Gå til innhold

Drømmer om og bli Marinejeger


Nala

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år. Jeg drømmer om og bli Marinejeger. Jeg har altid likt natur, gå turer i fjellet, jakt osv. Er også langt over gjennomsnitt sterk for min alder pga jeg har trent styrke en god stund. Er det veldig vanskelig og bli marinejeger? Hvilke utdanninger må jeg ha, hvilke skoler må jeg gå. Skal gå vgs med påbyggsår får og få studiekomtetanse. Hva gjør en marinejeger til vanlig i jobben? er de mye i utlandet og er ute på farlige oppdrag? hva er lønn?

 

Takker for alle mulige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare ikke LØP med sekk \ tung belastning før du har et virkelig solid treningsgrunnlag! Sikreste måten å pådra seg belastningsskader.... Gå heller med litt tyngre sekk, begynn lett og ha en jevn progresjon på både vekt og lengde på turene. Unngå å gå på asfalt \ vei generelt, kom deg ut i skog og mark. Vil råde deg til å skaffe et par M77, militære marsjstøvler og gå disse inn samt bli vandt med disse i god tid før opptak.

 

Om det er vanskelig å bli marinejeger? Majoriteten av de som prøver seg klarer det ikke...

 

Se forøvrig denne om du ikke har sett den allerede:

 

Lenke til kommentar

Bare ikke LØP med sekk \ tung belastning før du har et virkelig solid treningsgrunnlag! Sikreste måten å pådra seg belastningsskader.... Gå heller med litt tyngre sekk, begynn lett og ha en jevn progresjon på både vekt og lengde på turene. Unngå å gå på asfalt \ vei generelt, kom deg ut i skog og mark. Vil råde deg til å skaffe et par M77, militære marsjstøvler og gå disse inn samt bli vandt med disse i god tid før opptak.

 

Om det er vanskelig å bli marinejeger? Majoriteten av de som prøver seg klarer det ikke...

 

Se forøvrig denne om du ikke har sett den allerede:

 

 

Takk for svar! Sett videon! ser hardt ut! hehe

 

Det er vel ca 11km/t. som skulle tilsvare lett jogging.

 

Fyll opp ryggsekken og kos deg :)

 

Jo, takk takk!:)

Lenke til kommentar

Noen i troppen min var med marinejegere ett par dager og trente dem i å lure hunder, og iløpet av dagen som kadetter eller rekrtutter (altså etter opptaket og under utdanningen). Sa de at det er hele tiden stridsteknisk trening, masse skyting, ekstremt mye fysisk trening alt de gjør er hele tiden fysisk trening. I de vanlige stedene i førstegangstjenesten, er man veldig pass på når det er live ammo, men ikke i MJK, de løp jo ikke som rambo, men det var opp og ned løpe rundt, løpe foran børse pipene til andre for å dekke eller finne bedre posisjoner. De hadde morgentreninger som det ikke var umulig at de spydde av osv.

 

Kan nok annbefale og ta førstegangstjeneste som fallskjermjeger, selv om det ikke er noe problem å ta førstegangstjenesten som marinejeger heller, bare at fallskjerm jeger er egentlig opptrening til FSK og MJK. En kompis var på FSK opptak og hadde snakket med fallskjerm jegere som sa at alt de hadde fått i fingrene var veldig likt det de fikk nytte av på opptaket. Ikke stridsmessig og slike ting der må du bare ha førstegangstjenesten for å søke, men mer den holdningen om at 20 min pause er sovetid/spisetid osv. Mange andre som kommer rett ifra sivil og slikt, vil kanskje ikke ta pausene for det de er verdt og vil lide hardt.

 

 

Det er ikke krav på noen spesiell skole osv.

 

Du kan nok også dra noen erfaringer ifra minedykkernes opptak:

http://www.youtube.com/watch?v=tCaCzXB1Pl8

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen i troppen min var med marinejegere ett par dager og trente dem i å lure hunder, og iløpet av dagen som kadetter eller rekrtutter (altså etter opptaket og under utdanningen). Sa de at det er hele tiden stridsteknisk trening, masse skyting, ekstremt mye fysisk trening alt de gjør er hele tiden fysisk trening. I de vanlige stedene i førstegangstjenesten, er man veldig pass på når det er live ammo, men ikke i MJK, de løp jo ikke som rambo, men det var opp og ned løpe rundt, løpe foran børse pipene til andre for å dekke eller finne bedre posisjoner. De hadde morgentreninger som det ikke var umulig at de spydde av osv.

