brNOR Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Hei! Jeg skal bygge hjemmekino, og trenger noen gode råd! Har et lydisolert rom på 6 x 4,5 meter med 100% lyskontroll og et budsjett på opptil 100 000,-. Setter stor pris på alt av råd og hjelp! Prosjektor Jeg har lest litt rundt, og det virker som om det er Sony HW30 eller Epson TW9000 som er de beste valgene. Vil gjerne ha 3D, men det er ikke viktig at den er kjempebra. Har også fått inntrykk av at Epsons sin er noe mer lyssterk? Lerret Her er eneste kravet at det skal være motorisert, ikke noe rammelerret dessverre. Har sett på DreamScreen Tab V4 DynaGrey Black 16:9 120" med grå duk. Har hørt at prosjektorene kanskje blir for mørke for 138"? Det er nok akkurat plass til en 138", men med en sitteavstand på 4-5 meter blir det kanskje i største laget? Lyd Her trenger jeg virkelig noen råd. Det er en bokhylle som dekker hele veggen bak lerretet, så her bør høyttalerne helst passe inn i bokhylla, som er 35 cm dyp og 58 cm bred. Jeg må vel innse at jeg ikke får en særlig god sub som passer inn i hylla, så de eller den kan være frittstående. Hva tenker dere om dette oppsettet: 3 stk. Klipsch KL-525-THX som front og senter 2 stk. Klipsch KS-525-THX som surround 2 stk. Klipsch RB-41 som presence 2 stk. SVS PC12-NSD DSP som sub (eller kanskje én SVS PC13-Ultra DSP?) 1 stk. Emotiva XPA-3 som forsterker i front 1 stk. Yamaha RX-A1010 som reciever Er også åpen for alt av forslag! Plasseringsmessig er det gunstigere med én sub, men det er kanskje kult med stereoeffekt? Er det noe man merker godt? Klarer Emotiva'en og Yamaha'en å drive dette bra nok?
LarZen Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Om du skal gjøre det her skikkelig så ville jeg laget en tråd på Avforum.no og fått tips der, når det kommer til projektor og hvilke lerret du burde har så er mannen du burde få til å hjelpe deg der Gorm. Om en skal snakke med en ekspert ang dette så er han mannen å huke tak i. Lykke til!
AndersT2 Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Enig med Larzen, bruk AVforum. Her inne så er det helst anlegg til maks 5000,- som gjelder, og det helst med TV inkludert i prisen. Ett lite tips. Har selv hatt Emotiva XPA-5 på Klipsch RF-63. Det låt meget bra, men pga følsomheten til Klipsch, så støyet dessverre denne kombinasjonen noe veldig når det ikke var lyd hos meg. Når jeg hadde Marantz MM8003 på samme høytaller, så måtte jeg legge øret inntil diskanten for å høre noe susing fra høytallerene. Med Emotivaen så var det plagsomt i sitteposisjonen litt over 3 meter unna. Når jeg byttet Emotivaen til Rotel RMB-1575 så forsvant 90% av denne støyen igjen. Det var ikke noe som man la merke til når man spilte noe, men med en gang ting ble stille, film bytte osv, så var det hele tiden en støyende summing fra høytallerene. Jeg testet absolutt alt jeg kunne for å finne selve kilden, og det kunne ikke være annet enn selve forsterkeren. Slo faktisk av all annen strøm i huset utenom den alene og 1 høytaller. Fortsatt like mye støy. Irriterende, fordi det var god lyd til lite penger. Men har aldri angret på valget av Rotel heller, selv om prisen var det dobbelte. Den gir mye mer detaljer enn Emotivaen gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå