Gå til innhold

Blir det militærkupp i Hellas?


Anbefalte innlegg

 

 

Ha ha ha. Akkurat som om Hellas har tapt noe på en tysk invasjon. Landet besto av oliventrær og var fattig. Økonomien ble vel heller styrket.

 

Alt dette er uansett foreldet og beløpene er tatt ut av luften.

 

ER det mulig å være så snever og uskolert som det du viser her?

Er du helt tanketom?

 

klarer du å tenke sjøl eller leser du bare det som stor med fete typer i avisene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at Hellas nå har nådd et punkt hvor det er blitt for lett å bestikke museums vakter og offentlige tjenestemenn/kvinner, noe som det store ranet av et museum nå nylig viser.

 

Men jeg tror at religiøse ledere i samband med militære kan komme til å organisere et tiltak som feks. sende ut grupper av folk i båter på visse betingelser osv. slik at nøden ikke lengre blir så stor på sikt.

Svært bra poeng. Økt korrupsjon er et tema som har vært lite belyst. Når man sliter med å ha nok penger til å opprettholde et halveis verdig liv, selv om man enda har jobb, kan det være lett å ta i mot bestikkelser i en fortvilet situasjon. Dette kan på sikt føre til enda større tap for den greske stat og også en enda større fengselsbefolkning - uten at jeg vet om det sitter mange grekere i fengsel eller ikke.

Lenke til kommentar

Ha ha ha. Akkurat som om Hellas har tapt noe på en tysk invasjon. Landet besto av oliventrær og var fattig. Økonomien ble vel heller styrket.

Det derre "ha,ha,ha.."-drittet kan du jo egentlig rulle pent sammen og stappe i en eller annen kroppshule. Det er egentlig så dumt sagt at man burde la det ligge ubesvart, men forsåvidt så har du fått svar på akkurat den delen, så vi lar det ligge.

 

Alt dette er uansett foreldet og beløpene er tatt ut av luften.

Er det virkelig foreldet? Er du nå så skråsikker på det? Da må du være godt bevandret i gresk og internasjonal lov for å avfeie det så kjapt.

Beløpene er nemlig ikke tatt ut av løse lufta, og det er heller ikke grekerne som har fremlagt temaet og disse tallene, men derimot Frankrikes personlige økonomiske rådgiver til presiden Sarkozy, monsieur Jacques Delpla.

Edit: En presisering.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hellas er selv skyld i sine økonomiske mislighold, og en gang i tiden begikk Hellas en grusom handlig noe som gjør at barna i Hellas ikke kan få samme beskyttelse som barn og unge i de fleste andre land.

 

De som bygde Akropolis og andre tilsvarende store byggninger ble faktisk slaktet ned av militær juntaen. Disse byggverkene er ikke så gamle som angitt, det er derfor Hellas lenge var et lukket land, fordi det pågikk en krig ingen skulle få vite om.

 

På et tidspunkt så vil media måtte trekke seg ut,pga. folkets lidelser vil bli så grusomme.

Lenke til kommentar

Hellas er selv skyld i sine økonomiske mislighold, og en gang i tiden begikk Hellas en grusom handlig noe som gjør at barna i Hellas ikke kan få samme beskyttelse som barn og unge i de fleste andre land.

 

De som bygde Akropolis og andre tilsvarende store byggninger ble faktisk slaktet ned av militær juntaen. Disse byggverkene er ikke så gamle som angitt, det er derfor Hellas lenge var et lukket land, fordi det pågikk en krig ingen skulle få vite om.

 

På et tidspunkt så vil media måtte trekke seg ut,pga. folkets lidelser vil bli så grusomme.

24lpyz8.gif24lpyz8.gif333zhhg.gif333zhhg.gif333zhhg.gif333zhhg.gif333zhhg.gif333zhhg.gif

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi skal sammenlikne det som skjer med Hellas og folkets reaksjon i forhold til norske forhold, så ville det bli det samme som om Stoltenberg plutselig sto frem i morgen og annonserte at oljefondet har kollapset. Det hele har vært en bløff og gambling med penger har ført til at vi ikke har en krone igjen, faktisk skylder vi tilsvarende beløp. Han (og omverdenen) beskylder det norske folk for situasjonen fordi vi har levd bong på oljefondet og fordi vi har vært så flinke skattesnytere og trygdemisbrukere (i troen på at vi hadde råd til det). Vi må stramme inn livreima til siste hakk, miste pensjonene våre, gå arbeidsledige etc. Hvem hadde vi skyldt på om ikke regjeringen vår som har fått oss opp i et slikt uføre, og hvordan hadde vi reagert om omverdenen hadde ment at vi kunne ha det så godt når vi til de grader hadde levd over evne på penger som ikke fantes. Og hvem av oss hadde sittet med hendene i lomma og sagt seg enig uten å protestere.

