Gå til innhold

Deler til reparasjon av Acer aspire 5553g, hvor?


Markelure

Anbefalte innlegg

Hei

 

som overskrift lurer jeg på om noen vet om en/flere nettbutikker som selger deler til laptop.

 

har en acer aspire 5553g som har fått en del medfart dessverre. Ladepluggen i pcn er dårlig etter å ha dratt litt for mye i ledningen. så mister lading ved berøring og må beveges på etc..

 

skjermfestene og er rimelig dårlige. plastikplata bak skjermen er skruehullene ødelagt i og har div knekker.

 

pcn er jo ikke så utrolig gammel og har mer en bra nok specs for min del så derfor jeg tenker om det er mulig å reparere den istedenfor handle ny. har ikke så mye penger til overs for tia pga bilkjøp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper oftest slike deler på eBay, da deler fra vanlige nettbutikker ofte koster mer enn en brukt maskin er verd. Delene som du nevner (bortsett fra strømkontakten) vil ofte komme fra slaktede defekte maskiner. Man må dog ofte være være litt kreativ når man søker, spesielt om modellen ikke er særlig vanlig. Søk først på eksakt modellnummer, så modellserie og så modeller som deler f.eks. samme skall/kabinett. Man finner ofte referanser til andre slike modeller på andre deler enn de man selv er interessert i, hvis man søker etter modellen man har. Tålmodighet kan også være nødvendig, for å finne den rette delen, og ikke alt er billig på eBay.

 

Noen begreper som kan hjelpe:

- dc power jack

- bezel

- lcd/screen cover

- hinges (jeg forutsetter her at du mener hengslene, når du skriver skjermfeste)

 

Det kan også være verd å følge med på Finn og QXL, for å se om det dukker opp en defekt maskin som kan brukes som delemaskin.

Lenke til kommentar

problemet er litt at jeg skjønner ikke helt hvordan seriene til acer fungerer. kan hp sine osv men acer virker noe verre for min del. feks aspire 5500 er helt annen maskin. eller feks 5550 er også helt annen.

 

søker jeg på acer aspire 5553g som pcn heter, på ebay. så finner jeg veldig lite. kun ladere, ram og noe smått.

 

har følgt med tidligere og, men har ikke funnet noe da heller.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er da å google FRU-numrene fra manualen som syar2003 linker til. Erfaringen min er dog at man får opp mange alternativer, ofte til gode priser, men når man sjekker fraktprisene til disse, så kan man ofte finne at denne er 1 til 3 ganger det selve delen koster.

 

Jeg la delene jeg tror du er ute etter inn hos SpareParts Warehouse, og da kom delene på USD 121, og med frakt og forhåndsbetalt MVA, så kom det totalt på USD 284 (ca. NOK 1.600,-). Er dette en grei pris for deg, så er det et alternativ.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er da å google FRU-numrene fra manualen som syar2003 linker til. Erfaringen min er dog at man får opp mange alternativer, ofte til gode priser, men når man sjekker fraktprisene til disse, så kan man ofte finne at denne er 1 til 3 ganger det selve delen koster.

 

Jeg la delene jeg tror du er ute etter inn hos SpareParts Warehouse, og da kom delene på USD 121, og med frakt og forhåndsbetalt MVA, så kom det totalt på USD 284 (ca. NOK 1.600,-). Er dette en grei pris for deg, så er det et alternativ.

dem hadde alt der bortsett fra power jacken. kommer på ca 1600-1800kr her i landet ja. mye mulig jeg går får en slik løsning. en pc med ca samme specs som den jeg har koster jo rundt 6k ny i dag.

Lenke til kommentar

Var litt usikker på power jack'en, siden jeg ikke har sett din maskin. Det jeg har sett fra andre Acer, er at power jack ofte sitter på power board. Dette er en fordel, da man slipper å lodde på hovedkortet. Jeg har kunnet finne noe godt bilde av power board på din maskin, men men linken under viser et kombinert power og USB board fra en annen Acer:

http://www.romapcpoint.it/articolo/230-294/acer_power_board_dc-in_jack__usb_65w_aspire_3050_3680_5050_5570_5580.php

 

Dette bør du eventuelt sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...