Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stiftelse av aksjeselskap - Aksjekapital


manet44

Anbefalte innlegg

Holder på å stifte aksjeselskap, men blir forvirret av diverse lover og forskrifter angående dette.

 

Det jeg lurer på, er om aksjonærene kan betale inn ulike summer aksjekapital ved stiftelse, og få en aksjepost som IKKE er proporsjonal med dette beløpet?

 

Altså:

 

Aksjonær 1 betaler 10000 og får 33,3% av aksjene

Aksjonær 2 betaler 10000 og får 33,3% av aksjene

Aksjonær 3 betaler 50000 og får 33,3% av aksjene

 

Er dette mulig, i forhold til lover og regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på å stifte aksjeselskap, men blir forvirret av diverse lover og forskrifter angående dette.

 

Det jeg lurer på, er om aksjonærene kan betale inn ulike summer aksjekapital ved stiftelse, og få en aksjepost som IKKE er proporsjonal med dette beløpet?

 

Altså:

 

Aksjonær 1 betaler 10000 og får 33,3% av aksjene

Aksjonær 2 betaler 10000 og får 33,3% av aksjene

Aksjonær 3 betaler 50000 og får 33,3% av aksjene

 

Er dette mulig, i forhold til lover og regler?

 

Blir ikke det rimelig urretferdig?

 

Det er vel den som aksjonerer mest som får mest?

Endret av Stevenbe
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for at aksjonær 1, 2, og 3 hver betaler 10 000 for 33,3 % av aksjene, og at aksjonær 3 i tillegg betaler inn 40 000 i overkurs. Jeg forutsetter nå at alle tre skal ha lik eierinnflytelse i selskapet.

 

 

Men er det ikke slik at overkursfond ikke kan brukes til annet enn spesielle formål da? Er jo interessert i å bruke de 40 000 til likviditetskapital i firmaet.

Lenke til kommentar
(2) Overkursfondet kan bare anvendes til:

1. dekning av utgifter ved kapitalforhøyelse, jf § 10-12 annet ledd;

2. dekning av underskudd som ikke kan dekkes av posten annen egenkapital etter regnskapsloven § 6-2 C II nr. 2;

3. fondsemisjon, hvis ikke selskapet har udekket underskudd;

4. andre formål, hvis selskapet følger reglene i kapittel 12 om nedsetting av aksjekapitalen.

 

Jfr. asl. §3-2. Så ja, den er bundet til en viss grad.

Lenke til kommentar

Da synes nesten jeg du bør vise til hva som er feil.

 

Fordelene med A og B aksjer er at du eksempelvis kan skyte inn kapital med B aksjer, uten stemmerett. Slik at kjøp av B aksjer ikke forskyver maktforholdet mellom deltakerne.

 

Dog, det er enkelte krav om 2/3 flertall av den representerte aksjekapital for endringer i vedtekter m.v. Dette kan dog løses ved en aksjonæravtale, som kan regulere stemmeavgivning m.m. mellom deltakere.

 

I ditt tilfelle kan det se slik ut;

 

Aksjonær 1 betaler 10000 og får 33,3% av A-aksjene

Aksjonær 2 betaler 10000 og får 33,3% av A-aksjene

Aksjonær 3 betaler 50000 og får 33,3% av A-aksjene og 100% av B-aksjene.

 

I aksjonæravtalen kan B forplikte seg til å stemme på en gitt måte med B-aksjene, slik at kravet til 2/3 av stemmene av den representerte aksjekapital går deres vei.

 

Blir dette veldig komplekst vil jeg råde deg til å få noen til å se på helheten, og da i forhold til hva selskapet skal drive med osv.

Lenke til kommentar

Det synes ikke jeg, dette er et rettsområde det koster penger for at jeg skal hjelpe på, men innbetalt overkurs kan selvfølgelig benyttes av virksomheten. :-)

 

Men som sagt, en god aksjonæravtale er viktig. Man sparer mye på å få dette på plass før stiftelse og det er verd å bruke noen tusenlapper på dette hos et advokatkontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...