Nei, det kan ikke sammenlignes. Skattesnyltning er ikke et vanlig fenomen i Norge, det er det i Hellas. Offentlig forbruk i Hellas gikk ut av kontroll, ingen som klagde før krisen. Folk hadde jobber det var umulig å miste, med 14 måneders lønn og var fullstendig overbetalt. De som jobbet i jernbaneverket hadde en gjennomsnittlønn på 70000 euro i året i 2010. Det var 600K kroner i Norge. Gjennomsnittlønn for en fulltidsarbeider er 160K kroner.

 

Hellas må ta ansvar for dette. Du kan ikke skylde på alle andre for sine egne feil. Bankene er ikke årsaken til krisen i Hellas, EU og Hellas er skylden.

Lenke til kommentar

Nei, det kan ikke sammenlignes. Skattesnyltning er ikke et vanlig fenomen i Norge, det er det i Hellas.

He,he,he... du tuller nå. Skattesnyteri, svart arbeid, trygdemisbruk og dagpengesvindel er folkesport her i Norge. Lederlønninger ute av kontroll og gullkantede falskjermer er heller intet nytt, og det er bare de tingene som vi VET om.

 

Offentlig forbruk i Hellas gikk ut av kontroll, ingen som klagde før krisen.

Hva skulle de klage over. Skulle Kostas dukke opp hos sjefen sin og si: "Hør her, jeg tror at den lønna som du betaler meg og som er forhandlet frem gjennom fagforeninger og akseptert av politikerne er for høy. Tror nesten du må redusere den jeg. Vil slettes ikke være ansvarlig for at Hellas går dukken, forstår du. Pensjonen min er også altfor gullkantet, sløyf den. Og jeg synes slettes ikke det er greit at jeg går av så tidlig for å pensjonere meg. Like greit at jeg tar et tak i dette for fedrelandet og EU-økonomien. "

 

Hellas må ta ansvar for dette. Du kan ikke skylde på alle andre for sine egne feil.

Den jevne mann skylder ikke på så veldig mange andre enn sine egne gjennomkorrupte politikere som de mener bør ta sin del av ansvaret og betale sin del av kaka sammen med de like korrupte EU-politikerkompisene sine.

 

EU og Hellas er skylden.

Helt enig. EU politikerne og politikerne i Hellas har skylden, og det er akkurat hva det greske folk, mannen i gata klager over. De stolte på at lønninger, pensjoner og skatter sto i forhold til de tall som staten fremla ved lønnsforhandlingene. De stolte også på at de transaksjonene som foregikk mellom Hellas og EU virkelig gavnet Hellas. Som for. eks. da korrupte politikere Hellas inngikk avtaler med /ble tvunget til å kjøpe Frankrikes og Tysklands militære overskuddsmateriell for 10 ganger verdien av hva de kunne kjøpt samme vare for fra Russland. Og det finnes mange flere eksempler på slike skandaløse transaksjoner der pengeflyten gikk rett ut av Hellas, bla. Siemnskandalen og byggingen av den nye Metroen.

Det som er ille er at det er den lille mann i gata som betaler kaka. Joda, som enkeltborgere har også de sin skyld i dette, men langtifra all den skyld de får lempet på seg.

Edit: Presisering.

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Var mye på et sted i Hellas før, over 12 år i strekk og ble godt kjent med de lokale.

På 90 tallet før EU så var det et fristed for svart økonomi og nye regler ble ikke en gang reflektert over.

Fartsgrenser viste de ikke hva var, men de kjørte ganske rolig alike vel. Men fartsbøter forekom ikke. Ihvertfall ikke for de som politiet kjente igjen.

 

Promillekjøring var helt godtatt og selv mor brydde seg ikke om slikt. Bare kjør litt saktere var regelen.

Bilbelte ble skjelden brukt. Hjelm på motorsykkel hva var det? Slik var det med mange regler. halvveis anarki.

 

Å betale skatt frivillig var heller ikke noe de gjorde , de ventet på kravet og la alt opp til myndighetene å kontrollere. Var det noe ekstra de mente de ikke skulle betale for så brukte de mer penger og tid på rettsaker o.l. enn hva det hadde kostet å bare betale det de skulle i utgangspunktet. Alt av skolegang for barna når de gikk på universitet var prisgitt penger under bordet til lærere og skoleansatte for å holde karakterer oppe.

Husker lærern til den ene sønnen forlangte penger for bedre karrakterer, var aldri snakk om anmeldelse bare irritasjon. Selv om det var ren utpressing.

 

 

 

Du bommer temmelig friskt her. Slet du med store språkproblemer på 90 tallet eller har du bare dårlig husk?

 

Hellas ble EU medlem allerede i 1981. Så hvordan kan du da snakke om 90 tallet FØR EU(EF)?

 

Og nei hverken promillekjøring eller andre trafikkforseelser var lov. Grekerne har vel aldri hatt de ivrigste trafikkpoliti men de var nå der på 90 tallet også.

