Gå til innhold

Verksted påstår fuktskade og holder mobilen som gissel


Kutler

Anbefalte innlegg

Har spørsmål om en mobil kjøpt hos Expert som har påstått "fuktskade".

 

For litt siden sluttet en knapperad å fungere, og den ble sendt inn til verksted.

 

De påstår nå at det er fuktskade "irr på hovedkort", og at man kan velge enten

 

a) betale 375 kr for å få den tilbake i ureparert tilstand

 

b) kassere telefonen (verkstedet tar den)

 

Mobilen kostet opprinnelig 600 kr, og den er ca. 14 måneder gammel. Den er naturligvis bare brukt vanlig, og forstår ikke hvordan den kan ha fuktskade.

Selger i butikken sa ingenting om at det kom til å koste noe. Det står imidlertid inni papirmølla mottatt at det står "Ved prisoverslag belastes kunde for undersøkelsen." Så antar de har retten på sin side her. Det står også at mobilen "har vært åpnet i butikk å (sic) sett etter fukt, men kunne ikke se noe".

 

Usikker på rettigheter her, dersom det er noen, har hørt noen steder at man kan få tilbud om ny mobil dersom reparasjonskostnadene koster over 50 % av hva den ble kjøpt for, men i dette tilfelle gjelder jo ikke engang reparering.

 

Ikke forstår jeg hvordan denne såkalte "fuktskaden" (som må ha kommet for lenge siden) plutselig får en knapperad til å slutte å fungere. Det virker som et trygt valg de gjør, at de leter etter det minste tegn på fukt så de kan kreve kunden å betale hva enn det skal koste. Kan jeg f.eks. kreve at de ignorerer fukten og fikser feilen (fordi det er noe annet som forårsaker feil enn litt irr)?

 

Det virker litt lett for verkstedet å påstå at en mobil har en fuktskade. Dersom en nekter, har de tross alt mobilen hos seg og kan helle vann på den for å dokumentere det.

 

På samme side står:

"Vi gjør oppmerksom på at det påløper et gebyr på minimum kr 250 på produkter som ikke er lønnsom å reparere. Gebyret dekker verkstedets kostnader ved å sjekke produktet."

Ser jo at det står "minimum" (så de kan egentlig kreve hva som helst?), men at de krever 375 bare for å åpne den virker pussig.

Endret av Skoony
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tror du virkelig verkstedet har noe å tjene på å fabrikere en væskeskade? Dersom verkstedet har konstatert væskeskade på telefonen din, å er dette faktisk tilfellet. Et mobilverksted får betaling fra produsent/leverandør for å foreta garantireparasjoner. Dersom et produkt er skadet (væske/klem/slag), så er det ikke noe som dekkes av hverken garanti eller reklamasjonsrett, og verkstedet får heller ikke noe betalt.

 

De tar derfor et gebyr for å sende tilbake apparatet, for å dekke noen av kostnadene de har hatt ved undersøkelsen, samt for frakt til og fra. Du kan være glad for at de i det hele tatt tilbyr å kaste telefonen gratis, da de strengt tatt kunne fakturert deg for jobben uansett.

 

Hvordan væskeskaden har oppstått i utganspunktet kan jo ikke verkstedet vite. Er du helt sikker på at du aldri har brukt telefonen ute i regnvær for eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg blir oppgitt av kunder som dette. "påstår fuktskade og holder mobilen som gissel.

 

Verkstedet tjener ingenting på å påvise at det er en fuktskade. Hvis du ikke vet hvordan fuktskader fungerer, så er det kanskje på tide å lære seg dette.

 

En fuktskade betyr ikke at du har mistet mobilen i badekaret. Som Fenderbest påpeker, så er det noe som også heter kondens, og dette kan også skade telefonen. Hvis du bruker telefonen ute om vinteren i -10 grader, og går rett inn i en varm stue på +25 grader, så utvikler det seg kondens på telefonen, og dette kan skade enheten.

 

Faren med kondens er at skaden ikke oppstår der og da, men begynner å utvikle seg i form av irr på kretskortet. Over tid vil dette utvikle seg til et punkt der du vil merke at du har problemer med funksjoner på telefonen. At noen taster slutter å fungere er et av de vanligste tegnene til fukt. Det samme er det visst telefonen begynner å restarte av seg selv.

 

Deltasoft, som sikker er det verkstedet som har telefonen din, har sannsynligvis lastet opp bilder til Expert som de kan se skaden på.

 

Du kan ikke be dem "se bort fra fukten og reparer feilen", da fukten har brutt garantien din, og feilen er nok relatert til fukten.

 

Deltasoft er også et av de få verkstedene som faktisk lar deg kassere telefonen uten å bli fakturert for undersøkelsen, da det er vanlig at du fortsatt blir fakturert et par hundrelapper for dette og, da de faktisk har brukt tid på å undersøke ditt produkt.

 

Og det at du beskylder dem for at de bare kan "helle vann over den for å bevise fukt", så må telefonen ligge fuktig i gjerne flere uker før irr begynner å oppstå.

Lenke til kommentar

Jeg anser det vel egentlig som en tapt sak.

