Serpentbane Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 Ellers synes jeg det visuelle formspråket vi ser fra MS. for tiden, er mange år/steg tilbake. Det er greit med en minimal stilistisk stil, men Metro/WP7 synes jeg faktisk ikke fungerer. Har du brukt det selv? Eller har du sett på telefonen på en butikk/youtubevideo? Jeg har ikke brukt noen enhet med fullt OS nei, så jeg er oppmerksom på at helheten kan gi et bedre inntrykk og opplevelse - slik det var tilfelle med webOS, som jeg var skuffet over basert på videoer, bilder og emulatoren men som jeg i dag elsker å bruke. Jeg har prøvd en nettleserbasert demo, og det gir et visuelt inntrykk som jeg vil påstå må være så tett på virkeligheten som mulig - og det skuffer. Tross i at jeg er glad i nye ting, helst forbedringer, så er det ikke sånn at alle forandringer er forbedringer. Ribbons i Windows er et godt eksempel, og personlig finner jeg Metro i samme gate - et formspråk som er veldig annerledes, men som visuelt sett ikke balanserer med sin typografi og odde bruk av luft. Vell, jeg tok sjansen og kjøpte en Omnia 7 for et års tid siden, ganske enkelt fordi jeg var lei og ville prøve noe nytt. Funksjonsmessig var det en del mangler frem til mango-oppdateringen, men generelt var jeg veldig fornøyd med WP7. Etter mango er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker WP7 fremfor det som finnes av alternativer i dag. Metro med firkantene ser i første øyekast litt blokkete og kjedelig ut, men det er egentlig et ganske genialt konsept. De fungerer, eller kan fungere, som små versjoner av applikasjonen de starter. Litt som widgets. For eksempel har vi værapplikasjonen frost som i tilesen hele tiden viser været i dag, temp, trykk, vind osv for det området jeg befinner meg i(GPS). Hvis jeg trykker på tilen får jeg full funksjonalitet i appen. Alle apper kan gjøre det samme, så ved å åpne startskjermen har jeg veldig detaljert og oversiktelig informasjon om det meste jeg behøver å vite. Tapte anrop, SMS, facebook notifications, e-post, værvarsel osv osv osv. Alt etter hvilken informasjon jeg da faktisk ønsker å se. I tillegg har MS integrert en del ting i selve OS'et på en veldig fin måte. Trykker jeg på tilen people (jeg har engelsek versjon) får jeg en liste over alle mine kontakter. Drar jeg skjermen til siden får jeg opp newsfeader fra for eksempel facebook direkte inn. Klikker jeg på en kontakt kan jeg ringe, sende sms, skrive på facebookveggen, sende e-post etc. direkte fra ett og samme sted. Det er ikke så unikt, men det er gjort på en smart og veldig effektiv måte. Hadde et uhell med mobilen så jeg hadde en HTC Sensation lånetelefon i litt over 14 dager nå nettopp. Og jeg mener ting på langt nær fungerer like bra på denne. Mer knoting og mer tid brukt på hver enkelt ting jeg skal gjøre. Du må imidlertid bruk en WP7 en ukes tid før du får helt gangen i det hele, da ting er litt forskjellig fra de andre. Ulempen med WP7 er litt av det samme som på iOS, i den forstand at du ikke er like fri til å customisere GUI'et like mye som på Android. Så jeg kan være med på at de med helt spesielle androide behov kanskje mener du blir for låst. Men jeg synes ikke det. Jeg skulle kjøpe telefon til min far. Han fikk se på android (senstation), iPhone 4s, og WP7 (omnia W). Han er en meget enkel bruker, og syntes WP7 absolutt var enklest å forstå og finne fram til det han skulle ha på. Poenget er at du må se forbi at det er firkanter og tenke at disse faktisk ofte har smarte funksjoner. Om du da ikke kan fordra firkanter så ser jeg jo at WP7 kanskje ikke er noe for deg. Men er det virkelig bedre med statiske ikoner? Smak og behag, men WP7 som OS fungerer i dag utmerket.
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 Microsoft gjør vel det samme etterhvert med både windows og office som mozilla gjør med firefox: Ny versjon ca. annenvher uke. 20-30 nye versjoner i året.
Autodidact Skrevet 26. februar 2012 Skrevet 26. februar 2012 Etter mango er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker WP7 fremfor det som finnes av alternativer i dag. Kanskje fordi du ikke har prøvd alle alternativene? Metro med firkantene ser i første øyekast litt blokkete og kjedelig ut, men det er egentlig et ganske genialt konsept. Poenget er at du må se forbi at det er firkanter og tenke at disse faktisk ofte har smarte funksjoner. Alle apper kan gjøre det samme, så ved å åpne startskjermen har jeg veldig detaljert og oversiktelig informasjon om det meste jeg behøver å vite. Tapte anrop, SMS, facebook notifications, e-post, værvarsel osv osv osv. Alt etter hvilken informasjon jeg da faktisk ønsker å se. Jeg har ikke noe problem med firkanter i utgangspunktet, eller feite rundinger som ser ut til å være populært på symbolene/knappene. Det er helheten som "plager" meg. At det hele er så monokromt, selv når det er benyttet farge. Typografien og layout generelt, med store tomme områder og monokrome flater, fungerer bare ikke bra visuelt. At det er praktisk kan så være, det er ikke der skoen trykker — funksjonaliteten er bare "stygt og kjedelig" presentert. Tiles har de allerede innført på XBox'en, og der er det ikke spesielt praktisk av den enkle grunn at markeringen av aktiv tile er for lite tydelig. Det anser jeg ikke som noe problem på en touch-enhet, men det blir neppe optimalt på PC med W8 heller. Uansett er alle tiles som ikke har aktivt innhold, veldig lite tiltalende grafiske elementer, i en stor samling med tilhørende visuelt kjedelige elementer. Ser Ms fullfører den lite tiltalende stilen med logoen også 8o( ... Ikke det at jeg er noen fan av Web 2.0(+) grafikk heller, men den retningen WP7 og W8/Metro tar, anser jeg for å blande et utdatert visuelt uttrykk med brudd på "regler" for hva som er visuelt fungerende i grafisk bransje. Det hender slike "lovbrudd" fungerer, men stort sett ikke. I tillegg har MS integrert en del ting i selve OS'et på en veldig fin måte. Har fått med meg at Ms har adaptert noe av webOS-synergien ja. Det er en funksjonsmessig god ting, men det hjelper ikke det visuelle inntrykket. Noen liker sikkert WP7 kjempebra både funksjonsmessig og visuelt, men jeg sliter med å kunne like det funksjonelle p.g.a. at det for meg er så lite visuelt tiltalende. Tross Androids omfattende muligheter til å justere på ting, synes jeg forøvrig også det i utgangspunktet er veldig lite tiltalende. Sist jeg hadde muligheten til å leke med en Android tablet som ble liggende hos meg i en uke, var jeg mer enn forsynt etter et kvarter.
Serpentbane Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 snip Jeg har nok ikke prøvd alle alternativene som finnes på markedet, men jeg har brukt både android, iOS og symbian ganske inngående i forskjellige versjoner. Jeg sitter i en stilling som i stor grad gir meg tilgang til den typen enheter jeg til en hver tid har behov for, både på telefoni og datamaskinsiden. Hvor inngåede har du prøvd Windows Phone? Nøyaktig hva som appelerer til hver enkelt når det gjelder design varierer så klart, derfor diskuterer jeg i hovedsak funksjonalitet. Personlig synes jeg iPhone i grunnen er en haug med statiske ikoner, og foretrekker selv live tiles på WP som har dynamisk funksjonalitet. Som jeg skrev liker jeg å kunne se mye av den informasjonen jeg til en hver tid har behov for, uten å faktisk starte opp hver enkelt app. Så der du ser store tome flater ser jeg tiles med informasjon. Når det gjelder xbox er nok dette innført av flere grunner. For det første skal man ha en rød linje i alle interface på forskjellige enheter, for det andre er dette tilpasset kinect menystyring. Jeg har ikke hatt tid til å bruke XBOX'ene mine så mye i det siste, så jeg skal ikke være bastant på hvor godt dette i praksis fungerer, men jeg har ikke opplevd det som problematisk. Når det gjedler bruken av live tiles i W8 gjenstår det å se hvordan dette blir. Det vi ikke skal glemme er at metro for W8 er ett av to GUI, slik at man ikke behøver bruke dette når man sitter på en stasjonær PC. MS har uttalt at det gamle grensesnittet beholdes i en eller annen form, men noen endringer må forventes. Personlig mener jeg som du sikkert forstår at metro fungerer veldig godt. På W8 nettbrett er dette altså Metro noe jeg ser for meg kommer til å fungere utmerket. Det som er morro er at man kan ha et nettbrett med metro som man setter i en dock. Man kobler da til mus, tastatur og skjerm og GUI'et skifter til std. Man jobber da på nettbrettet som en vanlig maskin. Når man drar lufter man nettbrettet ut av docken, og man går over til metro. W8 nettbrett har støtte for direct access slik at man sømløst har full tilgang til alle bedriftens nettverksresurser (programmer, filer etc) uansett hvor man er i verden. Poenget er at man ikke kan se på bilder på internett, eller dra fingeren over skjermen og trykke i 30 sekuner på en utstillingsmodell for å få inntrykk av hvordan WP og live tiles fungerer. Jeg var også skeptisk til designet når jeg bestilte den, og grunnen til at jeg fikk tak i min var ganske enkelt at jeg var nyskjerrig. Men design er ikke bare førsteinntrykk, det er en helhetlig opplevelse, og etter en ukes tid var jeg blitt glad i designet, til tross for at det "bare" er firkanter. En annen ting er at det er veldig intuitivt for brukere som ikke har all verden med erfaring. Jeg kjøpte en Omnia W til min far, og han som knapt nok klarte å ringe med sin gamle nokia knappetelefon her i løpet av kort tid blitt en mobiltelefonbruker. Er WP en feilfri plattform? Nei. Er det ting jeg ønsker meg? Ja. Men ikke i større grad enn på android eller iOS. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå