Gå til innhold

Fildelingstjenestene detter ned som fluer


Gjest

Anbefalte innlegg

2012, det året hvor fildeling sier stopp? MegaUpload som mange har fått med seg har blitt tatt ned, men det finnes også mange andre fildelingstjenester som har blitt lukket / stengt muligheten for fildeling mellom brukere. Idag så stengte FileSonic sine tjenester for fildeling mellom brukere, men du har forsatt lov til å ta backup av dine egne filer via dems tjenester.

 

En liste over tjenester som har blitt stengt / stengt muligheten for deling:

 

  • Megaupload – Closed
  • Fileserve – Stopped filesharing. You can only download your own files.
  • Filesonic – Stopped filesharing. You can only download your own files.
  • VideoBB – Closed Affiliate Program.
  • Filepost – Started suspending accounts with infringing material (as Hotfile did)
  • Uploaded.to – Blocked U.S. access.
  • Videozer – Closed Affiliate Program.
  • Filejungle – Owned by Fileserve (same as above). Testing USA IP addresses blocking.
  • Uploadstation – Owned by Fileserve (same as above). Testing USA IP addresses blocking.
  • 4Shared – Deleting multiple files
  • EnterUpload - Down (Redirect)
  • Uploadbox - Closed
  • X7.to - Closed

Mange av disse tjeneste så vidt jeg vet ble brukt mellom brukere på diverse forumer til å spre kopisperrede filer og disse har jo nå sagt stopp som gjør det mye vanskeligere for dem å dele ulovlig, men hva det neste som blir tatt ned? Rapidshare eller kanskje The Pirate Bay?

Så er 2012 det året hvor faktisk folk begynner å gå den lovlige veien og fildeling sier nesten stopp? Det vil jo alltid foregå fildeling på et hvis, men det blir jo ikke like lett for brukere.

 

EDIT:

La til en tjeneste til som har lagt ned. (Uploadbox)

La til en tjeneste til som har lagt ned. (X7.to)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er synd at det er den retningen de har tatt hele tiden. Med unntak av folk under 18, så vil jeg tro mesteparten av piratkopiering skjer først og fremst fordi det er bekvemmelig, ikke fordi en sparer så mye penger. Når en angriper markedet av piratkopiering på denne måten, vil det bare dukke opp et annet sted. Det finnes massevis av invite-only nettsteder for piratkopiering, og det vil de neppe få tatt ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

eneste jeg har piratkopiert er windows 7... grunnen var at plata knakk, det er jo ganske fint å ha slike sider til "lovlige" formål

Vel så lenge du bruker din egen key så har du jo teknisk sett ikke piratkopiert windows 7 :)

 

Men er jo synd at disse tjenestene går ned siden de ble jo ikke kun brukt til ulovelig fildeling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

eneste jeg har piratkopiert er windows 7... grunnen var at plata knakk, det er jo ganske fint å ha slike sider til "lovlige" formål

Vel så lenge du bruker din egen key så har du jo teknisk sett ikke piratkopiert windows 7 :)

 

Men er jo synd at disse tjenestene går ned siden de ble jo ikke kun brukt til ulovelig fildeling.

 

På personlig plan ser jeg heller ikke på dette som noe galt, men det er faktisk ulovlig det også - på tross at du ofte kan laste ned samme ISOen helt lovlig fra microsoft (eller fra en site som har fått tiladelse av Microsoft ihvertfall).

 

Det har vel med distributeringsrettigheter osv. Det var ikke meningen å pirke for mye, men jeg ville bare påpeke at selv om det virker helt logisk så er det i beste fall gråsone (u)lovlig dette også.

 

Mer relevant til topic så har jeg ikke noe tro på at fildeling vil forsvinne på noen betydelig måte. Folk vil bare tilpasse seg den nye situasjonen. Sånn har det alltid vært og vil alltid være - ihvertfall så lenge internetet fortsetter å eksistere og fri kommunikasjon er mulig. Jeg synes det er en kjip utvikling, for alt dette egentlig gjør er å dytte hele problemet mer underground hvor det er enda mindre synlig og gjennomsiktig - og i samme slengen så går det utover millioner av brukere som bruker tjenestene til helt lovlige og etiske ting.