 

Kan nok annbefale og ta førstegangstjeneste som fallskjermjeger, selv om det ikke er noe problem å ta førstegangstjenesten som marinejeger heller, bare at fallskjerm jeger er egentlig opptrening til FSK og MJK. En kompis var på FSK opptak og hadde snakket med fallskjerm jegere som sa at alt de hadde fått i fingrene var veldig likt det de fikk nytte av på opptaket. Ikke stridsmessig og slike ting der må du bare ha førstegangstjenesten for å søke, men mer den holdningen om at 20 min pause er sovetid/spisetid osv. Mange andre som kommer rett ifra sivil og slikt, vil kanskje ikke ta pausene for det de er verdt og vil lide hardt.

 

 

Det er ikke krav på noen spesiell skole osv.

 

Du kan nok også dra noen erfaringer ifra minedykkernes opptak:

http://www.youtube.com/watch?v=tCaCzXB1Pl8

Lenke til kommentar

Litt tuglete å Skrive på forumet med tlf, men vi deler visst samme ønske! Er selv 16 år, 18 neste år. skal da søke meg inn. ta kontakt med meg på melding, så kan vi snakke litt sammen om det? Kanskje vi kommer på samma opptaket så har vi hver vår motivasjonskild! Ta kontakt! Vil veldig gjerne snakke med en med samme interresse:)

Endret av patix95
Lenke til kommentar

HÆI! Vi er en gjeng 16 åringer og vi vil bli jegere fordi krig er kult, ingen har sjans mot oss i call of duty! Morro helt til ryggmargen går til helvette og man fryser ballene av seg mens man må kroppsvarme MG3'en for en eller annen dust mista den i elva på opptak, eller kompisen ligger å blør fra pulsåra og har 2 minutter igjen å leve under bombekasterild i en eller annen NATO-operasjon som egentlig under gardinene er helt på jordet! Flotte greier, sånn som ungdommen lika! Håper dere sikler etter sivil-livet etter kontrakten er signert og innser at det var bare Call of Duty som var fett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HÆI! Vi er en gjeng 16 åringer og vi vil bli jegere fordi krig er kult, ingen har sjans mot oss i call of duty! Morro helt til ryggmargen går til helvette og man fryser ballene av seg mens man må kroppsvarme MG3'en for en eller annen dust mista den i elva på opptak, eller kompisen ligger å blør fra pulsåra og har 2 minutter igjen å leve under bombekasterild i en eller annen NATO-operasjon som egentlig under gardinene er helt på jordet! Flotte greier, sånn som ungdommen lika! Håper dere sikler etter sivil-livet etter kontrakten er signert og innser at det var bare Call of Duty som var fett.

Ikke dra alle over en kant. Jeg er selv 16 år og spiller ikke engang. Jeg vil bli marinejeger ikke fordi krig er kult, må for å være en del av noe større enn meg selv. Det å kunne redde flere liv p.g.a. tjenesten jeg gjorde er en tanke man kan være stolt av! Ikke bli eplekjekk bare fordi vi er yngre enn deg selv, det er noen som er modne for alderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

for å være en del av noe større enn meg selv. Det å kunne redde flere liv p.g.a. tjenesten jeg gjorde er en tanke man kan være stolt av!

 

Lege? Politi? Brannmann? Bli en av disse og du har muligheten til et godt liv ved siden av.

Jeg vet at jeg kommer til å både måtte gjøre å se mye alle burde slippe å se og gjøre om jeg klarer opptaket å kommer i tjeneste, men det er en jobb man kan være virkelig stolt av å utføre.

 

Synes det er bra at kidden setter seg mål, om han vil søke opptak for å bli operatør i MJK så må han få lov til det.

Kjør på med målrettet trening, bra kosthold og disiplin så ordner det seg!

Mitt tips er at du leser på milforum på de forskjellige trådene angående MJK, FSK/HJK og andre opptak til avdelinger.

Det var da voldsomt. La gutten få lov til å ha en drøm om å bli marinejeger, uansett hvor hardt og vanskelig det er å bli det.

Takk til dere med vett mellom øre for støtten! Jeg skal stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...