Gå til innhold

Er politiet mer til trussel enn til hjelp?


Anbefalte innlegg

Det finnes mange "edruelige folk" som tar billappen, og viser seg å kjøre i fylla. Samme regler er det for å ta sertifikat, men hindrer reglene i at folk skal gjøre det?

 

Vel, hvis Behring Breivik (i ettall) hadde visst at det var våpen der ute, så hadde han helt sikkert gått for en tyngre rustning - noe han vurderte. Da må man plutselig utstyre ungdommen med grovkalibrede våpen.

Nei, det hadde holdt med et par sikkerhetsvakter.

 

Forøvrig, om det plager deg slik med denne alkoholen så kunne man ganske enkelt gjort det slik at kun avholdmenn fikk bæretillatelse, men da hadde du i sann hyklersk stil begynt å skrike i andre retningen.

 

Politie i Vesten og Norge, USA osv er ingen trussel, men de er store heltene som risikerer sitt liv og beskytter oss alle sammen. De blir skadet, de er på vakten, de sover lite, men de er de snilleste og beste mennesker som fins blant oss.

 

Om vi sammenligner med "politie" fra diktatorske land med vestens politie... da er det helt feil! Der er ingen politie som vi oppfattet som politie her i Vesten. Det i udemokratise landene politiets rolle er å banke opp folk, torturere å presse penger ut fra dem.

 

Man bør takke at i Vesten vi har virkelige politie som selv for bank av agressive demonstranter, og noen kritikere. Vestens politie er virkelig Venn til alle borgere, de er hjelpere og beskyttere!

 

Vil takke alle politfolk i Vesten!

Joda, vi har sett hvordan "de beskytter oss" på Utøya og ellers.

 

Fin trollbruker forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Beredskap.

Utøya ble tatt opp. Selv skjønner jeg ikke helt hvordan økt våpentilgang kan hjelp. Om man ser på hvordan ABB fikk drive skytetrening i fred med det utstyret han hadde, mener jeg at tilgang på våpen bør begrenses. I jobben ser jeg dette alt for ofte - folk som ikke bør ha våpen, som har fått tak på det.

Vi lever i et land hvor beredskapen er politisk styrt, og personlig vil jeg ikke leve i et samfunn hvor beredskapen er så høy at samfunnet mister sitt sivile preg.

Hvor mange av disse våpnene du må "se i jobben" er lovlig ervervede?

Lenke til kommentar

2. Beredskap.

Utøya ble tatt opp. Selv skjønner jeg ikke helt hvordan økt våpentilgang kan hjelp. Om man ser på hvordan ABB fikk drive skytetrening i fred med det utstyret han hadde, mener jeg at tilgang på våpen bør begrenses. I jobben ser jeg dette alt for ofte - folk som ikke bør ha våpen, som har fått tak på det.

Vi lever i et land hvor beredskapen er politisk styrt, og personlig vil jeg ikke leve i et samfunn hvor beredskapen er så høy at samfunnet mister sitt sivile preg.

Hvor mange av disse våpnene du må "se i jobben" er lovlig ervervede?

 

For mange. Hvorfor spør du?

Lenke til kommentar

2. Beredskap.

Utøya ble tatt opp. Selv skjønner jeg ikke helt hvordan økt våpentilgang kan hjelp. Om man ser på hvordan ABB fikk drive skytetrening i fred med det utstyret han hadde, mener jeg at tilgang på våpen bør begrenses. I jobben ser jeg dette alt for ofte - folk som ikke bør ha våpen, som har fått tak på det.

Vi lever i et land hvor beredskapen er politisk styrt, og personlig vil jeg ikke leve i et samfunn hvor beredskapen er så høy at samfunnet mister sitt sivile preg.

Hvor mange av disse våpnene du må "se i jobben" er lovlig ervervede?

 

For mange. Hvorfor spør du?

Fordi at det begås kun et drap i året med lovlige ervervede våpen her til lands og det å begrense tilgangen på lovlige våpen grunnet et ikke-eksisterende problem virker en smule sosialistisk.