 

Det virker i det hele tatt som "chilling" effecten som ble forespeilet av ekspertene dersom SOPA og PIPA gikk gjennom allerede her i effekt tross av at disse lovforlagene ikke gikk gjennom likevel - men nedstengningen av Megaupload og hvordan den saken ble behandlet viste jo egentlig bare verden av myndighetene og deres økonomiske sponsorer egentlig allerede har den makten de trenger for å gjøre slike inngrep.

 

Man kan jo lure litt på hvordan denne typen enkel filesharing vil bli behandlet i fremtiden. Det er jo ikke noe værre enn å låse innholdet med et krypteringspassord - så blir det jo ikke lenger mulig for noen å regulere om det er lovlig innhold eller ikke. Dette kan selvfølgleig gjøres av brukerene selv på ALLE former for fildelingsplatformer - men det kan også tenkes at noe lignende til en Megaupload tjeneste gjør det til standard for brukerene å bruke et passord for filene som også fungerer som krypteringsnøkkel slik at de kan fraskrive seg annsvaret med å vite hva filene faktisk inneholder. Det finnes jo allerede mye brukte systemer som gjør det umulig for eieren av serveren å selv kunne grave frem passordene da disse i seg selv vil være krypterte. Hva gjør MAFIAA som mot-trekk til noe sånt i så fall? Enten vil vi gå tilbake til no som i praksis vil være samme situasjon som tidligere - eller så vil de måtte pushe mot bannlysing av alle former for utveksling av filer (eller evt. gjøre kryptering ulovlig lol?). Hele situasjonen minner litt om å prøve å sparke vann opp en bakke. For å løse situasjonen må enten internettet som vi kjenner det stenges helt - eller så må industrien innse at de må finne en måte å gå med den teknologiske utviklingen i stedet for å kjempe imot.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

eneste jeg har piratkopiert er windows 7... grunnen var at plata knakk, det er jo ganske fint å ha slike sider til "lovlige" formål

Vel så lenge du bruker din egen key så har du jo teknisk sett ikke piratkopiert windows 7 :)

 

Men er jo synd at disse tjenestene går ned siden de ble jo ikke kun brukt til ulovelig fildeling.

 

På personlig plan ser jeg heller ikke på dette som noe galt, men det er faktisk ulovlig det også - på tross at du ofte kan laste ned samme ISOen helt lovlig fra microsoft (eller fra en site som har fått tiladelse av Microsoft ihvertfall).

 

Det har vel med distributeringsrettigheter osv. Det var ikke meningen å pirke for mye, men jeg ville bare påpeke at selv om det virker helt logisk så er det i beste fall gråsone (u)lovlig dette også.

 

Mer relevant til topic så har jeg ikke noe tro på at fildeling vil forsvinne på noen betydelig måte. Folk vil bare tilpasse seg den nye situasjonen. Sånn har det alltid vært og vil alltid være - ihvertfall så lenge internetet fortsetter å eksistere og fri kommunikasjon er mulig. Jeg synes det er en kjip utvikling, for alt dette egentlig gjør er å dytte hele problemet mer underground hvor det er enda mindre synlig og gjennomsiktig - og i samme slengen så går det utover millioner av brukere som bruker tjenestene til helt lovlige og etiske ting.

 

Det virker i det hele tatt som "chilling" effecten som ble forespeilet av ekspertene dersom SOPA og PIPA gikk gjennom allerede her i effekt tross av at disse lovforlagene ikke gikk gjennom likevel - men nedstengningen av Megaupload og hvordan den saken ble behandlet viste jo egentlig bare verden av myndighetene og deres økonomiske sponsorer egentlig allerede har den makten de trenger for å gjøre slike inngrep.