 

Jeg må bare si at jeg blir oppgitt av kunder som dette. "påstår fuktskade og holder mobilen som gissel.

Snappy tittel, vet du. ;)

 

En fuktskade betyr ikke at du har mistet mobilen i badekaret. Som Fenderbest påpeker, så er det noe som også heter kondens, og dette kan også skade telefonen. Hvis du bruker telefonen ute om vinteren i -10 grader, og går rett inn i en varm stue på +25 grader, så utvikler det seg kondens på telefonen, og dette kan skade enheten.

De skal altså ikke tåle vanlig bruk? En må forvente at en mobil til tider vil være utsatt for dette (selv om den aldri er ute på egenhånd).

 

Du kan ikke be dem "se bort fra fukten og reparer feilen", da fukten har brutt garantien din, og feilen er nok relatert til fukten.

Jeg leste i en artikkel, sitat fra Direktør for distribusjon Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan A. Røsholm:

"De må også være tydelige på å forklare feilen så kunden skjønner det. Og ikke minst må de peke på årsakssammenhengen, nemlig at mangelen skyldes den feilen de peker på. Hvis mangelen for eksempel ikke skyldes fukt - selv om det er fukt i telefonen - så skal ikke kunden lastes for dette."

 

Og det at du beskylder dem for at de bare kan "helle vann over den for å bevise fukt", så må telefonen ligge fuktig i gjerne flere uker før irr begynner å oppstå.

Ja, jeg antok det.

 

For øvrig: Hva de vil tjene på å fukte telefonen selv? Kostnader for å reparere og sende telefonen tilbake. Med mindre de vet at kunden har tatt bilder på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

For øvrig: Hva de vil tjene på å fukte telefonen selv? Kostnader for å reparere og sende telefonen tilbake. Med mindre de vet at kunden har tatt bilder på forhånd.

 

Fuktskadde telefoner repareres stort sett aldri uansett, da verkstedet ikke kan garantere for at det ikke oppstår senskader.

Lenke til kommentar

For øvrig: Hva de vil tjene på å fukte telefonen selv? Kostnader for å reparere og sende telefonen tilbake. Med mindre de vet at kunden har tatt bilder på forhånd.

Verkstedet tjener ingenting på å fabrikere en fuktskade.

Produsenten betaler verkstedet for garantireparasjoner. En garantireparasjon er således sikker inntekt for verkstedet. Verkstedet får dermed pengene de skal ha for jobben de gjør, uten at det koster kunden noe.

Fuktskade medfører en betydelig risiko for null inntekt, gjerne også tap da man lønner tekniker for jobben han gjør, enda kunden ikke betaler noe om telefonen skrotes.

 

Altså: om du velger å skrote telefonen, har verkstedet tapt penger (alle utlegg ifm. service på denne telefonen, herunder undersøkelse og evt. frakt). Om feilen dekkes av garanti ville verkstedet ha tjent penger på dette, ettersom det er slikt et garantiverksted tjener penger på.

 

Grunnen til at man ikke kan gi garanti på fuktskadede produkter (eller i det hele tatt reparere dem mot betaling), er fordi slike fuktskader kan føre til ytterligere senskader. (edit: som var akkurat det samme som sto i innlegget over ja :p )

 

Irr kan forøvrig fint føre til slike feil som beskrives her, at taster slutter å fungere. Blant annet. En fuktskade ikke nødvendigvis føre til at hele apparatet dør.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal altså ikke tåle vanlig bruk?

Man kan si og mene hva man vil, men så langt så er det bevist ganske nøye at elektronikk og fukt/kondens ikke er gode venner, og at elektronikken nesten alltid taper. Det er surt når det skjer, men vil man ha en telefon som er bedre rustet mot fukt så må man heller gå for Sonim, eller lignende, men da får man naturligvis ikke alle disse fancy duppedittene og funksjonene som alle vil ha i dag.

 

Nå har vi også fått gode alternativer i Motorola Defy+ og SE Xperia Active, men av en eller annen grunn så slår aldri slike telefoner til.

Lenke til kommentar

De skal altså ikke tåle vanlig bruk? En må forvente at en mobil til tider vil være utsatt for dette (selv om den aldri er ute på egenhånd).

Det er vi forbrukere som har bestemt oss for, og godtatt, at mobiler ikke skal tåle "vanlig bruk".

 

Vi vil ha så små og lette mobiltelefoner som mulig, men med så stor skjerm som mulig.

Samtidig skal den ha masse funksjoner, rask prosessor, ekstreme mengder minne og lagringsplass og alle mulige trådløse og trådavhenige tilkoblingsfunksjoner. Om det går ann å ringe og sende SMS med den så er jo også det en bonus ;) ).

I tillegg skal den helst ikke koste noe som helst.

 

Store, tunge, solide, vanntette telefoner med et minimum av funksjoner, liten skjerm og til en relativt høy pris, er det ingen som kjøper. Så hvorfor skal da produsentene lage det?

 

Så vi har virkelig bare oss selv å takke når vi får en vanndråpe på feil sted på mobilen og den sier takk for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...