Gå til innhold

Stjålet iPhone uten forsikring


oxox

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hva jeg skal gjøre ettersom min iPhone 4S (1måned gammel) ble stjålet tidligere idag uten forsikring?

Og hva jeg skal gjøre med abonnementet som er 11måneder igjen på.

Og hvordan jeg kan stenge hele telefonen fordi jeg har masse privat informasjon på telefonen.

Jeg har anmeldt det til politiet men tviler på det er mye de gidder å gjøre.

 

Please trenger virkelig hjelp.

Endret av oxox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har anmeldt forholdet så kontakter du operatøren du har kjøpt den av og ber dem om å sperre telefonen, slik at den ikke kan brukes i det norske mobilnettet. Men er desverre ingen mulighet for å hindre at dem som stjal den kan hente ut informasjonen du har i den.

 

Det er også viktig at du "stenger" abonementet eller få nytt simkort slik at telefonen ikke blir missbrukt til dyre samtaler etc...

 

Angående bindingstida så er du desverre nødt til å enten betale det i 11 månder til, eller bryte bindingen (dvs bruddgebyr). Det er jo tross alt ikke operatøren sin feil at den ble stjålet.

Lenke til kommentar

Når du har anmeldt forholdet så kontakter du operatøren du har kjøpt den av og ber dem om å sperre telefonen, slik at den ikke kan brukes i det norske mobilnettet. Men er desverre ingen mulighet for å hindre at dem som stjal den kan hente ut informasjonen du har i den.

 

Det er også viktig at du "stenger" abonementet eller få nytt simkort slik at telefonen ikke blir missbrukt til dyre samtaler etc...

 

Angående bindingstida så er du desverre nødt til å enten betale det i 11 månder til, eller bryte bindingen (dvs bruddgebyr). Det er jo tross alt ikke operatøren sin feil at den ble stjålet.

 

Først takk for informasjonen.

Så det går ikke ann å hindre dem som stjal telefonen i å gå innpå private ting som email/facebook/skolesider hvor jeg har lagret passordet og brukernavnet?

 

Dette er jo mer eller mindre et ID-tyveri, hvor tyven faktisk kan utgi seg for å være meg.

 

Også, hva innebærer det å bryte bindingen?

Endret av oxox
Lenke til kommentar

Skift passord på facebook og epost og slikt... Slik hindrer du at dem kan gå inn på det.

 

Det å bryte bindingen betyr at du må betale et gebyr til operatøren, slik at du på nytt kan binde deg opp og få en ny telefon til en rabatert pris. Gebyret bruker å variere avhenging av hvilket abonement og telefon du har kjøpt. Jo "større" abonement du har, og jo lengre bindingstid du har igjen, jo større er gebyret. Iphone er typiske telefoner hvor bruddgebyret er høyt på.

Lenke til kommentar

Har du ikke reiseforsikring, enten selv eller via jobb/foreldre?

 

Jo jeg har reiseforsikring.

 

Reiseforsikring dekker stort sett stjålet mobil utenfor hjemmet. Noen forsikringsselskap har vilkår om èn overnatting for at det skal telles som reise, eller at reisen må være utenfor bostedskommunen, men uansett verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Har du ikke reiseforsikring, enten selv eller via jobb/foreldre?

 

Jo jeg har reiseforsikring.

 

Reiseforsikring dekker stort sett stjålet mobil utenfor hjemmet. Noen forsikringsselskap har vilkår om èn overnatting for at det skal telles som reise, eller at reisen må være utenfor bostedskommunen, men uansett verdt å sjekke ut.

skolen... men skal sjekke

Lenke til kommentar

Hvordan ble den stjålet da? (Har også noe å si, la du den fra deg et sted uten å følge med så avkortes forsikringen.)

 

Skolen har ingen forsikring som dekker heller? (Hvis den var innelåst i skap og det ble brutt opp, eller innbrudd i låst klasserom e.l. så skal vel skolens tyveriforsikring dekke det vil jeg tro.)

Lenke til kommentar

Det er nok lite du kan gjøre, når du ikke har noen forsikring til å dekke det. Det eneste du kan gjøre, er å bite i det sure eplet, og kjøpe deg en ny telefon. Du må enten betale bruddgebyr for abonnementet du har nå, eller kjøpe en telefon (uten abonnement, så du slipper å betale på to abonnement), som du kan bruke med det abonnementet ut bindingstiden.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...