Lenke til kommentar

 

Joda, vi har sett hvordan "de beskytter oss" på Utøya og ellers.

 

Fin trollbruker forresten.

Utøya var en forferdelig tragedie! Men du først ville komme ut om norsk politie ville innføre litt strenge metoder her i landet! Politie tok der fort kontroll over den grusomme tragedie!

Beskylde folk er ikke noe svar, ja det er sant, jeg bruker nytt nick fordi jeg mistet passord og på lenge ikke brukt den tidligere.

 

Her ser du en vanlig dag i Øst, en politimann kjefter på en gammel og fattig stakkar, nah sier dritt til ham og til slutt slår ham.

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXETqEvj-ME&feature=related

 

Mitt ønske er total kontroll over alt som skrives på internett, mer overvåking for bedre beskyttelse ellers for all dritt politie på seg. Man jo kan ikke lese tankene i folk som har syke tanker. Ingen klart det enda.

 

Da spør jeg deg som spurte en stor helt i Europa for noen tiårsiden hos borgere: " Vi spør om staten kan gjøre dette og dette for oss. Men jeg spør hva som borgere av dette landet vi kan gjøre for landet vårt! "

I sonn eøyeblikker (tragedie, ran, terroraksjon, eller din nabo sliter med økonomiske problemer, eller gamle som bor ved siden av deg trenger hjelp å måke bort snø...) da må vi uten å tenke stelle oss i første rekke til å hjelpe!

Det er lett å skylde alt på politie og andre, men vi borgere er også ansvarlige!

Endret av vestenersnill
Lenke til kommentar

Det kan du alltid mene - og jeg skjønner godt argumentet ditt. Jeg vet lite om statistikken på det feltet, men det et av kravene for å ha lovlig våpen i hus er "edruelighet" - mener ikke kun alkohol her. Vi kommer over flere som ikke oppfyller det kravet. Regner med du er enig ikke alle bør ha tilgang på skytevåpen?

Selvsagt bør ikke alle ha tilgang på skytevåpen, men folk bør ha rett til å beskytte seg og sine med skytevåpen om nødvendig og i alle fall i sine egne hjem.

 

Det er også helt latterlig at Politiet ikke skal få bære skytevåpen.

Lenke til kommentar

Det siste først - Njajokanskje. Det går mot det. Personlig tror jeg politiet innen 10 år er fast bevæpnet.

 

Til det andre kommer vi raskt inne på nødverge. Og for at man skal få lov til å beskytte seg og sine med skytevåpen må først rettspraksis endres - ikke våpenloven. At flere får tilgang på våpen betyr ikke at det er mer lov å bruke de, selv hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i politietaten, i operativ tjeneste, og har tre betraktninger til diskusjonen.

 

1. Solidaritet.

Greit, DU føler at du er i stand til å utøve vold mot en innbruddstyv / kriminell. Og synes selv at DIN skala for "rettferdig" vold er den riktige. Vi kan diskutere hva som er rettferdig eller ikke i hele dag, men hva med de som ikke kan eller ønsker å utøve vold. Hva med "gamle tante Olga"?

Gamle tante Olga blir nok også tatt av snuten om hun får et torpedofirma til å klippe et par fingre av den lokale narkissen som brøt seg inn hos henne, eller 20 år fram i tiden, skyte og drepe de rumenerene hun har tatt opp på film, ved at de var dumme nok til å tagge bildene sine på facebook. Snuten hindrer også tante Olga, gamle tanter er ikke alltid like snille som disse dumme bestemorklisjeene. Og helt ærlig, hvis en eller annen ransjævel brøt seg inn hos din gamle tante, banket dritten ut av henne, knakk armen hennes, et par ribbein, knuste øyehulen og tok et par tenner, hva ville du følt for?

Ville du ikke gjerne latt tante Olga bestemme hvor mange ben som skulle brekkes i denne balkan-skrotten?? I think so.

 

Her er en tanke. Politiet etterforsker og gir info de finner ut til de etterlatte, så de kan hyre private til å drepe eller maime synderne.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i politietaten, i operativ tjeneste, og har tre betraktninger til diskusjonen.

