Gå til innhold

Lab server vmware ønskes kjøpt, men hva skal man gå for?


wolfen2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betydelig billigere å bygge selv, hovedsaklig pga du trenger temmlig mye RAM og RAM er dyrt hos serverleverandørene.

 

Ellers duger helt enkle serverbokser fra Dell, HP osv, bare pass på at du har rikelig med RAM og så rask diskytelse så du har råd til.

 

Edit: Pass på at du får med nettverkskort som er støttet av VMWare, ellers sliter du. Evt et billig desktop kort fra Intel, de funker alltid i VMWare.

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar

Ram og disker har jeg nok av.

Har og noen dl380 g3 servere men de bråker no såå inni.. derfor tenkte jeg på en "hjemmeserver" sak som takler esxi5.. Så en liten HP sak til litt over 350$ men det var en AMD sak og det vil jeg holde meg unna.

Skal se om jeg finner linken igjen..

Lenke til kommentar

Bygde en server for noen måneder siden som jeg nå kjører ESXi på.

 

Hovedkort med 990FX-chipset (støtter IOMMU for PCI-passthrough), AMD Phenom x6 prosessor og 16GB RAM. Det hele kom på rundt 3000kr, så kommer selvsagt disker, kabinett osv i tillegg. En diskkontroller er også lurt - her kjøpte jeg en IBM M1015 på ebay for ~700kr.

 

Veldig fornøyd med ytelsen.

Lenke til kommentar

Har selv vurdert blandt annet HP ML110G6 kostet den deg 4200? inkl. ram? hvor? Finner den ikke rimeligere enn 5K+mva og det store minuset som jeg ser med den er at den makser ut på 16gb med ram... Så for min del så er det no go.

 

Jeg ser jeg heller veldig mot en Fujitsu PRIMERGY TX120 S3 mye pga den er rimelig og jeg kan dytte mye ram i den (og den er liten, nett, bråker ikke, plasseringsvennlig etc.) minuset er hvis du må ha diskplass... Diskene koster ca 1500 pr. stk.... (jeg kjøper disse brukt fra ebay)

 

Jeg har en 2tb iSCSI server med 8gb med ram som er dedikert til kun å være lagringsserver, fordi en del av de tingene jeg tester krever at jeg har lagringen en annen plass (ja, jeg vet jeg kan ordne dette med å sette opp ett VM med iSCSI, men siden jeg ikke har en server med dedikert raidkort som jeg kan forwarde til ett enkelt VM, så ser jeg ikke at "hastigheten" blir bra nok.

 

Av det jeg har sett, så hvis man skal gå for rimelige servere til testformål, så har man jo f.eks IBM System x3100 M4 (ca 4500 +mva) minus, mangler disk, så disk blir ekstra og litt svak prosessor for min del.

 

Hvis man vil ha bra med disk og utbyggingsmuligheter, så ville jeg gått for en Fujitsu Siemens TX100 (NB! Denne kjører software raid, så du får ikke satt opp ett raid som VMware vil se, VMware vil kun se dette som 2 disker) Den kommer med 2x500gb disker som standard og er utvidbar til 32gb ram. koster ca 5K+mva

 

Rimelig er litt opp til øyet som ser, jeg regner en server til testformål til ca 8K som rimelig.... Hva er viktig for deg? utbyggingsmuligheter?

 

Første VMware testserveren jeg bygde gjorde jeg kardinalfeilen: ikke sjekk hvor mye ram den takler, den takler 8gb med ram og er nå for liten for meg...

 

Neste server blir minimum å takle 32gb med ram for min del, trenger ikke mer enn 16, men, er greit å kunne bygge ut ved behov. :)

 

Edit: Etter å ha lett en del, så ser det ut til at jeg kommer til å gå for en Fujitsu PRIMERGY TX100 S3 den er rimelig (4K+mva) kan utbygges til 32gb ram og er ellers en ok maskin. Den har alt jeg trenger.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Har lest litt nøyere og vurdere HP ML110G6 eller 120 G6 evt G7 som valg nr 1. Her er min erfaring med HP som er utslagsgivende.

Neste er Fujitsu PRIMERGY TX120 S3 som er hakket større en TX100 S3..

 

32 Bg ram mulighet er bra, plass til 2 ekstra disker er jo pluss.

Skal først og fremst kjøre esxi5 på denne og 3 servere i utgangspunktet.

 

Noen innspill når det gjelder dette og evt fremtidige oppdateringer.

Lenke til kommentar

Ville ikke vurdert HP ML110G6 engang (hvis du tenker på fremtidige oppgraderinger) 16gb med ram er en vits... Det blir altfor fort, altfor lite... samme med G7

Her er det personlige meninger/erfaringer ute og går fra min side, forrige gang jeg skulle ha server, så sjekket jeg litt for dårlig og kom ut med en som makset ut på 8gb (DDR2 men uansett) etter det har jeg lært meg følgende: skal man se på servere for virtualisering, sjekk at man kan kaste "nok" ram inn... Hvis ikke så ligger man an til at oppgraderingen neste gang blir ekstra dyr, da den gjerne involverer innkjøp av minimum en ekstra server, istedenfor litt ekstra ram....

 

Det neste jeg ville sjekket (jeg har ikke sjekket dette, da jeg ikke har store behovet pr. nå) er at serveren har støtte for passthroug, slik at man kan laste inn harddisker på den ene serveren, gi tilgang til disse i ett VM og sette opp enten NFS eller iSCSI og få gleden av shared storage.

