Gå til innhold

når kommer d7000 på lager i Norge igjen?


Anbefalte innlegg

som nevnt i andre tråder skal jeg bestille d7000, men den er ikke på lager noe sted i Norge og Ubekreftet leveringsdato har blitt forflyttet videre hver dag som går i de butikkene jeg har sett.... noen som har noe mer spesifikt om når de kommer? :p

 

edit: kan ha plassert denne i litt feil forum :p

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 år senere...

Vurderere å kjøpe pent brukt Nikon D7000 kamerahus - har etpar Nikkor objektiver fra før. Hva er fordeler og eventuelle ulemper/ mangler ved dette kamera. Det er snart 10 år siden kamera ble lansert og fikk dengang stor og positiv omtale og kostet nærmere kr. 10 000.- nytt. Hva ligger prisen på idag og har kamera innebygget wifi? 

Lenke til kommentar
Bjørn M. skrev (På 27.12.2019 den 11.24):

Vurderere å kjøpe pent brukt Nikon D7000 kamerahus - har etpar Nikkor objektiver fra før. Hva er fordeler og eventuelle ulemper/ mangler ved dette kamera. Det er snart 10 år siden kamera ble lansert og fikk dengang stor og positiv omtale og kostet nærmere kr. 10 000.- nytt. Hva ligger prisen på idag og har kamera innebygget wifi? 

Det er en del generasjoner siden D7000 kom. Den ble erstattet av D7100, D7200 og D7500. D7000 har ikke wifi.

Ser det ligger en del urealistiske annonser ute på Finn, jeg tenker at denne kanskje er grei? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166645911 

Hvis du googler D7000 vs D7500 så får du litt inntrykk av forskjellene, dvs. ulempene med D7000 vs. nyere versjoner, f.eks. her https://versus.com/en/nikon-d7000-vs-nikon-d7500 

For min del hadde jeg tenkt at lysfølsomheten og bildebehandlingen (EXPEED2 vs 5 i D7500) kanskje henger litt etter med D7000. Det siste kan du jo ta igjen i etterbehandling på PC/Mac av RAW-bilder. Så er det skuddtakt og autofokus som vel kan spille en rolle om du tar action-bilder, men ikke landskap og portrett.

For litt pixel-peeping er denne siden fin: https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d7000&attr13_1=nikon_d7500&attr13_2=nikon_d500&attr13_3=nikon_d850&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=100&attr16_1=200&attr16_2=100&attr16_3=100&normalization=full&widget=737&x=-1.1455723542116631&y=1.1262073406310367

På høy ISO JPEG ser man tydelig at D7000 henger etter nyere kameraer, men på ISO 100 RAW er det ikke godt å se om noe er skutt med D7000 eller D7500, annet enn at sistnevnte har ørelite bedre oppløsning. Det du ikke kan "ta igjen" i bildebehandling etterpå er blinkskudd du mister pga. lavere skuddtakt og dårligere autofokus. Dersom du kjøper D7000 vs. et nyere og dyrere, kan du derimot investere i glass, det kan ha betydning på bildekvaliteten avhengig av hva slags bilder du tar. 

I sum tror jeg det koker ned til at D7000 ikke har noen store ulemper til landskap, feriebilder, arkitektur mv, men den blir litt forbigått av nyere kameraer til actionbilder hvor bedre autofokus og kortere lukkertider pga. mindre støy på høyere iso kan redde dagen. 

Forøvrig har det skjedd to ting på kamerafronten siden D7000 kom, fullformat er innenfor rekkevidde for amatøren og speilløse systemkameraer har "tatt av". For min del syns jeg søkerbildet i sistnevnte ikke er helt tipptopp så jeg foretrekker speilrefleks fortsatt. Derimot har jeg komplettert med et D800 for portrett og landkskap pga. oppløsningen, man får et pent brukt (godt under 50k på telleren) for under 6000. D7000 som har APS-C sensor og speil har da sånn sett begge bena solid plantet i fortiden. Så får man vurdere om det er en fordel eller ulempe, det betyr ihvertfall utvilsomt at det vil være mange gode tilbud både på DX-optikk og crop kamerahus på bruktmarkedet framover.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...