Gå til innhold

Hvor godt står 5D classic seg?


Anbefalte innlegg

Lukten av nytt utstyr er alltid farlig og i den anledning lurer jeg på hvor godt kamerautstyret mitt står seg mot nytt, flott og smått nyere utstyr? Kan kameraet byttes ut mot f.eks disse? Jeg vet de er ulike, men er ute etter generelle betraktninger.

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Canon S95/G12/S100

 

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Fuji x10

 

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Fuji x100

 

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Canon 600D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukten av nytt utstyr er alltid farlig og i den anledning lurer jeg på hvor godt kamerautstyret mitt står seg mot nytt, flott og smått nyere utstyr? Kan kameraet byttes ut mot f.eks disse? Jeg vet de er ulike, men er ute etter generelle betraktninger.

Skal du sammenligne med nytt flott utstyr, så bør du tenke på 5DMkII og tilsvarende.

 

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Canon S95/G12/S100

Nedtur.

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Fuji x10

Nedtur.

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Fuji x100

Sannsynligvis nedtur. Ikke så mye pga. bildekvalitet, men det at du er låst til en bestemt brennvidde.

 

Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Canon 600D

Nedtur. Ikke så mye pga. bildekvalitet, men pga. crop-faktor og elendig ergonomi.

Lenke til kommentar

Enig med Tomsi42.

 

Men sansynlig skikkelig nedtur Canon 5D (Sigma 24-70 2.8) vs. Fuji x100 her og pga x100 er tregere til å finne fokus om det ikke er midt på lyse dagen vs 5D.

Tror nok og bildekvaliteten og er flere hakk bedre på 5D men usikker kombinert m Sigma zoomen da jeg stort sett har brukt fast 24 - 35 og 200mm på 5D. ( har eid / prøvd begge kamera )

 

Faktisk vil du ikke få noen WOW! følelse av bildekvaliteten på 5D vs 5D mk II engang,

bortsett fra på ISO 3200 og høyere.

 

Optikken har mer å si da synes jeg.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Jeg har sett en hel masse bilder tatt med "5D Classic". Teknisk filkvalitet er kjempebra. FF krever mye av optikken og ville kanskje valgt noe annet enn Sigma 24-70.

Tror imidlertid ikke Fuji X100 har noe å frykte, men dette er et annet kamera til et annet bruk.

Hadde ikke byttet ut 1. gen 5D med MkII, men er spent på hva neste steg vil gi.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en hel masse bilder tatt med "5D Classic". Teknisk filkvalitet er kjempebra. FF krever mye av optikken og ville kanskje valgt noe annet enn Sigma 24-70.

Jeg har selv Fuji X100. Bildekvaliteten er likeverdig, men dette er et annet kamera til et annet bruk.

Hadde ikke byttet ut 1. gen 5D med MkII, men er spent på hva neste steg vil gi.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en hel masse bilder tatt med "5D Classic". Teknisk filkvalitet er kjempebra. FF krever mye av optikken og ville kanskje valgt noe annet enn Sigma 24-70.

Tror imidlertid ikke Fuji X100 har noe å frykte, men dette er et annet kamera til et annet bruk.

Hadde ikke byttet ut 1. gen 5D med MkII, men er spent på hva neste steg vil gi.

 

FF krever bedre optikk helt ut i hjørnene, men jeg har faktisk hørt at mindre høyoppløselige sensorer ala den som sitter i 7D faktisk er mer kresen på optikken enn 5DII.

Lenke til kommentar

FF krever bedre optikk helt ut i hjørnene, men jeg har faktisk hørt at mindre høyoppløselige sensorer ala den som sitter i 7D faktisk er mer kresen på optikken enn 5DII.

Det stemmer forsåvidt. Optikk vignetterer noe vidåpent og er mer uskarpe i hjørnene enn i midten. Slik at når et FF objektiv brukes på crop så bruker man kun den beste delen midt i glasset. Mens FF kameraet brukere alt. Men det betyr ikke at det blir nødvendigvis dårlig på FF; vignettering kan lett fikses i etterbehandlingen, og de fleste bryr seg ikke om at hjørnene er kun skarpe i forhold til midten som er veldig skarp.

 

Ettersom pikslene på FF sensor er en god del større enn på et crop kamera, så vil et crop kamera være mer følsom på oppløsningen på objektivet. Særlig 7D er følsom på dette. Lurer på om design av AA filter også påvirker dette.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, det ser ut til kameraet fortsatt leverer, og ikke trenger å byttes. Det er godt å vite.

 

Jeg trekker to slutninger, jeg bør vurdere å oppgradere optikk, og at det kanskje ikke er noen markant mindre kameraer som leverer like gode resultater for mindre enn 7-8000 kr (nytt og brukt). Enig?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, det ser ut til kameraet fortsatt leverer, og ikke trenger å byttes. Det er godt å vite.

Det finnes mange grunner til å bytte kamera, noen er til og med gode. Men forbedret bildekvalitet er ikke en av de.

 

Jeg trekker to slutninger, jeg bør vurdere å oppgradere optikk, og at det kanskje ikke er noen markant mindre kameraer som leverer like gode resultater for mindre enn 7-8000 kr (nytt og brukt). Enig?

Det er ikke vanskelig å være enig at du bør skaffe deg god optikk. Hva er det du savner med Sigmaen din? Er du fornøyd med bildekvaliteten?

 

Når det gjelder størrelse, så er spørsmålet mer: blir kameraet hjemme fordi det er for stort? Og hvor mye er du villig til å gi opp i bildekvalitet for at du skal være rimelig sikker på at du tar med deg kamera? Er det å ha to kameraet et alternativ?

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske fornøyd med objektivet, men så at en del mente at det var for dårlig. Beholder nok det jeg har en stund til.

 

Når det gjelder størrelse, så er spørsmålet mer: blir kameraet hjemme fordi det er for stort?

 

Kameraet blir hjemme oftere enn jeg skulle ønske og er noen ganger "truende" på de som blir tatt bilde av pga størrelsen.

 

Og hvor mye er du villig til å gi opp i bildekvalitet for at du skal være rimelig sikker på at du tar med deg kamera?

 

Det synes jeg er forferdelig vanskelig å svare på. Spesielt grensene mellom når noe leverer middels mot det som leverer godt. Men opplever at oppsettet jeg har gir bedre bilder i middels lysforhold enn S95, som jeg bruker på jobb.

 

Er det å ha to kameraet et alternativ?

 

Ja! Jeg kjøper kun brukt, ikke speilrefleks, ønsker brukbar/god lysstyrke og har et budsjett på <5000. Ender jeg opp med LX5/S95?

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske fornøyd med objektivet, men så at en del mente at det var for dårlig. Beholder nok det jeg har en stund til.

Det er mange som er negativ til Sigma; men det er stort sett fordi de har vært uheldig med utgaver som har feilfokus ...

 

Er det å ha to kameraet et alternativ?

Ja! Jeg kjøper kun brukt, ikke speilrefleks, ønsker brukbar/god lysstyrke og har et budsjett på <5000. Ender jeg opp med LX5/S95?

Hva med å vurdere speilløst istedet? Panasonic GF1/GF2 med en 20mm f/1.7 er mulig å kjøpe brukt til en fornuftig pris. Alternativt Olympus E-P1, eller Samsung NX-100. Anbefaler ikke Sony NEX-XX, da de ikke har den opptikken du ønsker, kompakt og lyssterk.

Lenke til kommentar

FF krever bedre optikk helt ut i hjørnene, men jeg har faktisk hørt at mindre høyoppløselige sensorer ala den som sitter i 7D faktisk er mer kresen på optikken enn 5DII.

 

Dette med hjørneytelse syns jeg er et sterkt overdrevet problem - skyter man vidåpent, hvor presumtivt hjørneytelse lider mest, så må man omtrent skyte en flat vegg for at dette i det hele tatt skal bli et stort problem. Postkort foto er også et scenario, men da har man som oftest blendet ned tilstrekkelig nok til å rette opp eventuelle hjørneproblemer.

 

Typisk bruk fra min side, 28mm, f/2.8 - blir fullstendig irrelevant om hjørnene er skarpe eller ei. Hjørnene er ute av fokus uansett.

 

6113631906_1bb30cfc9b.jpg

Nikon D700 + Tamron 28-75mm by emmkayfive, on Flickr

 

45mm, f/2.8

6113631300_18f1d19cfd.jpg

Nikon D700 + Tamron 28-75mm by emmkayfive, on Flickr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...