Gå til innhold

Rettsvitenskap - erfaringer, fordeler, ulemper, studiemiljø osv!


Gjest22

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke meg til rettsvitenskap høsten 2012.

 

I den anledning kunne jeg tenkt meg å høste litt erfaringer fra folk som har gått på- eller som går på denne utdanningen.

 

Det som taler mot at jeg søker er at det er mange områder innenfor jus jeg ikke synes er like spennende. Er spesielt interessert i strafferett, langt mindre interessert i eiendomsrett, familierett osv.

 

1) Hvordan er studiet? Er det slik at om man får A eller B på en eksamen kun har med hvor flink man er til å tolke oppgaven, gitt at man kan det meste av pensum? Jeg er vant til å jobbe mye når jeg studerer, men at eksamene på rettsvitenskap er så åpne for tolkning blant sensorene ser jeg på som litt synd, men tolkning er vel samtidig en stor del av jussen?

2) Studiemiljøet ved de ulike universitetene? Erfaringer her?

3) UiO vs UiB? Her skorter det ikke på karakterene. Kan velge hva jeg vil.

4) Jobbmuligheter i fremtiden? De er vel gode?

5) Er veien til forsvarsadvokat svært lang? Er det ikke slik at man må jobbe seg opp over lang tid i et advokatfirma? Dette kan jeg lite om, hadde satt pris på svar fra folk som kan sakene sine her!

 

Vil helst høre fra dere som enten studerer jus, har studert ferdig og nå jobber som jurister, eller dere som hoppet av studiet av ulike grunner. :)

 

Alle svar mottas med stor takk!

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et svar som bare perifert berører de konkrete spørsmålene trådstarter stiller kan vanskelig kalles seriøst.

 

1) Hvordan er studiet? Er det slik at om man får A eller B på en eksamen kun har med hvor flink man er til å tolke oppgaven, gitt at man kan det meste av pensum? Jeg er vant til å jobbe mye når jeg studerer, men at eksamene på rettsvitenskap er så åpne for tolkning blant sensorene ser jeg på som litt synd, men tolkning er vel samtidig en stor del av jussen?

 

På eksamen er det sjelden tvil om hvordan en oppgave skal forstås. Det du blir testet i er hvor godt du kjenner de materielle rettsområdene, og hvor godt du behersker juridisk metode -- sagt på en annen måte, hvor godt du kjenner sentral lovgivning og rettspraksis på området, og hvordan du anvender disse.

 

2) Studiemiljøet ved de ulike universitetene? Erfaringer her?

 

Ikke som utpeker seg som spesielle (fra et UiO-standpunkt).

 

3) UiO vs UiB? Her skorter det ikke på karakterene. Kan velge hva jeg vil.

 

Litt avhengig av hvordan du ønsker å komme gjennom studiet. Hvis du vil ha hyppigere eksamener som tester dybdekunnskap har jeg inntrykk av at UiB tilbyr et studium for deg. Oslo er, som Oslo alltid har vært, mer opptatt av å la kandidatene selv lære, og tester sammenhengene i større avdelingseksamener (før hvert år, nå hvert halvår).

 

4) Jobbmuligheter i fremtiden? De er vel gode?

 

Juristforbundet rapporterer regelmessig gode tall for jurister på andelen som har relevant jobb innen seks måneder etter endt studium.

 

5) Er veien til forsvarsadvokat svært lang? Er det ikke slik at man må jobbe seg opp over lang tid i et advokatfirma?

 

Veien til å bli en god forsvarsadvokat er nok lang. Selve profesjonsstudiet er fem år langt (lengre hvis du vil/må ta opp igjen eksamener). Deretter har du minst to år som advokatfullmektig før du kan få bevilling som advokat. Jeg har inntrykk av at mange tar en tur innom politiet og påtalemyndigheten for å få erfaring fra straffeprosessen den veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...