 

Du har virkelig missforstått skattereglene i Hellas. Det var ikke slik som i Norge at arbeidsgiver trekker skatt. Det var som i Sverige. Arbeidsgiver utbetalte bruttolønn, arbeidstaker var selv ansvarlig for innbetaling av skatt enten hvert kvartal eller 1 gang per år etterskuddsvis. Som i Norge og de fleste andre vestlige land rapporterte også greske arbeidsgivere inn bruttolønn. Dette systemet har vært brukt av mange nasjoner og er fortsatt i bruk i enkelte land selv om det nå er mest vanlig at arbeidsgiver trekker skatt og innbetaler skatten for alle sine arbeidstakere.

 

Grekerne hadde også forskjellige fradrag på skatten. Men i likhet med alle land så er det faktisk mulig og relativt enkelt for kriminelle å snyte på skatten. Det som ofte skjedde var at grekerne la inn for store fradrag i selvangivelsen eller rapporterte inn for lav inntekt slik at skatten ble lavere. skattesnytere gamblet på at det var små sjanser for å bli plukket ut i stikkprøve kontroll.

 

Akkurat slik skattesnytere gjør i Norge og i andre land.

 

Du har også misforstått mye rundt skolesystemet. Det at mange betalte penger var for ekstraundervisning og ikke bestikkelser. Ekstraundervisning det gjøres fortsatt og det er helt vanlig at elever trenger ekstratimer for å ikke falle bak faglig. Det ble ikke betalt av det offentlige og foreldre måtte selv betale for dette. Noen skoler tilbyr esktraundervisning i regi av skolen og da går betalingen til skolen men de fleste ordner dette privat ofte leies det inn lærere eller studenter til å undervise barna.

 

Takk takk .

Mye posetivt og lurt du kommer med ja. Sliter du med midreverdighetskomplekser?

Som du selv påpeker så var de medlemmer av EU/EF, men hadde egen valuta og var mer økonomisk uavhengig.Før Euro var det jeg mente. Etter innførsel av Euroen så ble det langt strengere for Hellas.

Men normalt oppegående mennesker forstår slikt. Mens flisespikkere og tilbakestående vil sikkert påpeke det og spinne opp ting.

 

Hvorfor du kommenterer ting fatter jeg ikke.

Promillekjøring o.l. var ikke lovlig og det skriver heller ikke jeg, men jeg skriver godtatt.

Stor forskjell. Lokale var nærmest imune mot bøter slik er det fortsatt flere steder.

Men i Norge Neppe.

 

Tror det er du som har problemer her ja.

 

Jeg forteller hvordan det var der jeg var, og det vet du heller lite om og kan derfor ikke insinuere at det er uriktig.

Kan legge til at jeg hadde familie som bodde der i over 20 år.

Og du da ? Lest deg opp på Apollo sine sider?

 

Om jeg hadde språkproblemer ? Kansje litt svak på Gresk, men går i det også.

Hvorfor spør du om det?

 

 

Må bare be deg om å ikke kommentere hvordan grekere gjør ting og gjorde, for det vet du ingen ting om.

 

Å insinuere at jeg har missforstått er jo en flåsete uttalelse.

Hva har jeg missforstått? Du kan da over hode ikke vite hva som ble gjort eller sagt et sted i Egeerhavet på begynnelsen av 90tallet. (hvis du ikke er klarsynt da)

 

Å tro at Norge og norske bedrifter og skatteytere er like som Greske sier jo bare at du ikke har noe innsikt i gresk økonomi og hvordan tilng blir gjort der.

 

For å klare en slik økonomi som grekerne har hatt så må nesten alle i systemet jukse.

Nytter ikke å oppgi feil beløp på selvangivelsen hvis arbeidsgiver oppgir riktig.

Problemet i Hellas er at alle snylter, ikke en og annen som jobber svart, men store hoteller o.l. bedrifter som lønner nesten alle ansatte delevis og svart.

Penger under bordet for å få tillatelser og attester, slikt blir det ikke levert kvittering på vet du.

Bruk av ulovlig arbeidsktaft o.l. er langt mer vanlig der enn her.

 

Problemet ditt er at du missforstår deg selv.

 

Ville bare avklare tullballet ditt. Hei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk takk .

Mye posetivt og lurt du kommer med ja. Sliter du med midreverdighetskomplekser?

Som du selv påpeker så var de medlemmer av EU/EF, men hadde egen valuta og var mer økonomisk uavhengig.Før Euro var det jeg mente. Etter innførsel av Euroen så ble det langt strengere for Hellas.

Men normalt oppegående mennesker forstår slikt. Mens flisespikkere og tilbakestående vil sikkert påpeke det og spinne opp ting.

 

Hvorfor du kommenterer ting fatter jeg ikke.

Promillekjøring o.l. var ikke lovlig og det skriver heller ikke jeg, men jeg skriver godtatt.

Stor forskjell. Lokale var nærmest imune mot bøter slik er det fortsatt flere steder.

Men i Norge Neppe.

 

Tror det er du som har problemer her ja.

 

Jeg forteller hvordan det var der jeg var, og det vet du heller lite om og kan derfor ikke insinuere at det er uriktig.

Kan legge til at jeg hadde familie som bodde der i over 20 år.

Og du da ? Lest deg opp på Apollo sine sider?

 

Om jeg hadde språkproblemer ? Kansje litt svak på Gresk, men går i det også.

