Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registrering av advarsler i politiregister


Anbefalte innlegg

Finnes det noen form for registrering av ting du ikke er bøtelagt for. Registrering av hendelser der du har vært i kontakt med politiet, men man ikke har gått videre med saken. Eventuelt et register som forbinder min folkeregistrerte adresse med meg der saker som innebærer at politiet har dukket opp på døren min og f.eks roet ned festbråk?

 

Kan man i så fall kreve å få utlevert samtlige opplysninger politiet har nedskrevet om seg. Vil dette mest sannsynlig være veldig lite om man ikke er dømt/fått forelegg for noe? Registrer man fillesaker?

 

Er det snakk om lokale eller nasjonale system på slike saker? Hvilke konsekvenser kan slike advarsler få for utfallet av diverse søknader til det lokale politikammeret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik database eksisterer ja. Hvor lenge det oppbevares vet jeg ikke, men det skal være ganske lenge. Ting kan registreres på både person og adresse. F.eks dersom du har vært i et avhør i 1998 så ligger det nok inne en plass. Hva du kan kreve å få utlevert vet jeg ikke. Trodde ikke en hadde krav på annet enn vanlig vandel + muligens utfyllende vandel.

 

Burde vell gå ann å stikke innom nærmeste politikammer og høre med dem.

Lenke til kommentar

Føler det er litt dumt å gå innom politikammeret og be om en vandelsattest som mest sannsynlig er blank. Hvordan er denne skjulte informasjonen som jeg ikke kan få utlevert om meg selv i forhold til mine rettigheter i følge personopplysningsloven?

 

Det store spørsmålet er likevel hva denne informasjonen den kan få av konsekvenser.

 

I tillegg; vanlig vandel, dette er kun registreringer som du selv har fått dokumentert? For at det skal stå noe om meg i en vanlig vandelsattest regner jeg med at jeg burde fått en skriftlig beskjed om disse opplysningene da de ble skrevet ned?

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Du får ikke noe skriftlig beskjed når det skrives ned noe i vandelet ditt nei. Dog vil du finne ut av det om du må møte til domsforkynnelse, får boten osv. Men da er du fullt klar over at du har gjort noe over streken :p

 

Det er vell kun politiet som har innsyn. Andre kan sjekke ditt vanlige vandel (ikke utfyllende) mot at du samtykker. Eks. ved ansettelse osv. Mener det kun er militære stillinger og politistillinger (?) som kan stoppe deg på bakgrunn av utfyllende vandel. Vanlig vandel er jo opp til hver arbeidsgivers subjektive mening.

 

I tillegg finnes det et bøteregister som strekker seg over ganske så mange år, men tror ikke noe her kan brukes mot deg.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Så man er 100% sikker på det selv om man har noe registrert på ordinært vandel? :whistle: Det er jo godt.

 

Liker likevel ikke dette siste registeret så godt. Ser for meg at det fort kan dukke opp problemer her i ulike tilfeller. Tenker på interne søknader til politikammer som tillatelse til å drive salg av alkohol eller f.eks anskaffe seg våpen. Ikke nødvendigvis kombinert :tease:

Rett og slett tilfeller der politiet/annen instans må foreta en skjønnsmessig vurdering av deg.

Lenke til kommentar

Det skal ikke kunne brukes mot deg nei.

 

Det om du i det hele tatt får noe på vandelet ditt er avhengig av alvorlighetsgraden. Noe går som forenkelt forelegg (bøteregisteret) og noe går på vandelet, og noe forblir på vandelet. Det har litt med strafferammen og alvorligheten. Noen brudd som f. eks drap vil ikke gå av vandelet ditt. Hverken vanlig eller utfyllende vandel.

 

Andre mindre alvorlige brudd derimot har du en "prøvetid" på fem år. Dersom du ikke gjør noe straffbart av en viss alvorlighet i mellomtiden så går dette bort fra ditt vanlige vandel, og kan derfor ikke brukes mot deg, men vil alltid være på ditt utfyllende vandel.

 

Det utfyllende vandelet er som tidligere nevnt kun tilgjengelig for politi og militær osv og kan ikke brukes mot utenom tiltredelse av helt spesielle jobbroller innenfor politi osv.

 

Det jeg lurer på derimot er hva amerikanerne på grensa har tilgang på. Vanlig vandel eller utfyllende vandel :p Men det vil jeg nok aldri få svar på....

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Teac -- vi har et sett regler for Jussforumet, hvor det blant annet følger at man i så stor grad som mulig skal henvise til de rettsregler man benytter seg av. Å trekke regler ut av eget hode eller andre ymse kroppsdeler er hverken til hjelp for TS eller andre.

