Gå til innhold

Trigger til speedlite 430 II + canon 550D


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest gjennom forum ang. "trigger" som kan styre mellom kamera og blitz.

 

Jeg har som sagt canon 550D og Speedlite 430 II. Ønsker nå å kunne leike og prøve seg litt ut med lys fra forskjellig vinkler.

 

Ser at forum ofte tar opp orginalen (Canon ST-E2) og en som er litt billigere (YongNuo ST-E2).

 

Canon ST-E2 Til ca 2000.- fra japanphoto.no

 

YongNuo ST-E2 Til ca 1500.- fra fotopianetthandel.no (evt. fra ebay)

 

Hva er egentelig forskjellen mellom dem? Det er kun snakk om 500 kr mellom, men personlig syns jeg det koster litt mye.

 

Har dere noe erfarring med trigger kjøpt over ebay, som er rimelig og fungere bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentelig forskjellen mellom dem? Det er kun snakk om 500 kr mellom, men personlig syns jeg det koster litt mye.

 

 

Begge to er såkalte infrarøde triggere som gir signaler til speedlite blitser med full automatikk med mulighet for blitsgrupper, det begrensinger på rekkevidde og ut i sollys blir den mindre, yongnuo har noe bedre rekkevidde men begge to må ha direkte synlig kontakt med blitsen, du kan også vurdere en speedlite 580EX II siden den fungere som master på samme måte som ST-E2.

 

Du kan også kjøpe radiostyrte blitser, de har en rekkevidde på ca 80/100 meter og de rimeligeste har ikke automatikk så da må du justere blitsen/kameraet manuelt, eventuell kjøpe radiotriggere som har ettl "autofunksjon".

 

Hvis du skal rigge opp før fotograferingen og bruke litt tid på dette og har litt erfaring klarer du deg med en god manuell radiotrigger/mottaker, men blir det mer point/shoot fotografering anbefaler jeg automatikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen, da ble jeg litt smartere på dette. Har sittet og lest litt med å bruke 580EX II som master og den jeg har nå som slave, men tror nok ikke jeg har behov for 2 ennå. Er forsatt relativ ny innenfor området, tenkte at jeg skulle teste og lære litt av bruken på dette. Har stort sett bare brukt vanlig sol lys og andre lyskilder som befinner seg i huset :)

 

Tenker meg at det ender opp med YongNuo ST-E2 eller den fra canon da, om du ikke har noe andre gode tips å komme med :)

Endret av ChoDe
Lenke til kommentar

Anbefaler PocketWizard (MiniTT1 og FlexTT5). De finnes på bruktmarkedet og koster mer enn de andre alternativene, men det er en grunn til prisforskjellen :)

 

Må du ha en FlexTT5 på alle blitsane, viss enn bruker f.eks tre stk om gangen?

 

Og korleis er det med Canon ST-E2, må du ha receiver til desse også?

 

Vanvittig dyrt å berre skulle sende ut signal til blitsane jo..

Lenke til kommentar

Må du ha en FlexTT5 på alle blitsane, viss enn bruker f.eks tre stk om gangen?

 

Og korleis er det med Canon ST-E2, må du ha receiver til desse også?

 

Vanvittig dyrt å berre skulle sende ut signal til blitsane jo..

 

Når man bruker radiostyrt utstyr må alle enheter ha samme frekvens, og frekvensen varierer fra produsent til produsent.

 

ST-E2 fungerer med speedlight-blitser "420EX, 430EX, 430EX II, 550EX, 580EX, 580EX II"direkte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Anbefaler PocketWizard (MiniTT1 og FlexTT5). De finnes på bruktmarkedet og koster mer enn de andre alternativene, men det er en grunn til prisforskjellen :)

 

Må du ha en FlexTT5 på alle blitsane, viss enn bruker f.eks tre stk om gangen?

 

Og korleis er det med Canon ST-E2, må du ha receiver til desse også?

 

Vanvittig dyrt å berre skulle sende ut signal til blitsane jo..

Man trenger egentlig bare 1 FlexTT5; så kan man bruke lystrigging på de andre blitsene (automatikk fungerer ikke da). Pocketwizard er kun for å sende signal til blitser (med TTL om man vil). Men det går på radiofrekvens; ikke IR... der er den store forskjellen. Radio fungerer alltid. IR fungerer ikke så ofte om man er utenfor husets 4 vegger.

 

Edit:

Bruker også Pocketwizard for å trigge studioblitser om jeg bruker annet utstyr enn profoto (profoto air er grunn nok til å kjøpe profoto, vet det finnes andre løsninger - men de er ikke helt på samme nivå).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Så med YongNuo ST-E2, vil det ikke fungere effektiv ved ute bruk? Har de såpass svak IR?

 

Det fungere men i direkte i sollys kan det være problemer angående avstander, jeg har ikke hatt de store problemene med dette systemet, eneste er når jeg vil ha blitsene litt ut på siden og gjerne på linje med meg at problemene begynner, men yongnuo skal ha bedre rekkevidde en min originale ST-E3.

 

Hvis du ser litt nedover i denne lenken ser du to "hjul" studer de litt så forstår du rekkevidden bedre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Anbefaler PocketWizard (MiniTT1 og FlexTT5). De finnes på bruktmarkedet og koster mer enn de andre alternativene, men det er en grunn til prisforskjellen :)

 

Må du ha en FlexTT5 på alle blitsane, viss enn bruker f.eks tre stk om gangen?

 

Og korleis er det med Canon ST-E2, må du ha receiver til desse også?

 

Vanvittig dyrt å berre skulle sende ut signal til blitsane jo..

Man trenger egentlig bare 1 FlexTT5; så kan man bruke lystrigging på de andre blitsene (automatikk fungerer ikke da). Pocketwizard er kun for å sende signal til blitser (med TTL om man vil). Men det går på radiofrekvens; ikke IR... der er den store forskjellen. Radio fungerer alltid. IR fungerer ikke så ofte om man er utenfor husets 4 vegger.

 

Edit:

Bruker også Pocketwizard for å trigge studioblitser om jeg bruker annet utstyr enn profoto (profoto air er grunn nok til å kjøpe profoto, vet det finnes andre løsninger - men de er ikke helt på samme nivå).

 

Er egentlig avhengig av at det fungerer skikkeleg ute også, så må kanskje til innkjøp av en slik pocketwizard. Men eg forstår lite av forskjellen på desse. Kva er forskjellen på MiniTT1 og PlusII?

Går det an å få det til uten å bruke en form for receiver med radiosignal, eller er en nødt til å kjøpe en receiver til et par tusen kroner for å få det til?

Lenke til kommentar

Med mindre man virkelig trenger TTL er det liten vits i å legge ut penger for PW eller lignende.

 

Hva med noen enkle, billige triggere isteden, som Cactus V5?

Manuellt, men funker da opptil 100m. Ca 400,- med porto for to stykk. Fare for at de havner i tollen, men har kjøpt fra disse to ganger nå uten at de har blitt stoppet.

Lenke til kommentar

Så på linken, da ser jeg litt klarere. Trodde de hadde samme rekkevide forand som bak, men dette var jo kjempe greit å vite.

 

Fungerer som en fjernkontroll til tv'en dvs. du må rette den mot enheten, men sterkere.

Innendørs kan man sette blitsen bak personer, stoler etc og da fungerer ST-E3 greit siden signalene "spretter" fra vegger til blitsen, men utendørs må det være direkte synlighet til hverandre.

Lenke til kommentar

Med mindre man virkelig trenger TTL er det liten vits i å legge ut penger for PW eller lignende.

 

Hva med noen enkle, billige triggere isteden, som Cactus V5?

Manuellt, men funker da opptil 100m. Ca 400,- med porto for to stykk. Fare for at de havner i tollen, men har kjøpt fra disse to ganger nå uten at de har blitt stoppet.

 

Takk for tips og link, var noke slik eg var ute etter, iallfall :)

Lenke til kommentar

Fungerer som en fjernkontroll til tv'en dvs. du må rette den mot enheten, men sterkere.

Innendørs kan man sette blitsen bak personer, stoler etc og da fungerer ST-E3 greit siden signalene "spretter" fra vegger til blitsen, men utendørs må det være direkte synlighet til hverandre.

 

Om jeg skulle ha blitz litt bak mine objekter ute, for å få bak lys. Vil for eks. personen som står i mitten forstyre såpass at det ikke går?

 

Ser at på videofoto.no har dette merket: Elinchrom Skyport Transmitter

 

Er det kun til studiolys, og ikke enkelte blits som 430EX II?

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ha blitz litt bak mine objekter ute, for å få bak lys. Vil for eks. personen som står i mitten forstyre såpass at det ikke går?

 

Det er vanskelig og si, jeg har problemer ved bruk av paraplyer ute hvor blitsene blir delevis skjult.

 

Ser at på videofoto.no har dette merket: Elinchrom Skyport Transmitter

 

Er det kun til studiolys, og ikke enkelte blits som 430EX II?

 

Du må ha mottakere i tillegg og de har en datasynk-kabel som jeg ikke tror går og bruke sammen med Canonblitser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...