Gå til innhold

Vannkjøling til 650D, i7 2600K og HD 7970. (first timer)


Anbefalte innlegg

Har aldri før hatt skikkelig vannkjøling, men med OC potensialet som finnes i HD 7970 har jeg blitt trigga litt.

 

Har sett litt rundt på diverse butikker, men ser ikke ut til at jeg klarer å få alt jeg vil ha på en butikk. Dette er egentlig ikke noe stort problem, men regner med at det er noen her som har peiling på alternative produkter som kansjke kan fylle samme behovet.

 

Planen så langt er rimelig enkel: Jeg vil helst ha alt på innsiden dersom det er mulig uten at det går for mye utover ytelsen.

 

Ser for meg en 240mm rad i toppen ala XSPC RS240 eller lignende og en Phobya 200mm i front. Noen tanker om dette? Eventuelt andre produkter å se etter? Jeg er rimelig blank på dette.

 

Ser vel også for meg fult EK setup på CPU og GPU

EK-FC7970 - Acetal+EN + EK-Supreme HF - Acetal+EN

 

Det er vel strengt talt det eneste jeg har "bestemt" meg for sånn sett. Det vanskligste blir nok valg av tank, pumpe osv.

Eneste tanker jeg har om det er at det helst bør være monterbart i 5.25" brønnene. Foretrekker også om det hadde vært uten vindu, slik at kabinettet forblir så stilrent som mulig på utsiden.

 

Slanger, nippler, veske osv har jeg heller ikke noen serlig peiling på, men det er viktigere for meg at det ser fint ut og er funksjonelt/trygt enn at jeg sparer noen kroner totalt sett.

 

På viftefronten virker Gentle Typhoon AP15 som et vanlig valg. Er personlig viktigere med god ytelse over total stillhet dersom det finnes bedre alternativer.

 

Til slutt så er vel spørsmålet om et slikt oppsett gir noen som helst mening? Jeg regner med at dette vil gi nok ytelse til å kjøle systemet bedre enn det jeg har i dag (Corsair H100 og ref.kjøler på GPU), men tjener jeg mye på f.eks en ekstra 120mm rad bak i kabinettet?

 

Tviler på at det blir aktuelt med Crossfire i fremtiden, så det er irelevant. Totalt effekt på systemet vil tvilsomt bli noe høyere enn det den leverer nå.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha snakket med TS, fikk jeg også poste i denne tråden. Har lenge vurdert vannkjøling, men har ikke hatt behov det siste året.

Nå har jeg nettopp skaffet meg ca samme oppsett som deg, med 2500K, P8Z68-V pro og planer om et 7970 eller 7950. Da dukker også behovet opp igjen for vannkjøling.

 

Når det gjelder blokker er jeg helt uviten. Design spiller liten rolle, jeg vil gjerne ha grei ytelse.

I mitt kabinett har jeg plass til 1stk quad 480 radiator og har tittet litt på XSPC RX480, Feser Company X-Changer 480ER og Thermochill PA 120.4.

Av disse frister X-Changer mest, men jeg kan ikke se at denne selges noen steder. :dontgetit:

 

Av pumpe vil jeg gjerne ha noe som er innebygget tank i 5,25" slot. Jeg har sett meg ut XSPC for Laing D5 som en mulig kandidat. Jeg vil helst ha noe som ikke er ødelagt av masse LEDs osv.

Er dette en pumpe som kan står på trinn 1-3(av 6?) uten å slite med gjennomstrømning?

 

Jeg har allerede 4stk Gentle Typhoon AP-15 som skal brukes. Disse er jeg svært godt fornøyd med og kan trygt anbefale til TS.

 

Jeg sitter dermed med de samme spørsmålene;

hva bør man handle av fittings og slange? Er det noen kombinasjoner man bør holde seg unna?

Siden jeg er helt nybegynner, ønsker jeg noe som er forholdsvis enkelt å vedlikeholde, samt mulighet for å bestille fra noenlunde samme butikk.

Kanskje noen mer erfarne vil dele sin kunnskap rundt komponentvalg og hva som passer bra sammen?