 

3. Hvem ringer?

Min erfaring er at de som har holdninger slik mange i denne diskusjonen har, er ofte de første som ringer og krever hjelp. Kort historie for å illustrere dette: Tidlig på dagen skrev jeg et forenklet forelegg til en kvinne hvor hun kjørte av gårde mens hun ropte at samfunnet "ikke trenger politi, og at vi bare er til for å plage folk". Hoderysting fra min side, men det var interessant når jeg og makkeren to timer etter måtte kjøre til en adresse hvor det hadde vært innbrudd. Der sto samme dama og var svært fortvilet. Senere på dagen hadde tv'en hennes blitt funnet og hun kunne hente den på stasjonen. Jeg har aldri sett et mer ydmykt menneske.

 

Isåfall er det ren flaks at dere fant tv`en. For om en skal bruke statistikken til grunn så er det heller svært lite politi klarer å etterforske, og i langt mindre grad oppklare slike forhold. Det er forsåvidt ikke noe rart når en heller ønsker å bedrive tiden med å pumpe opp narkotikastatistikken og trafikkforhold.

 

Det skal dog sies, av egen erfaring for god del år siden i en bijobb, der kontakt med politi var en del av bildet, så var standardunnskyldninger som "vaktskifte" og "lønsjpause" brukt med høyere frekvens enn "skal se på det".

 

Så da har man både statistikken, og anekdotene på plass at politi i dagens samfunn har feilet sin oppgave miserabelt. For å ettertrykkelig vise hvor på trynet politiet i Norge er, eller glad i sin egen makt (alt etter som), er stasjonssjef Odd Tveit Jørgensen på Stavanger politistasjon sitt forslag om at nattmat er huff.

Lenke til kommentar

Mitt ønske er total kontroll over alt som skrives på internett, mer overvåking for bedre beskyttelse ellers for all dritt politie på seg. Man jo kan ikke lese tankene i folk som har syke tanker. Ingen klart det enda.

Mitt ønske er privatliv. - At politiet godt kan arrestere folk for voldshandlinger de gjør, men ikke for hva som foregår i deres hjerne.

 

Man kan selvfølgelig ikke lese tankene i folk som har syke tanker, nei, men hvor skal grensen settes? Skal det opprettes overvåkningskamera i det private hjem, bare fordi vold også forekommer i hjemmet?

 

Mange mennesker i dag har syke tanker, hvorfor skal vi straffe dem for det? Hva om politiet plutselig mener at mine tanker om legalisering er "syke"? Eller at noens tanker om væpnet revolusjon (som påstås at rødt en gang hadde i sitt partiprogram) ikke er syke?

 

Forøvrig har nordmenn hatt syke tanker så lenge man kan huske, så langt har bare én mann handlet som følger av sine syke tanker. - Jeg mener at dette ikke er noe grunnlag for å innføre en total politistat, både i virkeligheten og på internett.

 

Da spør jeg deg som spurte en stor helt i Europa for noen tiårsiden hos borgere: " Vi spør om staten kan gjøre dette og dette for oss. Men jeg spør hva som borgere av dette landet vi kan gjøre for landet vårt! "

Demokratiet vi har i dag er egnet for at lederne skal gjøre landet bedre, ikke ola nordmann.

 

Vi som borgere betaler i dag skatt, for at staten skal gjøre ting for oss. Dersom skatten avskaffes, kan man igjen begynne å kreve av befolkningen.

 

 

I sonn eøyeblikker (tragedie, ran, terroraksjon, eller din nabo sliter med økonomiske problemer, eller gamle som bor ved siden av deg trenger hjelp å måke bort snø...) da må vi uten å tenke stelle oss i første rekke til å hjelpe!

Det er lett å skylde alt på politie og andre, men vi borgere er også ansvarlige!

Ved en tragedie, er det redningsmannskap og politi som er ansvarlig.

Ved et ran, er det politiet som er ansvarlig.

Ved en terroraksjon, er det politiet/PST som er ansvarlig.

