bonkytonk Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har PVR-receiver, DVD-spiller, TV og en Yamaha-forsterker. Alt er koblet med HDMI. Problemet: Anlegget er så fordømt smart at jeg skal slippe den forferdelig tunge jobben med å slå TVen på selv. DVD-spilleren gjør det for meg. Greit, bortsett fra når jeg skal spille en CD. Det kan jeg ikke gjøre uten at TVen viser det. Kan heller ikke vise noe annet på TVen samtidig. Bytter jeg input på TVen tolker DVD-spilleren det som at jeg ikke vil bruke den lenger, og slår seg av. Det går heller ikke an å slå på TVen før DVD-spilleren, da står TVen bare og leter etter et signal mens spilleren går. Det ser ikke ut til at forsterkeren kan stilles inn annerledes heller. What to do?
kjeLL// Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 copy paste fra wikipedia CEC Consumer Electronics Control (CEC) is an HDMI feature designed to allow the user to command and control up-to ten CEC-enabled devices, that are connected through HDMI[91][92], by using only one of their remote controls (for example by controlling a television set, set-top box, and DVD player using only the remote control of the TV).[93] CEC also allows for individual CEC-enabled devices to command and control each other without user intervention.[93][94][95][96][97][98][99] It is a one-wire bidirectional serial bus that uses the industry-standard AV.link protocol to perform remote control functions. CEC wiring is mandatory, although implementation of CEC in a product is optional.[78] It was defined in HDMI Specification 1.0 and updated in HDMI 1.2, HDMI 1.2a and HDMI 1.3a (which added timer and audio commands to the bus).[93][100][101][102] USB to CEC Adapters exist that allow a computer to control CEC enabled devices.[103][104][105][106] Trade names for CEC are Anynet+ (Samsung); Aquos Link (Sharp); BRAVIA Link and BRAVIA Sync (Sony); HDMI-CEC (Hitachi); E-link (AOC); Kuro Link (Pioneer); CE-Link and Regza Link (Toshiba); RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo); RuncoLink (Runco International); SimpLink (LG); HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic); EasyLink (Philips); and NetCommand for HDMI (Mitsubishi).[107][108][109][110][111] The following is a list of HDMI-CEC commands: One Touch Play: the device will become active source when playback starts System Standby: switches all connected devices to standby Preset Transfer: transfers the tuner channel setup to another TV set One Touch Record: start recording immediately Timer Programming: allow one device (e.g. a TV set or receiver) to set the timer programming of another (e.g. a DVR/PVR or DVD-recorder) System Information: checks all components for bus addresses and configuration Deck Control: playback control Tuner Control: control the tuner of another device OSD Display: use the OSD of the TV set to display text Device Menu Control: use the menus of another device Routing Control: control the switching of signal sources Remote Control Pass Through: pass through remote control commands Device OSD Name Transfer: transfer the preferred device names to the TV set
Actibus Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 På mitt Panasonic tv kan jeg velge om Vierra Link funksjonen skal være av eller på, samme med Pioneer receiveren, inne i system menyen kan jeg slå av/på Kuro Link. Jeg regner med at det er en mulighet for de fleste merker å deaktivere slike smart funksjoner, har du lest gjennom bruksanvisning for receiver og tv?
bonkytonk Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Skrevet 5. februar 2012 (endret) Ja, har ikke funnet noe men får se igjen. Har prøvd å søke opp info om det på nettet men har ikke hatt peiling på hva teknologien kalles (takk, kjeLL//!). edit: Fikk det til. Det viser seg at LG kaller denne teknologien "simplink." Når det gjelder å kunne høre musikk og se TV samtidig regner jeg med at det ikke er mulig gjennom forsterkeren så lenge alt er koblet gjennom den via HDMI. Endret 5. februar 2012 av bonkytonk
Dr. Brodsky Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har nesten samme problem. TV'en slår av receiveren i det bildet på skjermen kommer opp. Altså må jeg først slå på TV'en, vente på bildet, og så slå på receiveren. Utrolig plagsomt. I tillegg slår receiveren seg av når jeg slår av TV'en, men det kan jeg egentlig leve med. Dette er snakk om Sony TV og Samsung receiver.
kjeLL// Skrevet 5. februar 2012 Skrevet 5. februar 2012 på min samsung tv kan jeg skru av og på Anynet+ (cec) for hver ting som støtter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå