Gå til innhold

Kina kan stoppe iPad 3-salget


Anbefalte innlegg

Før Apple lansert iPad i 2009 inngikk de derfor en avtale med et datterselskap av Proview om å kjøpe rettighetene. Det har i ettertid vist seg at avtalen kan være ugyldig.

 

Noen som vet hvorfor avtalen er ugyldig?

 

Jeg er ingen Apple fan for å si det mildt, men det virker som det også ryker av opportunisme og kinesisk nasjonalisme her.

 

Kanskje folk èn dag forstår at vi ikke kan produsere ting eksklusivt i Kina eller andre nasjonalistiske diktaturer, uten at det en dag biter oss i ræva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ugyldig er den sikket pga. det som står i posten over: Datterselskapet solgte trolig navnet uten eierselskapets godkjennelse. Forøvrig mener jeg at det er bra at Kinesiske selskaper også nå begynner å bruke slike metoder mot selskapene som ukritisk har outsourcet alt de kan i profittjakten sin.

Lenke til kommentar

Faktum er at det innen mobilbransjen har vært kardemommeby i "alle tider". Selskapet Ericsson, som alltid har vært store på infrastruktur til mobiltelefoni (tenk basestasjoner og relays) har sammen med sin satsning på mobiler en enorm mengde patenter knyttet til ting som gjør moderne mobiltelefoni mulig. Faktisk har de over 27.000 patenter og mange av dem på kritiske områder som trådløs mobilkommunikasjon (EDGE, 3G, 4G), WLAN og en rekke annet. De har latt andre mobilfabrikanter bruke alt de kan, til priser som alle kan leve med. Ericsson fikk grisejuling av Nokia på salg en lang periode men gikk aldri til skritt for å hindre konkurrentene på en usportslig måte, selv om de i teorien kunne ha krevd 94219 fantasilliarder for bruk av MMS eller GPRS f.eks.

 

Det har rett og slett vært en kardemommebylov, vi lar dere bruke denne teknologien, vi får bruke en annen, vi lisensierer ut teknologi til lave summer og sammen skal alle selskapene dra mobil-innovasjon framover. Det har fungert utmerket mellom alle mobilfabrikanter unntatt en: Apple.

 

 

Dette iPad-søksmålet har jeg ingen problemer med. Apple får som de sår.

Alle disse eksemplene dine er patenter som går under FRAND (Reasonable and non-discriminatory terms (RAND), also known as fair, reasonable, and non-discriminatory terms (FRAND), are a licensing obligation that is often required by standard-setting organizations for members that participate in the standard-setting process.[1] Standard-setting organizations are the industry groups that set common standards for a particular industry in order to ensure compatibility and interoperability of devices manufactured by different companies. ) så det er ikke akkurat som at stakkars lille Ericsson var så snille å lot andre bruke disse bare de fikk til salt på maten.

 

Å komme med løgner gjør vel ikke akkurat argumentene dine spesielt vellykket. Mobilbransjen har søksmål på tvers av alle selskaper og det har foregått meget lenge.

Lenke til kommentar
Apple er selv skyld i dette. Hadde de latt Samsung og diverse andre produsenter være ifred og droppet latterlige søksmål hadde ikke Proview giddet å gjøre dette, men nå legger de lista! Apple kan jo bare kalle den iPhone XL så er saken løst.
Ja det høres jo virkelig fornuftig ut. Hadde bare de vært snill så hadde alle andre vært snill. Bor du i Kardemommeby? Lukter noen penger så peiser de på. Jeg tipper Proview solgte dem avtalen billig for lenge siden, men nå som iPad ble så populært så ser dem muligheten til å tjene noen kroner.

 

Du er nok for ung til å vite hva det dreier seg om.

thklinge har svart deg på dette lenger opp så da gidder ikke jeg sitte å diktere det samme på nytt igjen.

Da Apple kom inn i mobil bransjen endret alt seg, noe til det positive og noe til det negative. Dette med søksmål i hytt og gevær er noe Apple har brakt med seg.

Akkurat denne Proview - Apple saken er vell en av de jeg faktisk skjønner! At Apple opptrer så uprofft at de går til et datterselskap og kjøper et produktnavn er jo helt på tryne spør du meg! Sånn rent rettslig trengs signatur fra øverste hold for at en slik avtale skal være gyldig, denne signaturen fikk aldri Apple i denne saken. Dette betyr at Apple ikke under noen omstendighet kan vinne her, hverken i Kina, USA, Frankrike, Tyskland eller Norge for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Ja for all del. Om dere to vil gå rundt å tro det, så er det jo ingen som stoppe dere. Det er godt mulig at antall patent søksmål økte betraktelig i den perioden Apple entret mobilmarkedet, men det er jo ikke akkurat ett bevis for at det er på grunn av Apple. Jeg har på følelsen, uten at jeg har sjekke noe særlig, at mange bransjer har hatt økning i antall patent søksmål. Dette kan jo likså godt skyldes ett patentsystem som ikke fungerer, hardere konkurranse osv. Så om ikke dere har noe slags bevis for at Apple har vært så slemme at resten av gjengen plutselig også ble slemme så synes jeg påstanden blir tåpelig. Apple har ikke kommet dit de er i dag med å være snille, det har ingen av megaselskapene, og de saksøker jo i hytt å pine. En endring i regelverket er det eneste som vil ha noe slags effekt på antallet søksmål rundt om i verden.

Men at thklinge går rundt å tror at Ericsson "

i teorien kunne ha krevd 94219 fantasilliarder for bruk av MMS eller GPRS f.eks. " blir bare morsomt å høre på. Ellers så får jeg bare beklage at jeg ikke er 40år, og dermed har fått med meg mobilens fødsel. Philip Twist var min første mobil, og familiens første var en 1610, eller 1611, usikker om vi kunne lese eller faktisk skrive sms

:p

Edit: Glemte å kommentere denne.

Akkurat denne Proview - Apple saken er vell en av de jeg faktisk skjønner! At Apple opptrer så uprofft at de går til et datterselskap og kjøper et produktnavn er jo helt på tryne spør du meg! Sånn rent rettslig trengs signatur fra øverste hold for at en slik avtale skal være gyldig, denne signaturen fikk aldri Apple i denne saken. Dette betyr at Apple ikke under noen omstendighet kan vinne her, hverken i Kina, USA, Frankrike, Tyskland eller Norge for den saks skyld.

Du var kanskje for ung for å få med deg denne saken?

While Chinese courts have so far ruled against Apple in the trademark dispute with Proview Technology, Apple has noted that it did win a court case on the issue in Hong Kong last year. The Wall Street Journal's report offers some additional details on that decision, which held that Proview and its subsidiaries had conspired against Apple in a scheme to extract more money from Apple.

The court said, in its findings, that Proview, its subsidiaries and at least one other company had combined together "with the common intention of injuring Apple," by breaching the agreement over the iPad name. The court, calling the event a conspiracy, further said Proview had "attempted to exploit the situation as a business opportunity," by asking for money. "It is accordingly important that (Apple) is able to secure and obtain the China trademarks," the court wrote in its decision.

 

Proview reportedly failed to transfer the iPad trademark assignment in China to Apple as required by a 2009 agreement, instead demanding that Apple pay $10 million for the rights. Proview is now seeking as much as $1.6 billion in damages in Chinese courts.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jada UrgeLoL, endel teknologi er standardbærende, som Bluetooth f.eks. Men om Ericsson ville "dra en Apple" og lete blant sine 27000(!!) patenter innen mobilteknologi så ville de nok klart å lage bra mye mer faenskap enn Apple har klart. Poenget er at de lar være.

 

Men du har et annet godt poeng, og det er at diverse patentorganisasjoner tillater patentering av tøys som "swipe to unlock".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...