Om din nabo sliter økonomisk, er det NAV som er ansvarlig.

Om din nabo trenger hjelp til å måke snø, er det igjen noe de får statlig hjelp for, så lenge de kan bevise at de ikke kan måke snøen selv.

 

Det er lett å skylde alt på politiet, fordi det er deres ansvar, jeg ser ingen grunn til å måtte jobbe hele dagen for å betale skatt, for å så se korrupte politikere suge til seg pengene, mens min nabo skal slite med økonomiske problemer. Du kan ikke lempe skylden over på oss nordmenn for dette.

 

Nå sier jeg ikke at man ikke skal være hjelpsom og grei mot sine naboer; jeg hjelper selv ofte naboer måke snø. - Men at dette kan kreves av nordmenn, er jeg sterkt uenig i.

 

Forøvrig, om Norge skulle omformes til en total politistat, vil vi forhåpentligvis se kraftige demonstrasjoner. Dette er noe bare en brøkdel av befolkningen ønsker.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=6AdDLhPwpp4

 

Her er et godt eksempel på hva politi kan finne på å gjøre hvis de har for mye makt... Fascistiske faen!

 

Folket trenger våpen for å beskytte sine interesser. Det som virkelig er farlig, er når politiet og militæret sitter med alle våpnene/makten.

 

Tip: Se filmen Le Haine, den beskriver godt hvordan politi-hat oppbygges.

 

Jeg vet ikke hvor ille det er at noen demonstranter som BLOKKERER et campus blir sprayet når det er FORHÅNDSVARSELET om det. Man har all rett i verden til å demonstrere, men la det for faen ikke gå utover mennesker som ikke vil ha noe med deg å gjøre (de som ønsker å ferdes fritt på campus).

Lenke til kommentar

 

Mitt ønske er privatliv. - At politiet godt kan arrestere folk for voldshandlinger de gjør, men ikke for hva som foregår i deres hjerne.

 

Man kan selvfølgelig ikke lese tankene i folk som har syke tanker, nei, men hvor skal grensen settes? Skal det opprettes overvåkningskamera i det private hjem, bare fordi vold også forekommer i hjemmet?

 

Mange mennesker i dag har syke tanker, hvorfor skal vi straffe dem for det? Hva om politiet plutselig mener at mine tanker om legalisering er "syke"? Eller at noens tanker om væpnet revolusjon (som påstås at rødt en gang hadde i sitt partiprogram) ikke er syke?

 

Forøvrig har nordmenn hatt syke tanker så lenge man kan huske, så langt har bare én mann handlet som følger av sine syke tanker. - Jeg mener at dette ikke er noe grunnlag for å innføre en total politistat, både i virkeligheten og på internett.

 

[

Demokratiet vi har i dag er egnet for at lederne skal gjøre landet bedre, ikke ola nordmann.

 

Vi som borgere betaler i dag skatt, for at staten skal gjøre ting for oss. Dersom skatten avskaffes, kan man igjen begynne å kreve av befolkningen.

 

 

 

Ved en tragedie, er det redningsmannskap og politi som er ansvarlig.

Ved et ran, er det politiet som er ansvarlig.

Ved en terroraksjon, er det politiet/PST som er ansvarlig.

Om din nabo sliter økonomisk, er det NAV som er ansvarlig.

Om din nabo trenger hjelp til å måke snø, er det igjen noe de får statlig hjelp for, så lenge de kan bevise at de ikke kan måke snøen selv.

 

Det er lett å skylde alt på politiet, fordi det er deres ansvar, jeg ser ingen grunn til å måtte jobbe hele dagen for å betale skatt, for å så se korrupte politikere suge til seg pengene, mens min nabo skal slite med økonomiske problemer. Du kan ikke lempe skylden over på oss nordmenn for dette.

 

Nå sier jeg ikke at man ikke skal være hjelpsom og grei mot sine naboer; jeg hjelper selv ofte naboer måke snø. - Men at dette kan kreves av nordmenn, er jeg sterkt uenig i.

