Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrene mine er nær skilsmisse! Hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei folks.

 

Starter med å si litt om hvem jeg er. Jeg er en vanlig gutt fra Thailand som fylte nettopp 15 i desember. Kom til Norge da jeg var 9 år gammel, så språket kan vær litt vrient i denne teksten men skal prøve det beste jeg kan. Jeg bor med min mamma(Thai) og min stefar.

Vi er stor sett en vanlig familie, men noe er selvfølgelig annerledes når to fra helt annet kultur møtes og lever sammen.

 

Som en vanlig familie så oppstår det problemer, fra store til småe. Som ofte forsvinner med tiden. Men denne gangen her gjør meg veldig skeptisk. Vi snakker penge problemer. Pappa ble utsatt for et alvorlig ulykke for to år siden, og kan dessverre ikke jobbe lengre. Nå lever han på NAV penger som han får uregelmessig, og som er meget stor forskjell på hans vanlige lønn. Før brukte han å betale alt, alle regninger, og det er han som betaler all maten. Mamma skulle nemlig spare.

 

Pappa er en åpen person men også en mystisk person. Han har alltid noen ting på lur. Ihvertfall når det gjelder penger og sånt. Han setter alt på mammas navn. Denne gangen her har han ikke betalt bilforsikringen, som sto på mammas navn. Hennes lønnslipp ble trukket i fra. Hun reagerte, på en asiatisk style, kranglet, deretter snakket ikke med pappa på flere dager.

 

Mamma er ikke dum heller, så hun gjorde en research på hva mer pappa ikke hadde betalt. Han hadde heller betalt strømregningen, som var på rundt 11 000kr, som også tilfeldigvis står på hennes navn. Hun har ikke fortalt han enda, og prøve heller å hinte han fram til innrømme om det. Men det hjalp ikke.

 

Det har skjedd flere sånne episoder, og mamma begynner å bli lei. Jeg også, men jeg er forsatt glad i han, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med eller om jeg hele tatt kan gjøre noe med det. Jeg er redd for et stort smell mellom mamma og pappa om dette. Og det verste jeg kan tenke meg kan skje er en at de skal skilles.

 

Han nekter mamma til å se på hva han bruker kortet sitt på. Hva kan dette være? Han har nesten full kontroll over hennes, men nekter henne å se på hannes. Han er ingen spille dude, men heller lotto dude. Hva annet kan det være da?

 

Hva kan jeg gjøre? hvis det er noe mer informasjon dere trenger så bare si fra, har ingenting å miste.

 

# er det noen deler dere ikke forstår, spør gjerne!

 

Takk! tar imot råder og kommentarer om hva jeg bør gjøre eller tenke om ;)

Endret av TomKorawit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i samme situasjon som stefaren din og jeg er nesten 100% sikker på at han sliter med psykiske problemer etter at han ble ufør. Jeg fikk en kjempesmell da jeg en dag innså at livet mitt var snudd på hodet og at jeg med stor sannsynlighet aldri ville komme meg oppå igjen hverken økonomisk eller som mann.

 

Nå spørs det veldig på hva slags person stefaren din er og om han i det hele tatt har innsett de faktiske forhold, men sannsynligheten for at han burde gått i terapi, muligens også par og familieterapi er overhengende.

 

Det er ikke så lett å gi noen råd for ham eller dere da han må komme til denne konklusjonen på egenhånd.

Å påpeke det for ham vil antagelig bare gjøre ting værre hvis han ikke er veldig intelligent og/eller åpen om følelser etc.

Lenke til kommentar

Det er en stor forandring når den ene blir syk og ufør, i relativt ung alder. Det er ikke alle som takler at slikt skjer med ektefellen. Og han hjelper ikke akkurat til når han lar henne betale uten å si ifra om det først. Men han har sikkert ikke penger selv.

Har han fått varig uføretrygd? Hvis han har vært midlertidig uføretrygdet, kan det være at han rett og slett ikke får noe fra NAV mer. Dette burde bli sjekket opp i.

 

Kanskje han ikke orker selv å søke om varig uføretrygd, eller har fått avslag og han ikke tør å fortelle dere om det?

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon som stefaren din og jeg er nesten 100% sikker på at han sliter med psykiske problemer etter at han ble ufør. Jeg fikk en kjempesmell da jeg en dag innså at livet mitt var snudd på hodet og at jeg med stor sannsynlighet aldri ville komme meg oppå igjen hverken økonomisk eller som mann.

 

Nå spørs det veldig på hva slags person stefaren din er og om han i det hele tatt har innsett de faktiske forhold, men sannsynligheten for at han burde gått i terapi, muligens også par og familieterapi er overhengende.

 

Det er ikke så lett å gi noen råd for ham eller dere da han må komme til denne konklusjonen på egenhånd.

Å påpeke det for ham vil antagelig bare gjøre ting værre hvis han ikke er veldig intelligent og/eller åpen om følelser etc.

 

tuse takk for svaret ditt! Jeg og stefaren min har et vært forhold, men jeg vet aldri hva han egentlig føler. Han skjuler det. Han prøver sikkert å skjule at han har det vondt, presset, at han har det hardt. Han trenger en plass der han kan snakk det ut. Har du noe å anbefale? Han er i gammel alder, men ikke sinnet hans. Han ser klar ut, han begynner ikke bli gammel. Eller som han sir "Jeg har ikke tenkt å bli gammel, men jeg har tenkt å lev leng". 55-åra.