Hvorfor spør du om det?

 

 

Må bare be deg om å ikke kommentere hvordan grekere gjør ting og gjorde, for det vet du ingen ting om.

 

Å insinuere at jeg har missforstått er jo en flåsete uttalelse.

Hva har jeg missforstått? Du kan da over hode ikke vite hva som ble gjort eller sagt et sted i Egeerhavet på begynnelsen av 90tallet. (hvis du ikke er klarsynt da)

 

Å tro at Norge og norske bedrifter og skatteytere er like som Greske sier jo bare at du ikke har noe innsikt i gresk økonomi og hvordan tilng blir gjort der.

 

For å klare en slik økonomi som grekerne har hatt så må nesten alle i systemet jukse.

Nytter ikke å oppgi feil beløp på selvangivelsen hvis arbeidsgiver oppgir riktig.

Problemet i Hellas er at alle snylter, ikke en og annen som jobber svart, men store hoteller o.l. bedrifter som lønner nesten alle ansatte delevis og svart.

Penger under bordet for å få tillatelser og attester, slikt blir det ikke levert kvittering på vet du.

Bruk av ulovlig arbeidsktaft o.l. er langt mer vanlig der enn her.

 

Problemet ditt er at du missforstår deg selv.

 

Ville bare avklare tullballet ditt. Hei takk.

 

Ehh jeg har gresk far og jeg har bodd halve livet i i Pireus Athen.

jeg kjenner det greske systemet veldig godt og har stor familie som fortsatt bor i Hellas så jeg føler meg mer enn kvalifisert til å uttale meg om saken. siden Jeg også er norsk og harjeg dermed førstehåndskjennskap om begge landene.

 

Det var voldsomt personangrep du kom - du får sikkert en enklere hverdag om du gjør noe med sinnet ditt. Hva med å heller bruke den kraften til noe positivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article727398.ece

 

Synes denne nyheten fra 2006 er veldig bra. Da blomstret jo alle økonomier og ingen var kritiske til grekernes nye triks.

Denne type "økonomi" som nevnes her er nesten utelukkende relatert til det enorme, illegale invandrerproblemet som Hellas forsøksvis prøver å håndtere. Dog uten at verken EU eller det moralistiske Norge har løftet så mye som en finger for å gi en hjelpende hånd. Hellas har landgrenser mot Albania, F.Y.R.O.M. Bulgaria og Tyrkia. I tillegg til at havområdene er en yndet innfartsrute for disse illegale fra Midtøsten, Afrika og Italia. Vanskelig å angi eksakte tall, men løselig anslått har man operert med at det befinner seg langt over 500 000 slike elementer bare i Athen, noen har gjettet på så mye som 1 million. Hovedinkomsten deres er svart arbeid, tigging, smugling, prostitusjon og kriminalitet.

 

Godt poeng forøvrig om hvordan myndighetene i Hellas har manipulert tall for å forlede egne borgere såvel som sine EU-parnere. Men denne tallsjongleringen er egentlig bare enda et skalkesjul for å dekke over dypråtten korrupsjon og finansiell akrobatikk.

Økt korrupsjon er et tema som har vært lite belyst. Når man sliter med å ha nok penger til å opprettholde et halveis verdig liv, selv om man enda har jobb, kan det være lett å ta i mot bestikkelser i en fortvilet situasjon.

Og korrupsjonen går mye, mye høyere og har et enormt større omfang, langt inn i EU, enn bestikkelser av museumsvakter og liknende småtterier. Bla. Kan man kan jo nevne som et eksempel at de korrupte politikerne inngikk avtaler med /ble tvunget til å kjøpe Frankrikes og Tysklands militære overskuddsmateriell for 10 ganger verdien av hva de kunne kjøpt samme vare for fra Russland. Og det finnes mange flere eksempler på slike skandaløse transaksjoner der pengeflyten går rett ut av Hellas, bla. Siemnskandalen og den nye metroen. Hvem har da utsugd Hellas ressurser?

 

Det er disse overgrepene fra myndighetenes side som den jevne greker ikke finner seg i lenger. Dvs. De ble forledet til å tro på løgnene, men da den jevne mann selv ble sittende som svarteper for storkapitalens utarming av Hellas trakk de til gatene. De mister hus og hjem, arbeid og sosiale goder, you name it... Selvfølgelig protesterer de. Dog relativt fredelig.

 

Flere av de voldelige aksjonene som har fremkommet under demonstrasjonene har derimot blitt påstått å være arrangert fra regjeringen sin side for å diskreditere demonstrantene og ta vekk fokus på hva de egentlig protesterer mot. Man har filmet og fotografert de voldelige bråkmakerne i hyggelig passiar med politiet både før og etter aksjonene. Imidlertid kan jo disse folkene absolutt være politi som er ment å infiltrere nettopp for å dempe voldsomheten. Altså de er der legitimt og ikke konspiratorisk. Vanskelig å si hvem som har rett. Har et par bilder, men av forunderlig vis klarer jeg rett og slett ikke å laste dem opp til «lesbart» format.

