Gå til innhold

microsoft excel - enkel koding - menyknapper


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å utvikler en web-portal via XL til jobben.

Dette er egentlig kun en side med hyperlinker og diverse småsaker som gjør at det blir enklere å finne frem til det man ofte bruker.

 

I tillegg har jeg en kjøretøysoversikt som viser hvilke som er operative og hvilke som ikke er det. Og det er her jeg trenger hjelp.

 

Ettersom at de fleste som bruker portalen ikke er så veldig datahendige så har jeg ikke lyst til at de skal åpne portalen i excel og endre den. excel dokunomentet er lagret som en .html fil.

 

Så jeg prøvde først å lage en "rolldown" hvor de kunne velge mellom 6 forskjellige valg.

feks; verksted/service/operativ... osv.. i tillegg var det fargekoder som hørte med disse. Men det er ikke mulig å bruke denne typen koding i HTML form.

 

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan lage menyknapper på excel-arket, som også fungerer om man åpner den som en nettside i internet explorer, slik at man feks kan velge kjøretøyet og klikke på en av 6 menyknapper, og da kommer statusen automatisk inn i det valgte feltet med farge.. Lest litt rundt, men er mye dårlige engelske sider som ikke helt beskriver det godt nok.

 

Håper på god hjelp!

Endret av Lsass89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å forstå hva du egentlig vil, men jeg tror kanskje du snakker om Excel. I tilfelle er understående svar korrekte :p

 

For det første så heter det ikke XL, det heter Excel.

For det andre så er å bruke Excel til HTML-editor ikke veldig langt unna det merkeligste jeg har vært borti i min IT-karriére, og veldig _veldig_ feil bruk av applikasjonen.

 

For det tredje så klarer jeg ikke helt å forstå hva det egentlig er du vil ha...

 

-C-

Lenke til kommentar

Sånn, Excel dersom det var noe tvil.

 

Legger ved en screenshot nå.

 

Til høyre i bildet ser du kjøretøyene listet opp.

Det jeg ønsker er at brukeren av denne eskportalen skal kunne velge status på sitt kjøretøy så fort og enkelt som mulig. Som feks den ved en "rolldown" meny, hvor han velger den som passer best. ELLER ved å velge den blanke ruten bak sitt kjøretøy og deretter klikke på statusen slik at denne blir kopiert over i den blanke feltet. Alt dette vil jeg at skal foregå i Internet Explorer, slik at de IKKE åpner portalen i excel og dermed kan endre/ødelegge mer enn nødvendig.

 

Dessuten fungerer excel utrolig til å lage en portal lokalt på jobben dersom man kun skal samle viktige linker og oppdateringer på samme sted. ER vel en grunn til at man kan lagre som .html...

 

PS. Zoom inn for å se bildet klart.

post-248386-0-98867700-1329242200_thumb.jpg

Endret av Lsass89
Lenke til kommentar

Så jeg prøvde først å lage en "rolldown" hvor de kunne velge mellom 6 forskjellige valg.

feks; verksted/service/operativ... osv.. i tillegg var det fargekoder som hørte med disse. Men det er ikke mulig å bruke denne typen koding i HTML form.

 

Javascript?

 

http://javascript-array.com/scripts/multi_level_drop_down_menu/?st

 

 

Edit: Forstår forøvrig ikke hva excel har å gjøre med en nettside overhodet. Excel er for regning; html er for nettsider.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er en funksjon i excel som gjør at jeg kan gjøre dette.

Grunne til at jeg lagrer som .HTML er for at brukeren lett skal kunne lese og se alt.

Så jeg spør egentlig ikke om hvordan jeg koder HTML i EXCEL, men hvordan jeg finner FUNKSJONEN I EXCEL som gjør at jeg kan få det jeg er ute etter til å fungere i Internet Explorer og derav lagret som en .html fil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...