Gå til innhold

Android 5.0 kan komme fort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er jo om dette fører til mer eller mindre fragmentering - når skal Google gjøre det lettere og mer attraktivt for produsentene å lage oppdateringer til modellene sine?

Det er veldig lett for produsentene å komme med oppdateringer til telefonene sine. Men når de vil kladde på Sense, Tuchwiz og whatnot, så gjør de det vanskeligere for seg selv.

 

I tillegg så har faktisk ICS et nytt krav til kjernen i bunnen, som nå må være basert på linux 3.x-kjernen i stedet for 2.6.x-kjernen. Mao. en nyere kjerne i bunn, og det kan hende det krever nyere drivere i bunnen. Det er også økte hardware-krav til ICS, men hardware-krav de fleste android-telefonene på markedet i dag oppfyller.

 

Men hvorfor skal de gidde å oppdatere de gamle telefonene når de heller kan få deg til å kjøpe en ny? Har imidlertid håp for Samsung nå som de se ut til å standardisere seg på egenutviklet SoC, og håper de i hvert fall vil være gode med oppdateringer på Galaxy S-serien fremover. HTC har en relativt god oppdateringshistorikk bak seg, men ikke på alle modellene, og de kan være trege.

 

Ang. oppdateringer innen 18 måneder, så skrev androidman feil, det han har skrevet er at oppdateringene som kommer skal komme til telefonen innen 18 måneder, ikke at androidoppdateringer som er kommet inntil 18 måneder etter at telefonen har kommet i salg skal komme til telefonen. Så leseren misforsto ingenting. :p

 

Når det er sagt er det så langt ingen av de som ble med i "Android update alliance" ellr hva den nå het som faktisk har holdt løftet sitt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ja, det gjør de, men samme enkelte aktør du tenker på, har flere skitne oppdateringstriks i boken enn de fleste andre. "Telefon X kan ikke gjøre Z fordi hardwaren ikke støtter det - men det kan nye telefon Y!" Et halvår senere finnes plutselig funksjon Z på telefon X også. For ikke å nevne manglende fysiske dingser som *kremt/hst* kamera, 3G etc. som beleilig nok ukker opp når tilstrekkelig mange har kjøpt versjon 1...

 

HTC Desire kom i mai 2010, og fikk sin siste oppdatering i August 2011. Den oppfyller ikke mistekravene til den enste nye versjonen som har kommet siden da.

 

Samsung har vel også forpliktet seg til å oppdatere telefonene sine til siste versjon i 18 måneder etter at de har kommet på markedet.

 

For de fleste vil et være mer enn tilstrekkelig - det vil si, de fleste bryr seg ikke om oppdateringer i det hele tatt, bortsett fra de som fikser bugs.De gir en god f. i hva teleofnen deres kjører. For de fleste andre, nerdene, om du vil, er det sjelden noe problem å oppdatere den uoffisielt selv - en frihet ingen andre mobil-OS en Android gir deg i dag.

 

 

For egen del håper jeg Android 5 heller kommer med en instant dualboot av en fullverdig desktop-linux - f.eks. Ubuntu ARM eller en litt mer lettdreven linux desktop. DET hadde vært noe å ha på nettbrett som kan dockes. De aller fleste nettbrettene på markedet i dag er først og fremst leketøy/dumme konsumentdingser. Det eneste unntaket er Transformer Prime, men det faller gjennom på at det faktisk ikke kan doble som en laptop.

 

Jeg tror en slik løsning er mer sannsynlig enn en instant dualboot av Win8. For det første pga. merverdien, for det andre fordi det er enklere gjennomførbart (kan kjøre samme kjerne) og for det tredje pga. prisen, som for produsentene vil være kr 0., om Google har gjort jobben godt nok.

 

Jeg må sannsynligvis bytte laptop i løpet av året, og om det kom et nettbrett som kunne doble som laptop, hadde jeg vært veldig interessert.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal de gidde å oppdatere de gamle telefonene når de heller kan få deg til å kjøpe en ny?
Derfor kjøper jeg aldri Android igjen. Andre aktører på markedet gidder nemlig å oppdatere noen år gamle modeller...

 

Kjøp en nexus, stopp å whine.

Jeg er alt for fornøyd med iPhonen min til at det blir noe Nexus på meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...