 

"Dessverre" for min del, så ble VMware ganske så uinteressant etter den siste "oppgraderingen" til V5 da vi ofte har "chippet inn" gratisversjonen til kundene, latt de leke litt med virtualisering, for deretter å selge inn en større løsning etterhvert.. Men med en hard limitation på 32gb vRAM på gratisversjonen.... så blir det litt vel stusslig.

 

Jeg glemte neste, siden du skal gå for VMware, så vil du kanskje sjekke opp servere med plass til en ekstra prosessor, siden de lisensierer vRAM pr. prosessor (f.eks essentials får du 32gb pr. prosessor, altså.. har du en server med 1 prosessor, så kan du bruke 32gb, har du 2 prosessorer så kan du bruke 64gb) bare sånn at du er klar over det. Dette er uavhengig om du kjører 2cores, 4cores, 6cores eller 12cores pr. prosessor....

Lenke til kommentar

Ojj... da ramlet man ned på jorden igjen.. :ermm:

Heldigvis har jeg hatt en travel dag i dag slik at bestillingen ble utsatt..

Men.. hvis jeg skal gå for noe større så blir det temmelig dyrt og bråkete.. Tenker først og fremst på de gangene jeg evt skal certe og tar server hjem for å råkjøre diverse oppsett..

 

Jeg var på HP sin side i går for å mekke sammen en server men de har jo endret dette slik at jeg må på forhandler side og der har de ikke sånt..

Fant en side på hp som gir bra oversikt ( http://www.hpproliantoptions.com/index.aspx )

 

Ser her at 110 går 100% ut. .stopper på 16gb ram. Hva nå da :) Sku hatt Petter Smart's tenkehatt nå :)

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke kjenner til HP, så kan jeg ikke svare for dem (støy etc.) Primergy serverne (iallefall 100-120 serien) er laget for å stå i kontormiljø og støyer lite.

 

Du kan også vurdere IBM, men, igjen, der blir det kun de minste serverne (x3200) og de er ikke det jeg vil kalle støysvake, når de drar på, så bråker de.... (mye) og de større ibm serverne, veeeel, de bråker enda mer....

 

Jeg brukte lang tid på å gå for Fujitsu serveren.... Her var det 3 ting som betydde noe for meg: 1: RAM (jeg kan laste opp med 32gb og det holder foreløpig minimum 1 år frem i tid for min del)

2: Pris, den er den rimeligste serveren med spec'en min

3: Prosessor (Den leveres med Quad core, som er ok... Jeg skulle gjerne hatt en AMD 6core eller mer... Men det er "vanskelig" å få tak i hovedkort og det er ikke verdt bryet for min del for å spare noen kroner)

 

At den er stillegående er en bonus.

 

For din del så ville jeg sett på følgende.

1: Sjekk at serveren støtter den VMware funksjonaliteten du ønsker å teste. (eventuelt, hva vil det koste deg å legge dette til med add-on kort etc)

2: Støy (siden dette later til å være viktig for deg) og sist men ikke minst

pris...

 

Her er det også ett men, vær klar over at det er en ok prisforskjell ute og går på rambrikker, spesielt når man skal ha 8gb brikker. Det kan fort lønne seg å bruke 1K mer på server for å få på plass RDIMM brikker istedenfor UDIMM brikker.

 

Ta ett eksempel: Dell Poweredge T110II koster det 11280 for 4x8gb brikker (UDIMM) (totalt 13690 server+ram)

 

mens til en DELL T310 (med Xeon prosessor) så koster 32gb (RDIMM) 3430.- Altså vil det lønne seg å kjøpe en T310 med større prosessor hvis man skal fylle på med ram. (Totalt 9599.- med 32gb ram)

Lenke til kommentar

Da er man jammen igang med å se etter en passelig server som støtter 2 intel cpu og minimum 32Gb ram samt mulighet for flere disker (4 stk minimum).

Det er jammen ikke lett når man ikke kan sette opp specs også finne servere som støtter akkurat de valgene man setter inn.

 

Lebber nå med noen hp 8100 pc'er med 16gb ram, det går ganske bra men mangler skikkelig storage :) *men* man blir kjent i menyene frem til cert i vcp5.

Lenke til kommentar

Dell Poweredge T610 Støtte for 2xCPU'er og opptil 192Gb med ram (det burde holde en stund) koster deg ca 10K med 2x intel Xeon E5506 og skal man ha en slik server, så vil man gjerne ha iallefall 24gb med ram (12781 +mva og frakt) i tillegg kommer disker etc. ca. 20K for en ok spekket server med 2prosessorer. ;)

 

Skikkelig storage er noe man bygger seg (jeg kjører f.eks egne VM som har direktetilkobling til diskene, disse bruker jeg til å kjøre opp iSCSI løsninger... Bruker man da interne nettverkskort, så går det like fort om ikke fortere enn å la hypervisoren styre diskene og koble VM'ene direkte mot dem.

 

her har man mange løsninger man kan prøve ut, selv liker jeg http://www.napp-it.de/index_en.html koblet opp mot Solaris 11 (Express).

Som jeg kjører som ett eget VM med ett par GB med ram. (Jeg har en egen 32gb minnepenn som jeg kjører XenServer og Nappit fra.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...