 

Idag som man etterhvert får oppgradert skandalene blir det gradvis avdekket hva Hellaskrisen dreier seg om; At folk flest må bære hovedansvaret for myndighetenes miserable håndtering av økonomien. Og det er nettopp hva de protesterer mot. 1) At de er ført bak lyset. 2) Korrupsjonens enorme omfang (langt inn i EU) 3) At noen har visst om det og tjent enormt mye penger på dette og kunne ha stoppet dette før man falt over stupet (også innen EU) 4) At man trekker frem snusk, blåser det opp til enorme proporsjoner for å sette skylden på den jevne greker. 5) At det er den lille mann som må bære tapet av politikernes og kapitalismens internasjonale storspill (igjen).

 

Spørsmålet gjenstår. Er det virkelig noen som våger å hviske om et statskupp? I så vil Hellas flamme opp – igjen. Grekerne har et problem med høyresidens autoritet og politiets relativt milde innblanding (i forhold til makt- og voldsbruk ) har allerede satt sinnene i kok hos grekerne.

 

Hvem skal blande seg inn for å løse krisen?

Amerikanerne som er sterkt mislikt i Hellas etter at de støttet militærjuntaen i 67-74, egner seg neppe. Og en del av de amerikanske basene som befinner seg på gresk jord ble nettopp bygget under juntaen, under sterk misnøye blant undergrunnsmotstanden. Under juntaen var det sterke undergrunns/motstanskrefter fra venstresiden og kommunistene, mot det knallharde diktaturregimet som spredte frykt og angst ved rettsløshet, summariske arrestasjoner og rutinemessig tortur. USA's eventuelle innblanding vil bare kaste bensin på bålet.

 

Hva da med England? Vel, de sto på royalistenes side (høyresiden) under borgerkrigen i 46-49 sammen med USA. Kampen sto da mellom de høyreorienterte og de kommunistiske partisangruppene om makten i Hellas. Partisanene hadde kjempet i relativt samarbeid under krigen mot italienerne og tyskerne. Nå, etter krigen, hadde begge sidene våpen og støtte i henholdsvis den allierte siden og den kommunistiske siden rett over grensa til Jugoslavia og Albania. Den borgerkrigen var utrolig bitter og er enda levende blant folk i Hellas. Høyresiden vant også den gangen frem, og det er ikke glemt av folk flest.

 

Hvem andre skal blande seg inn? Tyskland? Neppe, krigens spor sitter enda dypt i det greske folk. Tyskerne aksepteres, såvidt, men tolereres ikke. De får dessuten mer og mer skylden for EU's katastrofale engasjement i bakgrunnen for denne krisen. Det er bred enighet blant folk at Tyskland visste om svært mye av disse skandalene, men unnlot å gripe inn siden profitten tilkom dem. Faktisk menes det at Tyskland rett og slett skapte en del av disse krisene.

 

Hvem gjenstår da, som kan blande seg inn? Frankrike? Tja, kanskje, det er vel også det eneste av hovedlandene i EU som har forsøkt å se på Hellaskrisen med noenlunde velvilje.

Men hva har dette med eventuelt militærkupp i Hellas å gjøre.

 

La det først være sagt at grekerne nok etterhvert tar inn over seg at deres snytementalitet tar dem igjen. Det har alltid vært et skille mellom «oss» -borgerne og «dem»-staten i Hellas. De har på et vis ikke forstått at staten er dem selv. Og det skyldes nok den relativt brede støtten som venstresiden/kommunistene høster i Hellas. Fagforeningene har, i kraft av sin styrke fremtvunget urealistiske goder for sine medlemmer og høyresiden har kamuflert sine akrobatiske pengekrumsprint for opposisjonen. Når da grasrota har gjort sin egen jevne innsats i dette rotteracet, så brister bobla til slutt, slik vi ser det nå, og skyldfordelingen går på kryss og tvers. Den som kontrollerer media har vel en fordel i den skittkastingen, og sånn sett føler den jevne mann seg uthengt i altfor stor grad i forhold til skyldansvaret. Og til syvende og sist så vil det være massene som vil avgjøre det endelige resultatet i denne tragedien. Man har nå tvunget dem til innsparinger som skjærer godt inn i beinet og forlanger enda mer. Noen må gi etter og mannen i gata mener at de har påtatt seg mer ansvar enn de er forpliktet til og at de andre også må ta sin del av skylden. Hvis man nå presser for mye i forhold til økonomiske sanksjoner, så eksploderer Hellas. Og hvis man forsøker å presse tilsvarende i forhold til politiske sanksjoner (eks. Militærkupp) så eksploderer også Hellas.

 

Vel, ovenstående viser mentaliteten blant folk, og det vil være avgjørende i hvordan de vil oppfatte et eventuelt grep for å innføre militærdiktatur.

 

Risikoen for et militærkupp ble forsøkt avverget av Papandreou så sent som i begynnelsen av november ifjor, da han skiftet ut hele den militære ledelsen. Angivelig skjedde dette som ledd i en lengre planlagt operasjon, men det er det ingen som tror på. Faren derimot er at selv om det er satt inn nye ledere så har de gamle lederne fortsatt veldig mange trofaste venner i det samme systemet.

 

Opposisjonen har advart Papandreou om at dersom det forsøkes et kupp i Hellas så vil enden sannsynligvis bli milevis fra det sluttresultatet kuppmakerne hadde ønsket.

 

Siden grekerne selv mener at det er de kapitalistiske høyrekreftene som har stått bak den elendige økonomiske styringen, så vil en innblanding av hæren (som regnes å være styrt av høyresiden) bli sett på som enda et grep mot den jevne mann. Og siden venstresiden og kommunistene i særdeleshet har veldig stor støtte i folket, vil en slik aksjon kunne føre til væpnet opprør som vil utvikle seg til en borgerkrig alla det vi ser i Syria.

 

G :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Copenhagen criteria

 

Membership requires that candidate country has achieved stability of institutions guaranteeing democracy, the rule of law, human rights, respect for and protection of minorities, the existence of a functioning market economy as well as the capacity to cope with competitive pressure and market forces within the Union. Membership presupposes the candidate's ability to take on the obligations of membership including adherence to the aims of political, economic and monetary union.

 

Selv om det ikke er noen automatikk kan dette bli brukt om ett militært styre blir mislikt av andre land.

Lenke til kommentar

 

 

Ehh jeg har gresk far og jeg har bodd halve livet i i Pireus Athen.

jeg kjenner det greske systemet veldig godt og har stor familie som fortsatt bor i Hellas så jeg føler meg mer enn kvalifisert til å uttale meg om saken. siden Jeg også er norsk og harjeg dermed førstehåndskjennskap om begge landene.

 

Det var voldsomt personangrep du kom - du får sikkert en enklere hverdag om du gjør noe med sinnet ditt. Hva med å heller bruke den kraften til noe positivt?

 

Du din μαλακός som skriver en haug med μαλακία.

Stor forskjell på Athen og Pythagorion.

Min er faring er min du har din.

Vil bare at du ikke endrer på mine opplevelser.

Personagrep og raseri tror jeg du vet mer om enn hva du vet om Hellas.

 

Du kan ta responen avrio hvis du vil. ;-)

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

He,he,he...

 

Áide, áide, ré pediá... eírema...thá mas petáksoun apw to fóroum...

 

"Kom an, kom an, gutter... rolig nå... de kommer til å kaste oss ut av forumet..."

 

Edit: Oversettelse.

G :)

 

He he. Litt glød må man vel ha lov til å vise?

Men tilbake til saken så tror jeg at et militærkupp i Hellas kansje hadde vært bra for dem.

Fått vekk de gamle og inn med yngre som nå har fattet at man må betale for alt.

Tror ikke på noen vepnet konflikt , mer en utkastelse av det gamle med militæret som vaktbikkje til nye politikere blir funnet frem. + at de kan etterforske økonomien sin uten at dagens politikertopper febrilsk motarbeider alt.

Men man ser jo at det ikke bare er i Hellas det koker.

Lenke til kommentar

 

 

Ehh jeg har gresk far og jeg har bodd halve livet i i Pireus Athen.

jeg kjenner det greske systemet veldig godt og har stor familie som fortsatt bor i Hellas så jeg føler meg mer enn kvalifisert til å uttale meg om saken. siden Jeg også er norsk og harjeg dermed førstehåndskjennskap om begge landene.

 

Det var voldsomt personangrep du kom - du får sikkert en enklere hverdag om du gjør noe med sinnet ditt. Hva med å heller bruke den kraften til noe positivt?

 

Du din μαλακός som skriver en haug med μαλακία.

Stor forskjell på Athen og Pythagorion.

Min er faring er min du har din.

Vil bare at du ikke endrer på mine opplevelser.

Personagrep og raseri tror jeg du vet mer om enn hva du vet om Hellas.

 

Du kan ta responen avrio hvis du vil. ;-)

 

Ehh nei det er ikke stor forskjell.

Du snakket om skattesnyteri, skolesystemet og svart arbeid etc.

Der er det nok ganske så likt i hele landet. Det er ikke egne skatteregler eller egen utdanningslov i provinsen :)

 

Hehe det er nok stor forskjell på å vokse opp i et land og snakke språket enn å ha vært turist i Hellas og plukket opp enkelte ord og fraser så det er nok du som vet mer om personangrep og raseri enn du gjør om Hellas.

 

Når det er sagt bør du forresten gå å vaske den skitne munnen din med såpe.

Endret av kilkenny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ehh nei det er ikke stor forskjell.

Du snakket om skattesnyteri, skolesystemet og svart arbeid etc.

Der er det nok ganske så likt i hele landet. Det er ikke egne skatteregler eller egen utdanningslov i provinsen :)

 

Kalimera Kilkenny :-)

Sier ikke at det var egne regler der heller . Men at det var mer tendens til at alle samarbeidet om juks på mindre steder enn store uten at det ble mafialignende tilstander.

Sikker forskjeller fra familie til familie også.