 

TS: Den nye politiregisterloven (ikke trådt ikraft ennå, ventes såvidt jeg vet i løpet av 2012) gir egentlig svar på de fleste spørsmålene dine. Den er for det meste i samsvar med gjeldende praksis. Som du ser skal det føres vaktjournal (§ 10) over vesentlige handlinger politiet gjør, og opplysninger fra denne journalen kan benyttes til alle formål innen politiet. Opplysningene kan ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for journalens formål, jfr. § 6 første ledd nummer 3.

 

Du vil fra politiregisterloven trer i kraft ha rett til innsyn i alle opplysninger registrert om deg, jfr. § 49.

 

Det følger av særlovgivningen om politiet skal avgi uttalelse (f.eks. følger det av alkoholloven § 1-7 annet ledd at sosialtjenesten, politiet, og og eventuelle militære avdelinger skal gis anledning til å uttale seg, og skattemyndighetene kan gis anledning til å uttale seg). Hvis politiet skal avgi uttalelse har det adgang til å benytte seg av alle opplysninger det har tilgjengelig. Taushetsplikt er ikke til hinder, jfr. politiregisterloven § 28.

 

 

Når det gjelder din vandel, eller rulleblad, så vil du vite det om du har noe på det. Hva som fremkommer av ordinær politiattest står i politiregisterloven § 40. Alle politiattester er ordinære med mindre det er fastsatt i lov/forskrift at uttømmende kan kreves, og nei, det er ikke bare militære og politimyndigheter som kan kreve det. Luftfartstilsynet kan (flysertifikat), barnevernssaker (adopsjon), fengselsmyndighetene, Sivilforsvaret, domstolene, Det Kongelige Hoff, og en del frivillige organisasjoner. For å nevne noen eksempler.

 

"Amerikanerne på grensa" har adgang til å kreve deg for ordinær vandelsattest (ikke uttømmende) i forbindelse med visumsøknader o.l. Politidirektoratet kan i enkeltsaker (f.eks. hvis du søker stilling hos amerikanske luftfartsmyndigheter) samtykke i at uttømmende attest utstedes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teac -- vi har et sett regler for Jussforumet, hvor det blant annet følger at man i så stor grad som mulig skal henvise til de rettsregler man benytter seg av. Å trekke regler ut av eget hode eller andre ymse kroppsdeler er hverken til hjelp for TS eller andre.

Jeg uttaler meg på bakgrunn av egne erfaringer og det jeg har opplevd. Det TS spør om er om ting registreres av politiet selv om det ikke er havnet i bøteregisteret. Svaret er ja. Det kan en enkelt finne ut ved å lytte til politiradio en halvtimes tid en lørdagskveld. F.eks oppfører du deg mindre bra på byen kan du få pålegg om å fjerne deg fra sentrum. Her trenger du ikke få noen form for bot, men kun en muntlig advarsel og dette skrives ned.

 

Spørsmålet til TS er todelt. Først, finnes det et slikt register, deretter kan man i så fall kreve å få dette utlevert. Jeg uttaler meg om førstnevnte, og her vet jeg ikke om en kan vise til noen hjemler.

 

Jeg trodde at noe poenget med dette forumet for "mannen i gata" og denne forumdelen var å ta ting ned på jorda. Gjøre det litt mer forståelig. Så klart må noen ting henvises til lover. Det at du viser til et lovverk som ikke er tredd i kraft enda svarer vell ikke på spørsmålet.

 

Mulig jeg har misforstått hele opplegget her, og at denne delen er forbeholdt jusstudenter og hobbyadvokater. Da trekker jeg meg i så fall stille og rolig ut fra denne delen av forumet.

 

Når det gjelder din vandel, eller rulleblad, så vil du vite det om du har noe på det. Hva som fremkommer av ordinær politiattest står i politiregisterloven § 40. Alle politiattester er ordinære med mindre det er fastsatt i lov/forskrift at uttømmende kan kreves, og nei, det er ikke bare militære og politimyndigheter som kan kreve det. Luftfartstilsynet kan (flysertifikat), barnevernssaker (adopsjon), fengselsmyndighetene, Sivilforsvaret, domstolene, Det Kongelige Hoff, og en del frivillige organisasjoner. For å nevne noen eksempler.

Her sier jeg på ingen måte at kun politiet kan bruke det uttømmende vandelssaker mot deg. Fint om du leser skikkelig neste gang.

 

"Amerikanerne på grensa" har adgang til å kreve deg for ordinær vandelsattest (ikke uttømmende) i forbindelse med visumsøknader o.l. Politidirektoratet kan i enkeltsaker (f.eks. hvis du søker stilling hos amerikanske luftfartsmyndigheter) samtykke i at uttømmende attest utstedes.

Virker ikke som du er klar over, men visa i form av innreise til Usa må fikses før du reiser over. "spørsmålet" var ment som hva en rutinemessig sjekk av grensevakten har tilgang der og da, ikke hva dem kan se under visabehandling.

Endret av Teac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...