 

Igjen takk! Jeg er vikrlig glad i han, og det glede meg at jeg kan hjelpe han :)

Lenke til kommentar

Det er en stor forandring når den ene blir syk og ufør, i relativt ung alder. Det er ikke alle som takler at slikt skjer med ektefellen. Og han hjelper ikke akkurat til når han lar henne betale uten å si ifra om det først. Men han har sikkert ikke penger selv.

Har han fått varig uføretrygd? Hvis han har vært midlertidig uføretrygdet, kan det være at han rett og slett ikke får noe fra NAV mer. Dette burde bli sjekket opp i.

 

Kanskje han ikke orker selv å søke om varig uføretrygd, eller har fått avslag og han ikke tør å fortelle dere om det?

 

Jeg trur faktisk han har uføretrygd, men visste helt hva det er så tok ikke det med i innlegget. Ordet har blitt nevnt flere ganger hjemme så han har det helt sikkert.

 

At han ikke får nok penger og ikke sir det i fra, det er det som skremmer meg mest. Da oppstår det problemer. Men han nekter ogsp faktisk at noen andre blander seg inn i hans "buiness". Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Hvis du går stille i dørene og kanskje nevner det for en av vennene hans som han har et godt forhold til så kan det hende dere klarer å lirke ham inn på tanken om å få samtaleterapi av en profesjonell tredjepart.

Men jeg ville vært forsiktig, han bør helst ikke skjønne at noen går bak ryggen hans, for det er aldri hyggelig for noen å skjønne at menneskene rundt deg mener du er tussete da det vil skade det lille selvbildet han har igjen.

 

Problemet er antagelig at han føler seg ubrukelig og at han er en belastning for de rundt ham og samfunnet generellt.

 

Som sagt så er det en vanskelig problemstilling å gi gode råd i.

Lenke til kommentar

Du er inne på at han muligens bruker pengene sine på noe hemmelig. Kanskje kan du finne ut noe ved å holde øyne og ører åpne, ved å sjekke cookies på dataen eller sjekke logoene på konvolutter i søpla :-) Men selv om du finner det ut, er det ikke sikkert at han er villig til å kvitte seg med en avhengighet. Så problemet er ikke dermed automatisk løst. Kanskje han kjøper dyre, smertestillende medisiner? Det kan være typisk for folk som har vært i alvorlige ulykker. Eller kanskje han betaler penger til konas slektninger i Thailand, og derfor overlater strømregningen og forsikringen til kona? Det behøver slett ikke å stemme, var bare noe jeg kom til å tenke på som en mulighet siden jeg vet at mange med utenlandske koner sender penger til deres hjemland.

Hvis foreldrene dine ikke klarer seg økonomisk kan de spørre om sosialhjelp, eller hvis du er veldig idealistisk kan du ta en jobb som avisbud og gi pengene til mora di. Men du klarer ikke å bidra med så mye, sett i forhold til en strømregning på 11000 kroner.

Lenke til kommentar

Du er inne på at han muligens bruker pengene sine på noe hemmelig. Kanskje kan du finne ut noe ved å holde øyne og ører åpne, ved å sjekke cookies på dataen eller sjekke logoene på konvolutter i søpla :-) Men selv om du finner det ut, er det ikke sikkert at han er villig til å kvitte seg med en avhengighet. Så problemet er ikke dermed automatisk løst. Kanskje han kjøper dyre, smertestillende medisiner? Det kan være typisk for folk som har vært i alvorlige ulykker. Eller kanskje han betaler penger til konas slektninger i Thailand, og derfor overlater strømregningen og forsikringen til kona? Det behøver slett ikke å stemme, var bare noe jeg kom til å tenke på som en mulighet siden jeg vet at mange med utenlandske koner sender penger til deres hjemland.

Hvis foreldrene dine ikke klarer seg økonomisk kan de spørre om sosialhjelp, eller hvis du er veldig idealistisk kan du ta en jobb som avisbud og gi pengene til mora di. Men du klarer ikke å bidra med så mye, sett i forhold til en strømregning på 11000 kroner.

 

Takk!

 

Ja, han kjøper smartesitllende tabletter. Hvor mye de koster, vet jeg ikke. Men han har også medisinkort som han får gratis stuff av. Trur jeg ihvertfall ;)

 

Det er mamma som sender sine penger til Thailand. Rundt 2200+, 10 000 bath. For å sørge for gamlingene nedi der. Og sliter de sliter egentlig ikke med penger. Men det er noe som foregår som hverken jeg og mamma vet. Jeg skal prøve hva jeg kan for å finne ut.

 

Nope, finner ingenting inn på loggen hans. Det er jeg som henter posten hverdag, men finner ingen mistenklige brev o.l. Enn hva med cash? Står det på BankKort "loggen" at han har tatt ut penger, og summen? ;)

Endret av TomKorawit
Lenke til kommentar

Hvis du går stille i dørene og kanskje nevner det for en av vennene hans som han har et godt forhold til så kan det hende dere klarer å lirke ham inn på tanken om å få samtaleterapi av en profesjonell tredjepart.

Men jeg ville vært forsiktig, han bør helst ikke skjønne at noen går bak ryggen hans, for det er aldri hyggelig for noen å skjønne at menneskene rundt deg mener du er tussete da det vil skade det lille selvbildet han har igjen.

 

Problemet er antagelig at han føler seg ubrukelig og at han er en belastning for de rundt ham og samfunnet generellt.

 

Som sagt så er det en vanskelig problemstilling å gi gode råd i.

 

Jeg skjønner. Jeg må bevise at han har forandret seg. Dette kan bli veldig vanskelig, men skal prøve. ;) tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...