 

Forøvrig, om Norge skulle omformes til en total politistat, vil vi forhåpentligvis se kraftige demonstrasjoner. Dette er noe bare en brøkdel av befolkningen ønsker.

Hei!

Sjenerel jeg mener ikke Ole Normann eller etniske norske, og for å være nøyaktig sier jeg det.

Som du vet folk (norske folk) kom og stelt seg opp og hjelp til offrene!

Og beskylde en religion, ett folk, folkegruppe, stamme, et land er hetl sykt og teit.

Alle til og med i en familie også er ulike og forskjellige.

 

Hvis vi tar normenn (sjenerelt) i verden (i alle deler av verden) de fleste oppfatter dem som snille (snillheten tilhører bare modige), hjelpsomme, tapre, greie, med store og åpne hjerter, normann kan blåse i sitt liv men redde andre!

 

Sånn er normenn for alle oss med utelandske bakgrunn (det er ikke viktig om vi e ateister, kristne, muslimer, kommunsiter ...), vi oppfatter normenn som store helter!

 

Men jeg vil si en ting om politie og andre, de er også mennesker. Napaleon sa, om man ikke støtter sin hær kommer å mate fiendens hær.

Vi må ikke glemme i verden skjer globale forandringer: kommunistiske land gjør siste forsøk å slå tilbake og beholde sin makt, det er mange syke radikale miljøer som misbruker ideer og religion. Jeg sier Vesten må stå sammen, for oss Vesten er ett lys som skinner med håp og trygghet!

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=6AdDLhPwpp4

 

Her er et godt eksempel på hva politi kan finne på å gjøre hvis de har for mye makt... Fascistiske faen!

 

Folket trenger våpen for å beskytte sine interesser. Det som virkelig er farlig, er når politiet og militæret sitter med alle våpnene/makten.

 

Tip: Se filmen Le Haine, den beskriver godt hvordan politi-hat oppbygges.

Du har ikke sett "politie" i Øst :

 

 

Fra 1.29 en russisk politmann slår i ryggen en russisk borger, og han dør om 2-3 dager.

 

Joda, har sett en del fra politiet i øst også. Og det er jo klart at de er hakket (eller 3) verre en de i vesten. Tenkte bare at det var mer virkelighetsnært for oss og se noe fra det "vestlige politiet". Men det du viser er klart et skrekkeksempel på hva politiet kan tillate seg å gjøre hvis de får for mye makt.

Lenke til kommentar

Gamle tante Olga blir nok også tatt av snuten om hun får et torpedofirma til å klippe et par fingre av den lokale narkissen som brøt seg inn hos henne, eller 20 år fram i tiden, skyte og drepe de rumenerene hun har tatt opp på film, ved at de var dumme nok til å tagge bildene sine på facebook. Snuten hindrer også tante Olga, gamle tanter er ikke alltid like snille som disse dumme bestemorklisjeene. Og helt ærlig, hvis en eller annen ransjævel brøt seg inn hos din gamle tante, banket dritten ut av henne, knakk armen hennes, et par ribbein, knuste øyehulen og tok et par tenner, hva ville du følt for?

Ville du ikke gjerne latt tante Olga bestemme hvor mange ben som skulle brekkes i denne balkan-skrotten?? I think so.

 

Her er en tanke. Politiet etterforsker og gir info de finner ut til de etterlatte, så de kan hyre private til å drepe eller maime synderne.

 

Vel, når jeg leser at du foreslår drepe / lemleste syndere er jeg veldig glad for at nødvergeparagrafen blir praktisert slik den blir. Så er samfunnet trygt for slikt.

 

Nei, jeg ville ikke latt "tante Olga" bestemme straffen - jeg er tilhenger av rettssamfunnet vi har i Norge. Selv med sine svakheter, så slipper vi å få straffer utmålt ut i fra følelser.

 

Vil gjerne diskutere med deg, og jeg skjønner hva du skal frem til. Så du trenger ikke ty til dramatiske eksempler.

Lenke til kommentar

Gamle tante Olga blir nok også tatt av snuten om hun får et torpedofirma til å klippe et par fingre av den lokale narkissen som brøt seg inn hos henne, eller 20 år fram i tiden, skyte og drepe de rumenerene hun har tatt opp på film, ved at de var dumme nok til å tagge bildene sine på facebook. Snuten hindrer også tante Olga, gamle tanter er ikke alltid like snille som disse dumme bestemorklisjeene. Og helt ærlig, hvis en eller annen ransjævel brøt seg inn hos din gamle tante, banket dritten ut av henne, knakk armen hennes, et par ribbein, knuste øyehulen og tok et par tenner, hva ville du følt for?

Ville du ikke gjerne latt tante Olga bestemme hvor mange ben som skulle brekkes i denne balkan-skrotten?? I think so.

 

Her er en tanke. Politiet etterforsker og gir info de finner ut til de etterlatte, så de kan hyre private til å drepe eller maime synderne.

Nei. Verken mer eller mindre. :)

 

Jeg vet ikke hvor ille det er at noen demonstranter som BLOKKERER et campus blir sprayet når det er FORHÅNDSVARSELET om det. Man har all rett i verden til å demonstrere, men la det for faen ikke gå utover mennesker som ikke vil ha noe med deg å gjøre (de som ønsker å ferdes fritt på campus).

Det er ille av flere årsaker. For det første er det ikke bare spørsmålet om at pepperspray ble brukt, det har etterhvert kommet frem at enkelte fikk munnen tvunget opp og sprayet pepperspray i halsen. Videre snakker vi her om en pepperspray som er beregnet på å ikke bare lamme syn, men også hemme åndedrett, og kan gi svært kroniske kjemiske hudskader.

 

Det andre problemet er at disse guttehvalpene og jentene faktisk er beundringsverdige. I en tid der flere og flere benytter vold for å uttrykke sin politiske oppfatning har disse valgt å sitte helt rolig på bakken og protestere fredelig. Det politiet her, i sin uendelige klokskap og visdom lærer dem er at det ikke lønner seg å opptre fredelig. Fredelig eller ei, du får svi.

 

Det er kanskje ikke et så viktig moralsk spørsmål, men operativt er det desto viktigere. Politiets største problem i den vestlige verden er ikke mer profesjonelle kriminelle, det er at politiet i mindre og mindre grad har folkets tiltro. Politiet er stort sett en paria-kaste blant studentene på dette univseritetet, de har ingen tillit. Det er viktig.

 

Til det kommer også at pepperspray har gått fra å være et middel mot mennesker som opptrer truende og farlige, til å bli et behagelig verktøy. Denne politimannen sprøyter pepperspray som om det handlet om å sprøyte insektsmidler på rosene sine. Som om det bare var å bruke et brekkjern for å åpne en kasse.

 

De oppfatter i det øyeblikket ikke dem som sprayes som mennesker, men som kveg. Som en slitsom klump med hud og hår som er i veien. Som en overvokst plen.

 

Og når en plen vokser over er det logisk å klippe den.

 

Til slutt kommer det at de egentlig ikke blokkerte annet enn en gangvei. Dersom dette ble oppfattet det ikke lot seg gjøre å gå forbi dem (noe politiet i den videoen i parantes anmerket GJØR) kunne man faktisk gått på gresset.

 

Det var en totalt unødvendig og uakseptabel maktbruk. Politimannen som brukte peppersprayen bør dømmes for uforstand i tjenesten, og den som ga ordren bør tiltales for det samme.

 

Dette handler faktisk ikke bare om at det politiet gjorde var galt, det handler mer enn det om samfunnets behov for et politi som nyter tilit hos dem de skal beskytte og trenger informasjon fra..

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall er det ren flaks at dere fant tv`en. For om en skal bruke statistikken til grunn så er det heller svært lite politi klarer å etterforske, og i langt mindre grad oppklare slike forhold. Det er forsåvidt ikke noe rart når en heller ønsker å bedrive tiden med å pumpe opp narkotikastatistikken og trafikkforhold.

 

Det skal dog sies, av egen erfaring for god del år siden i en bijobb, der kontakt med politi var en del av bildet, så var standardunnskyldninger som "vaktskifte" og "lønsjpause" brukt med høyere frekvens enn "skal se på det".

 

Så da har man både statistikken, og anekdotene på plass at politi i dagens samfunn har feilet sin oppgave miserabelt. For å ettertrykkelig vise hvor på trynet politiet i Norge er, eller glad i sin egen makt (alt etter som), er stasjonssjef Odd Tveit Jørgensen på Stavanger politistasjon sitt forslag om at nattmat er huff.

 

Ja, det er klart småsaker blir nedprioritert. Jeg kan sikkert forklare deg hvorfor om du ikke skjønner det. Angående trafikken er det politiarbeid som rammer "vanlige folk", men veldig viktig - i 2010 døde over 200 personer på veien, 714 hardt skadd. Så forebyggende arbeid her er viktig.

 

Forøvrig er politiets prioriteringer politisk styrt.

 

Erfaringene du høstet i bijobben din hvor du av og til møtte politifolk, er neppe godt nok statistisk grunnlag, men du sitter igjen med det inntrykket - jeg har et helt annet.

Lenke til kommentar

Ja, det er klart småsaker blir nedprioritert. Jeg kan sikkert forklare deg hvorfor om du ikke skjønner det. Angående trafikken er det politiarbeid som rammer "vanlige folk", men veldig viktig - i 2010 døde over 200 personer på veien, 714 hardt skadd. Så forebyggende arbeid her er viktig.

 

Du mener politiet har æren for at det dør færre folk på veien? Du kan sikkert forklare det forebyggende ved å stå med laserkontroll på 4-felts motorvei kl 9 på kvelden har noe som helst å gjøre med forebygging i den tid der dødsulykkene skjer på helt andre steder.

 

Forøvrig er politiets prioriteringer politisk styrt.

 

Til dels. Uansett er f.eks ressursprioritering høyst et politianliggende, som kjapt brukes som argument av politiet selv når det gavner å bygge sin egen makt.

 

Erfaringene du høstet i bijobben din hvor du av og til møtte politifolk, er neppe godt nok statistisk grunnlag, men du sitter igjen med det inntrykket - jeg har et helt annet.

 

Opplagt. Derfor det er herlig å se at du selv bruker anekdoter uten blygsel. Selv når de går på tvers av statistikk som politi selv utgir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er klart småsaker blir nedprioritert. Jeg kan sikkert forklare deg hvorfor om du ikke skjønner det. Angående trafikken er det politiarbeid som rammer "vanlige folk", men veldig viktig - i 2010 døde over 200 personer på veien, 714 hardt skadd. Så forebyggende arbeid her er viktig.

 

Du mener politiet har æren for at det dør færre folk på veien? Du kan sikkert forklare det forebyggende ved å stå med laserkontroll på 4-felts motorvei kl 9 på kvelden har noe som helst å gjøre med forebygging i den tid der dødsulykkene skjer på helt andre steder.

 

Forøvrig er politiets prioriteringer politisk styrt.

 

Til dels. Uansett er f.eks ressursprioritering høyst et politianliggende, som kjapt brukes som argument av politiet selv når det gavner å bygge sin egen makt.

 

Erfaringene du høstet i bijobben din hvor du av og til møtte politifolk, er neppe godt nok statistisk grunnlag, men du sitter igjen med det inntrykket - jeg har et helt annet.

 

Opplagt. Derfor det er herlig å se at du selv bruker anekdoter uten blygsel. Selv når de går på tvers av statistikk som politi selv utgir.

Ja, politiets arbeid med å luke ut farlige sjåfører bidrar til nedgang av ulykkesstatistikken. Husk at de som kjører fort på e18 også kjører fort andre steder

 

Ja, politiet prioriterer egne ressurser, men med budsjettet følger noen rammer. Og selvfølgelig er det noen saker som er viktigere enn andre.

 

Hvilken statistikk går jeg på tvers av? Jeg snakker av egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...