Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Uføretrygd som gift?


Anbefalte innlegg

Har vært i dialog med NAV i 3år,og ingen der kan gi ett konkret svar på mine spørsmål ang uføretrygd når man gifter seg kontra det å være sammboer.

 

Saken gjelder da. Vi har vært samboere i over 7 år,jeg blir trekt ca 1000kr i mnd,som er helt normalt.Min samboer ble uføretrygdet før den loven tredde i kraft (01.01-94) og blir da ikke berørt av det lovverket,da det ikke har tilbakevirkende kraft. Men gifter vi oss,vil hun i følge NAV også bli trukket ca 1000kr mnd,eller grunnstønaden går ned til 85%,som er mitt tilfelle nå.

Spørsmålet er derfor:Hvorfor gjelder ikke samme lovverk som samboer kontra gift? Ja ikke engang NAV kan gi ett svar på dette hvorfor det er slik. Så om noen kjenner lovverket og kan gi meg svar så hadde det vært veldig hyggelig.For det kommer til slutt an på om en har råd til å gifte seg? Gjerne med en link som forklarer lovverket på en god måte.

På forhånd takk om noe der ute vet :roll:

Og har vært forlovet i 7år...så nå er det jammen på tide og få giftet seg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Hvilket lovverk (hvilken lov) referer du til?

 

Kanskje feil formulert..kall det regelverket.Hun slipper trekket som samboer,men gifter vi oss gjelder det ikke,selv om hun ble ufør før regelverket ble igangsatt.01.01-94.Og som de sier på NAV,er det samme om du er samboer eller gift..men forskjellen er att som gift blir hun trukket også,og hvorfor har de ikke noe svar på det hos NAV.Så lurer jo da på om de som har bestemt dette regelverket tok med giftemål i samme momang?..eller de ikke hadde tenkt tanken engang.Sitter med følelsen att de sier dette bare for å få trekt henne,når ingen på NAV kjenner regelverket engang.Og snakker her om Nav Forvaltning,ikke NAV lokalt;)Så det må jo finnes ett regelverk det må kunne gå ann å finne..om det finnes.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Det er fordi når dere blir gift så blir dere ''forsørgerpliktige'' ovenfor hverandre, og får da litt mindre penger.

 

Korrekter meg hvis jeg tar feil, men dere er ikke forsørgerplikte ovenfor hverandre mens dere er samboere.. er en klar, lovlig forskjell mellom det å være samboer og gift.

 

Jeg skjønner den,men NAV kan ikke klare gi ett klart svar på hvorfor min samboer måtte trekkes som gift og ikke som samboer med meg.Snakket med NAV idag,og for å sitere det hun sa på tlf helt rett,så var det ikke forskjell på å være samboer og gift.Men det du skriver kan jammen være rett det..det rimer bra for å si det sånn.Forsørgerpliktende? Vel vi er jo egentlig det nå også da vi eier leiligheten sammen,har lånet sammen osv..så om den ene nå skulle feks gå bort(gud forby) da vil den andre sitte i saksa ja..uff uff.

Takker for svar og jeg ble litt mer opplyst :thumbup:

Legger til att en 1000lapp mindre i mnd ikke er problemet,den klarer vi,var mer att bare papiret gift,skulle være så forskjellig fra samboer.Vel litt forskjell er det jo,ang arv da vi ikke har felles barn.

 

har et lite forslag da.... kan dere ikke bare gifte dere i hemmelighet??? så slipper dere få mindre penger!

 

Jaaa..kan du vie oss?..hehe.Vel det finner de nok ut engang..så blir en plutselig skyldig NAV masse penger..hehe..men tanken var god den :thumbup:

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Folk som bor sammen er ikke automatisk pliktig til å forsørge den andre personen som man bor med. Ellers hadde mange folk som bodde i kollektiv og delte hybel og leilighet ellers sittet veldig fint i saksa.

 

Ikke forsørge nei,men med en leiekontrakt,har du ett juridisk dokument på en måte.Det har en også om man er gift eller bare er samboer også?

Men blir nok gift skal du se..bare det blir litt varmere bare..hehe;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...