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg også vil gjerne slenge meg på denne ( all respekt til trådstarter som startet denne tråden , prøver ikke å "ta over" på noen måte,har selv likt oppsett bortsett fra annerledes hovedkort.)

 

 

Kabinett : Corsair 800D http://www.komplett....aspx?sku=489882

 

Dette har jeg valgt grunnet dens størrelse og mange utvidelser,samt att den har plass til 360 radiator i topp. Også er det utrolig stilrent.

 

Neste da er:

 

Strømforsyning: Corsair AX 850watt Gold - http://www.komplett....aspx?sku=600426

 

Denne håper jeg har nok power, etter det jeg har lest skal det være passe hvis man vil utvide med f.eks ekstra skjermkort og nok av HDD og lignende. Modulær er også kjekt hvis man vil ha det rent og ryddig inne i kabinettet ,samt da att airflow vil bli betraktelig bedre.

 

 

Hovedkort : ASUS Maximus IV Extreme-Z68, Socket-1155 http://www.komplett....aspx?sku=637586

 

Dette har jeg valgt fordi den har mange muligheter og er klart for høye verdier nå man skal overklokke, ettersom jeg har lest og sett videoer av på blant annet youtube er att det er veldig god bios som gjør det lett og ha oversikt. info og applikasjoner er også kjekt å ha når en skal ha " kontroll " over hva man tar seg til når man overklokker på det stadiet som jeg vil oppnå. samt det ser meget stilig ut(vil ha ett colortheme)som matcher med hverandre dette kommer vi inn på senere. Dette støtter ikke pci-e 3.0 , har det noe å si på ytelsen når jeg da skal kjøre dette sammen med 7970 kort? vet att det funker, men er det dårligere kontra ett HK med pci-e 3.0 ?

 

Prosessor : Intel® Core i7-2700K Processor

 

Denne har jeg valgt da jeg har gode erfaringer med den lillebror 2600k - beist av en overklokker! Noe jeg regner med att 2700k også er :)

 

Hvorfor jeg velger I7 fremfor I5 2500k, jo det er fordi da har jeg muligheten for å ha litt ekstra "on the go" hvis jeg skal redigere og konvertere filmer og video.

- Jeg skal i første omgang kun brukes til spilling som bl.a Battlefield 3 og benchmarks samt vanlig bruk.

 

 

Ram : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 http://www.komplett....aspx?sku=618011

 

Billig og god ram samt stabil, etter hva jeg har lest og hørt. finnes ikke så mye mer å si da jeg ikke er så god på ram.

 

Skjermkort : Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5 http://www.komplett....aspx?sku=659711

 

Dette skal visst nok være verdens raskeste referanse skjermkort og yter svært godt i tester og i spill, samt att det skal være en enkel og stabil overclocker enhet.

 

Kommer nok til å kjøre dette i Crossfire når behovet nærmer seg. Lest att geforce 6xx serien kommer samt 7990 også kommer, om det er ett bedre valg vet jeg ikke , antar det. Her må ting testes og prøves! kan ikke alltid vente på noe fordi det alltid kommer noe bedre uansett :)

 

Gjerne si ifra om f.eks 2x570 kort yter / scorer bedre i tester samt i spill.

 

SSD : OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB http://www.komplett....aspx?sku=657310

 

Disken OS som Windows 7 Home Premium 64bit skal kjøre på, denne har jeg fra før av. Svært godt fornøyd kjøres i "AHCP" mode - usikker på hvordan det staves.

 

Vifter : Noctua NF-S12B FLX 120mm http://www.komplett....x?sku=461444Har tenkt på å kjøre dette med andre bedre vifter enn det som er std fra Corsair.

 

Etter hva som er i produktbetegnelsen står det att det er svært stillegående vifter som gir godt med volum/skyv.

 

Dette er jeg usikker på ,skal jeg være ærlig. Hørt mye godt om Noiseblocker som bl.a Techbay selger . Gjerne kom med innspill :)

 

Vannkjøling:

 

Vannkjøling som passer til dette hadde vært fint om noen kunne sette opp , eller hjelpe meg med.

 

- Radiator

- Pumpe

- Cpu Blokk

- Tank

- Slanger

- Nipler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...