Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke administrator på egen pc lenger, mulig årsak?


Anbefalte innlegg

Hei, har postet dette på en annen side også men ikke fått noe svar, så prøver her:

 

I dag fant jeg ut at jeg ikke lenger var administrator på egen pc. Hvordan kan dette ha skjedd?

 

Andre ting, vet ikke om det har noe sammenheng: For en tid tilbake så fant jeg ut at min eks sto oppført som admin. på min pc. Både mitt og vedkommendes navn sto oppført som admin.kontoer. Noe som jeg ikke fikk helt til å stemme da vedkommende aldri skal ha hatt tilgang på min pc. En annen ting er at min google Adsence-konto som jeg for en stund siden åpnet for første gang, visstnok allerede sto oppført med eksens fulle navn som eier av kontoen. Ikke nok med at personen tydeligvis sto som admin på min pc.

Det var tre admin på min pc: Meg, tydeligvis også eksen, og skolefolka (det er en bærbar kjøpt fra skolen). Slettet sistnevnte. Men noe som irriterte meg var at eksens admin-konto kunne visstnok ikke slettes.

Dette fant jeg altså ikke ut av, verken hvorfor eksen var admin på min pc eller hvordan jeg kunne slette den kontoen osv.

Så sist gang jeg sjekket var altså det to admin. der, meg og det som i alle fall sto oppført som navnet på min eks.

 

Men i dag er jeg plutselig ikke admin. i det hele tatt, noe jeg lett fant ut da jeg jo ikke har "rettigheter" til å gjøre noe som helst på min egen pc lenger.

For eksempel, skal jeg sjekke brukerkontoer får jeg bare beskjed om at jeg "ikke tilhører gruppen administratorer" osv, så får ikke en gang sjekket brukerkontoer nå.

 

Er dette sånt som kan skje "over natten", og hvordan i så fall?

Jeg så at det antakelig er lastet ned automatiske oppdateringer fra windows (kalt b.la. "wiadebug" og "wiaservc"). Ellers var det ikke noe annet "nytt" når jeg logget på i dag, fikk ikke en gang gått på nettet med det første.

 

Jeg deler nettverk med nåværende samboer, som i følge vedkommendes uttalelser ikke har rotet med noe som helst.

Så jeg lurer jo på hvordan er dette mulig? Og er det for eksempel mulighet for at andre kan kontrollere min pc fra avstand og endre administrator-rettigheter ect, og er det mulig å gjøre slikt når min pc til og med er avslått? Eller et slags virus? Andre muligheter?

 

Har da ikke så mye peiling, så takknemlig for alle svar/teorier om hva det muligens kan være ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Bruker xp. Kommer ikke inn på brukerkontoer i det hele tatt, får da bare en slik melding: "du må være medlem av gruppen administratorer på denne datamaskinen for å åpne brukere og passord i kontrollpanel. Du er logget på som (...), og denne kontoen er ikke medlem av gruppen administratorer. Du må angi brukernavn og passord til en administrator for å fortsette."...

Lenke til kommentar

Nei. Dette skjer ikke over natten.

Det sto en konto med eksen sitt navn?

Der har du den skyldige.

Du må være innlogget som admin for å endre brukerettigheter.

 

(hadde noen tuklet med min pc, så hadde jeg reinstallert OS, bare for å være 100% sikker)

Finnes mange enkle keyloggere sjalue kjærester kan finne på å installere.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

"This computer has been tampered with!"

 

Har hun hatt tilgang til PCen din i det siste? Det kan godt være svaret.

 

Hvis du vil gjøre noe med det har du bare to valg: konfrontere eksen din om dette, eller bare clean install av alt med kun deg som admin.

Og for å holde andre nysgjerrige og uønskede unna er det best å sikre med et godt passord.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal vente med å innstallere alt på nytt. Hvis du har en annen pc du har tilgang til så kan du lete på nettet etter program som resetter passordene på kontoene du har på pc-en.

Dette er et program som gjør dette:

http://www.windowspasswordsrecovery.com/

 

Jeg har ikke brukt dette, men du kan spørre en kammerat eller venninne til å hjelpe deg med dette.

