Gå til innhold

Bytte kjølevæske i loop


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå begynner vannet i loopen å bli litt hvitt og grumsete,så da tenker jeg det er på tide å skifte dette. Har tidligere brukt 2x destilert deionisert og autoklavert vann fra labben sammen med et anti-alge-middel.

 

Sitter nå og lurer på om jeg skal gå for et ferdigblandet produkt eller fortsette med destilert vann og et algedrepe-middel. Sistnevnte middel er bare et konserveringsmiddel dvs antiseptika, som blant annet brukes i øyedråper.

 

Lurer derfor på om noen har erfaringer med ferdigblandingene eller egnet konsentrat, og hvor raskt disse gir algevekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en silver killcoil og 1:20 Ethylenglykol/frostvæske. Ingenting lever i loopen min ihvertfall.

 

Hvor lenge har du kjørt loopen?

 

Okey. Litt av grunnen til at jeg startet tråden var blant annet at jeg leste følgende her og her. Er lite keen på å korrodere bort alle vannblokkene... ;-)

 

Loopen har kjørt i ca. et halvt år. Før dette kjørte jeg to separate looper med xspc dual bay/res, men dette bråkte veldig (vil mao ikke anbefale noen dette produktet). Oppgraderte til et reservoir som går over to 5.25" brønner, så mistenker at den raske algeveksten også skyldes det økte arealet i fronten ift soleksponering og bedring i vekstvilkår.

 

EDIT: Den gamle loopen kjørte i ca ett år med samme kjøleløsning som nå før jeg oppgraderte. Hadde da ikke like blakket vann som nå. Alt i loopen er forøvrig kobber.

 

Se under for bilder:

 

post-24677-0-39126600-1327497137_thumb.jpg

post-24677-0-47676100-1327497162_thumb.jpg

post-24677-0-62964100-1327497191_thumb.jpg

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Fysj, det så ikke bra ut nei. Men er du sikker på at det er alger? Såvidt jeg vet burde det sett litt annerledes ut ved algevekst.

 

Ja, jeg har sett Techbays advarsler og vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro om det. Haugevis bruker Killcoils og kobbersulfat i vannet uten at det byr på problemer. Etter EK-skandalen ble det bla. skyldt på slike midler, men såvidt jeg vet har ingen funnet en direkte sammenheng. I den slovenske analysen Techbay viser til var også blokken de testet EK-produsert som sannsynligvis hadde en for dårlig nikkel-legering i utgangspunktet.

 

For å være på den sikre siden kan du jo bare gå for ferdigmiks av noe slag, men jeg tør påstå at ethylenglykol og destillert eller deionisert vann er like trygt.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Fysj, det så ikke bra ut nei. Men er du sikker på at det er alger? Såvidt jeg vet burde det sett litt annerledes ut ved algevekst.

 

Ja, jeg har sett Techbays advarsler og vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro om det. Haugevis bruker Killcoils og kobbersulfat i vannet uten at det byr på problemer. Etter EK-skandalen ble det bla. skyldt på slike midler, men såvidt jeg vet har ingen funnet en direkte sammenheng. I den slovenske analysen Techbay viser til var også blokken de testet EK-produsert som sannsynligvis hadde en for dårlig nikkel-legering i utgangspunktet.

 

For å være på den sikre siden kan du jo bare gå for ferdigmiks av noe slag, men jeg tør påstå at ethylenglykol og destillert eller deionisert vann er like trygt.

 

Kan også være bakterier eller sopp. Likner på cellekulturene mine på labben den gangen de ble kontaminert med bakterier/sopp. Spiller egentlig fint lite hva det er. Skal jo ikke være slik.

 

Har også lest at ferdigmiksene har et dårlig rykte på xtremesystems.org, spes de med tilsatt farge mda de angivelig plugget igjen systemet over tid. Noen erfaringer?

 

Batterivann og frostvæske. Har selv brukt det i 3 år og ingen korrosjon på kobber.

 

Godt å høre. Mer fornuftig å gå for en slik løsning enn å kjøpe et produkt til 120kr pr liter...

Lenke til kommentar

Ferdigmiks med farge er som oftest ikke lurt nei. Jeg har aldri brukt det selv, men har sett nok av skrekkeksempler der man nærmest må skrape gøgge ut av blokkene etter lang tids bruk.

 

Tenkte mer på noe sånt uten tilsatt farge. Likevel drøyt å betale en hundrings eller to hver gang man skal fylle loopen når man kan slippe unna med 20kr.

Lenke til kommentar

Ferdigmiks med farge er som oftest ikke lurt nei. Jeg har aldri brukt det selv, men har sett nok av skrekkeksempler der man nærmest må skrape gøgge ut av blokkene etter lang tids bruk.

 

Tenkte mer på noe sånt uten tilsatt farge. Likevel drøyt å betale en hundrings eller to hver gang man skal fylle loopen når man kan slippe unna med 20kr.

 

Greit. Da fortsetter jeg med klare væsker. Er uansett temp, støy og oc-muligheter som teller =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...