 

Man kan jo lure litt på hvordan denne typen enkel filesharing vil bli behandlet i fremtiden. Det er jo ikke noe værre enn å låse innholdet med et krypteringspassord - så blir det jo ikke lenger mulig for noen å regulere om det er lovlig innhold eller ikke. Dette kan selvfølgleig gjøres av brukerene selv på ALLE former for fildelingsplatformer - men det kan også tenkes at noe lignende til en Megaupload tjeneste gjør det til standard for brukerene å bruke et passord for filene som også fungerer som krypteringsnøkkel slik at de kan fraskrive seg annsvaret med å vite hva filene faktisk inneholder. Det finnes jo allerede mye brukte systemer som gjør det umulig for eieren av serveren å selv kunne grave frem passordene da disse i seg selv vil være krypterte. Hva gjør MAFIAA som mot-trekk til noe sånt i så fall? Enten vil vi gå tilbake til no som i praksis vil være samme situasjon som tidligere - eller så vil de måtte pushe mot bannlysing av alle former for utveksling av filer (eller evt. gjøre kryptering ulovlig lol?). Hele situasjonen minner litt om å prøve å sparke vann opp en bakke. For å løse situasjonen må enten internettet som vi kjenner det stenges helt - eller så må industrien innse at de må finne en måte å gå med den teknologiske utviklingen i stedet for å kjempe imot.

 

-Stigma

 

Veldig interessant problemstilling, dette er noe jeg også undrer meg over. De oppnår kun en ting, fildeling blir "vanskeligere". Teknologien kompenserer for det veldig fort og man er tilbake til start. Den eneste løsning måtte være å stenge ned hele internett. Da er ikke dette en verden jeg vil leve i lengre :p

Lenke til kommentar

Supert !! Jo flere slike tjenester som forsvinner, jo flere "kunder" vil etterspørre lovlige tjenester som Spotify, Wimp, Voddler, ViaPlay, AppleTV, Netflix, Hulu, Steam osv. Dette vil igjen føre til mer konkurranse og dermed enda flere, bedre og enda billigere tjenester for oss som forbrukere.

Lenke til kommentar

Supert !! Jo flere slike tjenester som forsvinner, jo flere "kunder" vil etterspørre lovlige tjenester som Spotify, Wimp, Voddler, ViaPlay, AppleTV, Netflix, Hulu, Steam osv. Dette vil igjen føre til mer konkurranse og dermed enda flere, bedre og enda billigere tjenester for oss som forbrukere.

 

det brukes jo ikke til bare det vet du vel...

 

hvis jeg mister en CD/DVD til et program jeg har kjøpt og jeg skal installere det på nytt er TPB.se det første stedet jeg leter

Lenke til kommentar

Supert !! Jo flere slike tjenester som forsvinner, jo flere "kunder" vil etterspørre lovlige tjenester som Spotify, Wimp, Voddler, ViaPlay, AppleTV, Netflix, Hulu, Steam osv. Dette vil igjen føre til mer konkurranse og dermed enda flere, bedre og enda billigere tjenester for oss som forbrukere.

 

det brukes jo ikke til bare det vet du vel...

 

hvis jeg mister en CD/DVD til et program jeg har kjøpt og jeg skal installere det på nytt er TPB.se det første stedet jeg leter

 

Det er vel ikke mange programvare leverandører som ikke tilbyr online kjøp av programvare? Så hvorfor har du CD/DVD?

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke mange programvare leverandører som ikke tilbyr online kjøp av programvare? Så hvorfor har du CD/DVD?

 

synes det er fint å ha en fysisk kopi av det...

 

Men du kan jo lage din egen fysiske kopi?

 

Uansett er det det fremdeles forbedringspotensiale som jeg også er skeptisk til. Hva viss for eksempel en av tjeneste endres, legges ned eller går konkurs. Hva skjer da med produktene du har kjøpt? Og hvordan sikrer vi at Norges lovverk overfor oss forbrukere følges ved online kjøp.

 

Men jo flere vi er som tar i bruk online tjenester jo sterke står vi. Og jo flere vi er som tar i bruk slike tjenester jo flere leverandører vil se potensiale og dermed får vi enda flere, bedre og enda billigere tjenester. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...