Det er/var stor utbredelse av svart arbeide i Athen også.

Spesielt innen byggebransjen , men også i resturanger hoteller etc.

Hvordan du har klar å ikke ha fått med deg det hvis du har bodd der er jo utrolig syntes jeg.

Men du var kansje ung og jobbet kansje ikke. Eller så var familien di såpass heldige at de hadde god jobb og økonomi.

Du husker kansje i fra byggeplasser og hoteller der du bodde at det var mange utlendinger spesielt fra østeuropa og i hverfall i sydligere strøk så var det mye egyptere ?

I Athen var det "mafia" som styrte mens på mindre øyer var det lokalbefolkningen som drev slik selv.

Vedr. pengeutpressing på skoler så vet ikke jeg hvor utbredt det var, men jeg vet det forekom og ble ihverfall hos de jeg kjenner betraktet som vanlig. Skal nok sies at de jeg kjenner er godt vellstående der alle 3 barna har tatt høyere utdannelser. Tilfellet jeg hørte om var ang. tannlegestudie i Budapest. Riktig nok ikke i Hellas, men jeg kjente også Norske studenter der og de ble ikke presset for penger. Det gikk mer på nasjonalitet, og jeg er ganske sikker på at det grekerne som la opp til slik selv for å slippe lettere unna studier.

 

Og hva med fenomenet ikke ferdig bygget hus? Hvorfor det tror du?

 

Og at lojaliteten blandt de lokale var/er sterk spesielt på øyene er jo ikke ukjent.

Nå får du ikke bli politibetjent på den øya/stedet du er oppvokst.

I Athen som er så stor så er det nok annerledes.

 

Tror du heller får ta lærdom i det jeg har erfart i stedet for å si det ikke har hendt.

 

Grekerne har unnlatt i flere år å innse hvor uklokt det de har drevet med er og får svi for det nå.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

 

 

Ehh nei det er ikke stor forskjell.

Du snakket om skattesnyteri, skolesystemet og svart arbeid etc.

Der er det nok ganske så likt i hele landet. Det er ikke egne skatteregler eller egen utdanningslov i provinsen :)

 

Kalimera Kilkenny :-)

Sier ikke at det var egne regler der heller . Men at det var mer tendens til at alle samarbeidet om juks på mindre steder enn store uten at det ble mafialignende tilstander.

Sikker forskjeller fra familie til familie også.

Det er/var stor utbredelse av svart arbeide i Athen også.

Spesielt innen byggebransjen , men også i resturanger hoteller etc.

Hvordan du har klar å ikke ha fått med deg det hvis du har bodd der er jo utrolig syntes jeg.

Men du var kansje ung og jobbet kansje ikke. Eller så var familien di såpass heldige at de hadde god jobb og økonomi.

Du husker kansje i fra byggeplasser og hoteller der du bodde at det var mange utlendinger spesielt fra østeuropa og i hverfall i sydligere strøk så var det mye egyptere ?

I Athen var det "mafia" som styrte mens på mindre øyer var det lokalbefolkningen som drev slik selv.

Vedr. pengeutpressing på skoler så vet ikke jeg hvor utbredt det var, men jeg vet det forekom og ble ihverfall hos de jeg kjenner betraktet som vanlig. Skal nok sies at de jeg kjenner er godt vellstående der alle 3 barna har tatt høyere utdannelser. Tilfellet jeg hørte om var ang. tannlegestudie i Budapest. Riktig nok ikke i Hellas, men jeg kjente også Norske studenter der og de ble ikke presset for penger. Det gikk mer på nasjonalitet, og jeg er ganske sikker på at det grekerne som la opp til slik selv for å slippe lettere unna studier.

 

Og hva med fenomenet ikke ferdig bygget hus? Hvorfor det tror du?

 

Og at lojaliteten blandt de lokale var/er sterk spesielt på øyene er jo ikke ukjent.

Nå får du ikke bli politibetjent på den øya/stedet du er oppvokst.

I Athen som er så stor så er det nok annerledes.

 

Tror du heller får ta lærdom i det jeg har erfart i stedet for å si det ikke har hendt.

 

Grekerne har unnlatt i flere år å innse hvor uklokt det de har drevet med er og får svi for det nå.

 

Du dementerer plutselig det du har sagt tidligere og trekker nå plutselig fram at du har hørt om tilfelle i Budapest i Ungarn?? WTF? Likevel forsøkte du i tidligere innlegg å fremstille det som du hadde unik kunnskap om alle problemene i Hellas. Du har kommet med uriktige påstander om både skattesystemet og skolesystemet og nå sier du at det ikke engang gjaldt Hellas? Jeg blir dritforbanna over å lese slikt! Hellas har nok problemer om ikke idioter skal legge stein til byrden ved å generalisere og komme med uriktige påstander slik du gjør. Ja det er hårfint på grensen til rasisme det du gjør og jeg føler meg personlig krenket av dine kommentarer.

 

Kanskje heller det er du som skal innse at selv om du har feriert i 20 år på samme lille bygd i Hellas er det ikke sikkert du har fått den ekte greske opplevelsen.

