Gå til innhold

Hvordan kjøler sølvblokker


Anbefalte innlegg

jeg har vurdert å kjøpe meg vannkjøling, men er helt grønn på det området...

 

jeg er ikke helt sikker på hvor mye jeg skal invetere i dette prosjektet....

 

men så så jeg at microplex hadde noen fryktlig fine sølv blokker, så jeg lurte på åssen sånne blokker kjøler eller om det er bare jævlig mye penger rett i dass....

 

___________________________________________________________

 

om noen har noe forslag til hva jeg kan kjøpe så bare si fra....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok for det meste at det er en god del penger ned i dass.

Du skal ha et ganske bra vannkjølingssystem om du skal få ut nyttet den varme opptagelses evnen som sølvet har.

Selv sagt er det bedre enn kobber, men på en annen side er det ikke sikkert du får mer enn 1-2 grader "kaldere" vann enn med kobber.

Lenke til kommentar

Mange har en feil oppfatning av termisk konduktivitet, dvs hvor godt stoffer leder varme.

 

Det som teller mer er geometrien til blokkene.

 

Dårlig geometri i en sølvblokk taper for en riktig konstruert Al-/Cu-blokk.

 

Geometrien til denne blokken er en smule svakere enn de spreke kobberblokkene. Bare en test kan påvise dette :)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at denne sølvblokken har noen som helst bedre kjøleegenskaper enn en eksakt kopi av rent kobber.

Grunnen til dette er at sølvblokken er laget av "Sterling Silver" dvs. "bare" 92,5 % sølv, og resten kobber. Har ikke klart å finne noe data for varmeledningsevnen til denne legeringen, men en generell sak om varmeledning, er at jo renere et metall er, jo bedre leder det varme. Eller sagt på en annen måte, jo mer "urenheter" det finnes i metallet, jo dårligere leder det. Selv om "urenhetene" i seg selv leder varme godt.

Dette kommer av at "urenhetene", og her kobber, lager uregelmessigheter i krystallstrukturen til Sterling Sølvet. Dette er med på å hindre flyt av elektroner som er "hemmeligheten" til god varmeledningsevne, (og strømledningsevne).

Årsaken til at kobber er tilsatt, er at legeringen (sølv-kobber-"blandningen") blir mye hardere, slik at det kan benyttes til blant annet smykker.

 

En helt annen sak, er at denne kjøleblokken det er snakk om, har en kanskje "gammeldags" design, og av den grunn ikke blir noen "superkjøler".

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...