Når du har gjort dette så kan du kjøre dette programmet for å lete etter mistenkelige programmer som har laget bakdører på pc-en din

http://www.malwarebytes.org/

 

 

Hvis du tror det har foregått noe kriminellt som gjør at du har mistet dine admin rettigheter så synes jeg du skal kontakte noen som kan resette passordene og sjekke loggene på pc-en din.

Lenke til kommentar

Hei, har postet dette på en annen side også men ikke fått noe svar, så prøver her:

 

I dag fant jeg ut at jeg ikke lenger var administrator på egen pc. Hvordan kan dette ha skjedd?

 

Andre ting, vet ikke om det har noe sammenheng: For en tid tilbake så fant jeg ut at min eks sto oppført som admin. på min pc. Både mitt og vedkommendes navn sto oppført som admin.kontoer. Noe som jeg ikke fikk helt til å stemme da vedkommende aldri skal ha hatt tilgang på min pc. En annen ting er at min google Adsence-konto som jeg for en stund siden åpnet for første gang, visstnok allerede sto oppført med eksens fulle navn som eier av kontoen. Ikke nok med at personen tydeligvis sto som admin på min pc.

Det var tre admin på min pc: Meg, tydeligvis også eksen, og skolefolka (det er en bærbar kjøpt fra skolen). Slettet sistnevnte. Men noe som irriterte meg var at eksens admin-konto kunne visstnok ikke slettes.

Dette fant jeg altså ikke ut av, verken hvorfor eksen var admin på min pc eller hvordan jeg kunne slette den kontoen osv.

Så sist gang jeg sjekket var altså det to admin. der, meg og det som i alle fall sto oppført som navnet på min eks.

 

Men i dag er jeg plutselig ikke admin. i det hele tatt, noe jeg lett fant ut da jeg jo ikke har "rettigheter" til å gjøre noe som helst på min egen pc lenger.

For eksempel, skal jeg sjekke brukerkontoer får jeg bare beskjed om at jeg "ikke tilhører gruppen administratorer" osv, så får ikke en gang sjekket brukerkontoer nå.

 

Er dette sånt som kan skje "over natten", og hvordan i så fall?

Jeg så at det antakelig er lastet ned automatiske oppdateringer fra windows (kalt b.la. "wiadebug" og "wiaservc"). Ellers var det ikke noe annet "nytt" når jeg logget på i dag, fikk ikke en gang gått på nettet med det første.

 

Jeg deler nettverk med nåværende samboer, som i følge vedkommendes uttalelser ikke har rotet med noe som helst.

Så jeg lurer jo på hvordan er dette mulig? Og er det for eksempel mulighet for at andre kan kontrollere min pc fra avstand og endre administrator-rettigheter ect, og er det mulig å gjøre slikt når min pc til og med er avslått? Eller et slags virus? Andre muligheter?

 

Har da ikke så mye peiling, så takknemlig for alle svar/teorier om hva det muligens kan være ..

Hei!

Her er hva du skal gjøre.

 

Når du starter opp maskinen og når den booter, så skal du holde inne f8 eller tappe på f8 når du ser post vinduet kommer opp, maskinen begynner å klargjøre for oppstart fra Hd. Da mens memory er unnagjort og før den kommer til HD skal du trykke på f8.

 

Da får du opp valget sikker modus.

 

Velg sikker modus m nettverk og gå videre.

 

Nå begynner den å laste inn sikker modus, det kommer opp tegn på skjermen og etter ca 45 sek får du et innloggingsvindu.

 

Forhåpentligvis kan du logge deg på som Administrator. Du må skrive inn dette navnet.

 

Så bruker du ditt passord for å logge deg på. Men det kan jo hende at Adminkontoen ikke har passord, det finner du ut av ved å logge på med blankt passord, altså ingen. Prøv det også-.

 

Når du kommer inn, så går du direkte til kontrollpanel og så finner du kontoer.

 

klikk inn på det og så går du inn der og endrer til det som du vil ha det til, lagre det nye du har laget og exit sikker modus.

 

Maskinen logger seg av og booter på nytt. Da skal du i det neste skrive inn Administrator før du gjør noe annet. Så går du inn og ordner med de kontoene du ønsker deg..

 

Hvis du ikke kommer deg inn, så går du hit for å få hjelp:

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151

Scroll nedover til du finner artikkelen om påloggin og mistet passord.

Hva gjør jeg når jeg ikke har win passord? (Denne finner du.)

 

Lykke til

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...