kortet ofte, aller helst hver gang man skal slette bildene.

 

Ser at det er 15, 35, 45 og 95 Mb/s hva skal jeg gå for? ( full HD video )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...