 

 

Jeg lar videre diskusjon ligge jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ehh nei det er ikke stor forskjell.

Du snakket om skattesnyteri, skolesystemet og svart arbeid etc.

Der er det nok ganske så likt i hele landet. Det er ikke egne skatteregler eller egen utdanningslov i provinsen :)

 

Kalimera Kilkenny :-)

Sier ikke at det var egne regler der heller . Men at det var mer tendens til at alle samarbeidet om juks på mindre steder enn store uten at det ble mafialignende tilstander.

Sikker forskjeller fra familie til familie også.

Det er/var stor utbredelse av svart arbeide i Athen også.

Spesielt innen byggebransjen , men også i resturanger hoteller etc.

Hvordan du har klar å ikke ha fått med deg det hvis du har bodd der er jo utrolig syntes jeg.

Men du var kansje ung og jobbet kansje ikke. Eller så var familien di såpass heldige at de hadde god jobb og økonomi.

Du husker kansje i fra byggeplasser og hoteller der du bodde at det var mange utlendinger spesielt fra østeuropa og i hverfall i sydligere strøk så var det mye egyptere ?

I Athen var det "mafia" som styrte mens på mindre øyer var det lokalbefolkningen som drev slik selv.

Vedr. pengeutpressing på skoler så vet ikke jeg hvor utbredt det var, men jeg vet det forekom og ble ihverfall hos de jeg kjenner betraktet som vanlig. Skal nok sies at de jeg kjenner er godt vellstående der alle 3 barna har tatt høyere utdannelser. Tilfellet jeg hørte om var ang. tannlegestudie i Budapest. Riktig nok ikke i Hellas, men jeg kjente også Norske studenter der og de ble ikke presset for penger. Det gikk mer på nasjonalitet, og jeg er ganske sikker på at det grekerne som la opp til slik selv for å slippe lettere unna studier.

 

Og hva med fenomenet ikke ferdig bygget hus? Hvorfor det tror du?

 

Og at lojaliteten blandt de lokale var/er sterk spesielt på øyene er jo ikke ukjent.

Nå får du ikke bli politibetjent på den øya/stedet du er oppvokst.

I Athen som er så stor så er det nok annerledes.

 

Tror du heller får ta lærdom i det jeg har erfart i stedet for å si det ikke har hendt.

 

Grekerne har unnlatt i flere år å innse hvor uklokt det de har drevet med er og får svi for det nå.

 

Du dementerer plutselig det du har sagt tidligere og trekker nå plutselig fram at du har hørt om tilfelle i Budapest i Ungarn?? WTF? Likevel forsøkte du i tidligere innlegg å fremstille det som du hadde unik kunnskap om alle problemene i Hellas. Du har kommet med uriktige påstander om både skattesystemet og skolesystemet og nå sier du at det ikke engang gjaldt Hellas? Jeg blir dritforbanna over å lese slikt! Hellas har nok problemer om ikke idioter skal legge stein til byrden ved å generalisere og komme med uriktige påstander slik du gjør. Ja det er hårfint på grensen til rasisme det du gjør og jeg føler meg personlig krenket av dine kommentarer.

 

Kanskje heller det er du som skal innse at selv om du har feriert i 20 år på samme lille bygd i Hellas er det ikke sikkert du har fått den ekte greske opplevelsen.

 

 

Jeg lar videre diskusjon ligge jeg.

 

Lurt av deg det.

Du begynner å bli relativt hårsår og tyr til løgn og usannheter.

Koker det i hodet ditt?

Har ikke dementerert noe som helst.

 

Du skriver :

Likevel forsøkte du i tidligere innlegg å fremstille det som du hadde unik kunnskap om alle problemene i Hellas.

 

Men jeg skrev :

Jeg forteller hvordan det var der jeg var.

 

Har ikke sagt at jeg har unik kjennskap. Jeg sier at jeg har vært mye på ett sted.

 

Om det skjedde på sydpolen har ikke så mye å si hvis det er to grekere det skjer med.

Skrev heller ikke at det skjedde i Hellas.Jeg skrev også universitet ikke barneskole.

 

Kan legge til at faren i familien hadde vært ordfører og drev med politikk og dro ofte til Athen.

Mulig han bare fortalte løgner mens vi spiste kjeks og tok en brandy på kvellene?

 

Tror du ikke vet så mye når du svarer slik du gjør.

 

Hvis du skal si noe så fortell heller hvorfor du tror den Greske økonomien er som den er.

 

Som sagt dette er ting jeg har opplevd i voksen alder blandt voksne folk.

Du var et lite barn som ikke fikk så mye med deg tydlighvis.

 

Om jeg har fått den greske opplevelsen vet jeg ikke, men jeg bidro nok på stedet til å få en påkjønnelse i fra "rådhuset" invitert på navndager bryllup og alle disse kirkegreiene av flere på dette stedet.

Grekere er vennlige og koselige folk. Men litt for mye layd back til å styre økonomi fornuftig kansje.

 

Nasjonalslagordet er tross alt avrio (i morgen).

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...