Gå til innhold

Må man koke rødbetene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en pakke rødbeter, for jeg aldri smakt "ferske" rødbeter før. Har lyst til å eksperimentere litt. Når jeg ser på nettet etter oppskrifter med rødbeter i, står det hele tiden at de må kokes før bruk. Er dette viktig for noe annet enn konsistensen på grønnsaken? Er den farlig å spise ukokt?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødbete kan fint spises rå. Frukt.no mener f.eks. at rå raspet rødbete sammen med raspet gulrot er et godt serveringsforslag, se her. Det er bra at du sjekker ut slike ting på forhånd da mange grønnsaker bør varmebehandles av forskjellige grunner, enten det er for å bedre smaken, hente ut mest mulig næringsstoffer, uskadeliggjøre bakterier (visse typer importerte grønnsaker) eller for å uskadeliggjøre giftige sporstoffer i planten. Noen grønnsaker kan tilogmed være giftige om de ikke behandles riktig, eksempelvis kassava eller rå bambusskudd. Noen grønnsaker må også bløtlegges og/eller behandles på annet vis før varmebehandlingen, slik som f.eks. erter og bønner. Er du usikker bør du spørre i grønnsaksbutikken hvordan en grønnsak skal tilberedes, ofte kan du få mange gode tips der.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Grunnen til at rødbeter bør varmebehandles er at de er for harde til å spise rå. Man kan selvfølgelig høvle dem tynt på mandolin og f.eks. ha i salat for å gi litt knas og tekstur.

 

Rødbeter er knallgode hvis de saltbakes. Kjøp en pose grovt havsalt, dekk bunnen av et stekebrett og plasser betene med toppen ned i saltet. Bak i ovnen på 100-120 grader i 2-3 timer, litt avhengig av størrelsen. La dem kjøle seg ned ovnen, og skrell av skallet. Kutt i fine biter, ha på litt salt og spis sammen med noe annet digg. Svinenakke, entrecôte, denslags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...