Gå til innhold

I gode gamle dager


mhagen

Anbefalte innlegg

Min første datamaskin var en Compam 386 SX 16 med 40MB HD. Etter ca 1 år hadde jeg til min store fortvilelse klart å fylle opp harddisken. Lykken var da stor når jeg fant et program som kunne DOBLE :o hardisken min! Ytelsen gikk riktignok litt ned :roll: , men likevel...

 

Jeg har nå en datamaskin med en 40 GB HD som jeg bruker utelukkende til lagring av filer ("avlastning" av en laptop). Er det noen der ute som vet om et program som kan komprimere hardisken på liknende måte som double-disk gjorde i hine hårde dager? Antar det programmet kan få noe problemer med disker av denne størrelsen...

 

Vennlig hilsen

 

Martin Hagen

 

Ps! Har prøvd XP sin innebyggede komprimering, men har hørt at den er lite effektiv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe doubledisk, har så mange grusomme doubledisk-historier at det er ikke måte på :). Men det må vel finnes noe, finns jo plenty av komprimeringsalgoritmer ute å går, men det er vel neppe særlig effektiv på mye av det som lagres på en disk, fordi det gjerne er komprimert fra før (divx, mpr, jpg og sånn tjener du antakelig veldig lite på)

 

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så var denne komprimeringen bare til Fat16 filsystemet(?). Og det kan bare være 2Gb maks.

For å svare på spørsmålet ditt, nei. Men prøv komprimeringen i XP, og så kan du jo begynne å komprimere flere av filene dine med f.eks WinZip. Den er serlig effektiv på tekstdokumenter.

Lenke til kommentar

Hehe, mhagen, min første pc var akkurat den samme som din! En Copam 386SX-16, med 1 MB RAM hvis jeg ikke husker feil. 40 MB harddisk og en 14-tommers Samsung-skjerm med "sørgerand" (for de som husker dét uttrykket). Kjøpte den i 1991 på Datavarehuset. Det ble mye spilling av Sierra sine gamle slagere.

 

Jaja, dette ble kanskje litt nostalgisk ...

Lenke til kommentar
Hehe, mhagen, min første pc var akkurat den samme som din! En Copam 386SX-16, med 1 MB RAM hvis jeg ikke husker feil. 40 MB harddisk og en 14-tommers Samsung-skjerm med "sørgerand" (for de som husker dét uttrykket). Kjøpte den i 1991 på Datavarehuset. Det ble mye spilling av Sierra sine gamle slagere.

 

Jaja, dette ble kanskje litt nostalgisk ...

 

Sukk! Dette høres kjent ut. Betalte rundt 18 lakser for den... :roll: Kings Quest, Police Quest - mye morro der:) :smile:

 

Ach jah...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...