Gå til innhold

Lab server vmware ønskes kjøpt, men hva skal man gå for?


wolfen2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del så er VMware rimelig uinterressant, kommer nok til å enten gå for Hyper-V eller Xenserver pga VMware sin idiotiske begrensning på kun 32gb med ram på en enkelt server (og når dette i tilegg blir 16gb ram pr. prosessor, så er dette bare å glemme å få inn til de mindre kundene våre) da er det faktisk omtrent like billig å kjøpe 2 litt mindre servere med 1 cpu og heller kjøre Xenserver.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Jeg bruker oppsettene til lab forsøk og for å teste funksjonalitet. Men det er liten vits for meg å forsøke å sertifisere meg innenfor VMware når vi kanksje får 3 kunder til... med VMware 4 så kunne vi bruke gratisversjonen for å få VMware inn til kundene.... Siden det ikke går å bruke gratisversjonen til VMware til å få flere kunder inn på VMware, så satser jeg i første omgang på å sertifisere meg enten i Xenserver eller Hyper-V...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min mini lab'ing gikk bra.. og vcp510 er i boks.. :)

 

Nå gjenstår det å lage en liten hjemme server og når man har god tid så mekker jeg nok noe selv..

Kabinett har jeg, med plass til plenty av disker etc.. så neste blir hovedkort og nettkort.. hovedkort med dual cpu kryr det ikke av akkurat.. noen anbefalinger her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har en vmware esxi 5 som hjemmeserver.

Hovedkortet er et Asus P5K64-WS, med en Intel Quad core 9450 og 16gb ram + et Intel Desktop NIC.

Funker som bare det :)

Eneste store flaskehalsen jeg har akkurat nå er disk ytelsen, har bare en 500gb SATA disk.

 

Men jobber med ny og billig diskløsning som fungerer bra nok til mitt bruk.

Antageligvis så blir det et Dell Perc 6/i raid kontroller og en 4-5 sata disker i et RAID5.

Lenke til kommentar

Jeg har også nettopp anskaffet ny hw. Kjøpte følgende for kr 5281:

AMD FX-8120 8-Core Processor

Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+

2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Lian Li PC-9FB Midi Tower Sort

Cooler Master Silent Pro M600 600W PSU

Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3

 

I tillegg har jeg tatt ut diverse SATA og SSD-disker fra min gamle lab som besto av 3 stk PCer (plass til 6 disker på den innebygde kontrolleren). Har også gjenbrukt et Intel 2 ports nettverkskort selv om også det innebygde fungerer fint med ESXi 5.

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt på sidelinjen: Om du noen gang tenker/vil kjøpe en brukt server fra noen. Så sjekk at CPU'n faktisk takler virtualisering. Du skal ikke mange år tilbake før du får CPU'er som ikke er laget for dette.

 

Det kan være gøy å kjøpe noe brukt for det er så billig i forhold til hva du får, men det kan være en skikkelig brøler.

 

Just saying! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Også husk på at gratisversjonen av vmware (esxi) ikke støtter mer enn en fysisk CPU, men uendelig antall kjerner.

Trenger bare at hw støtter Intel VT, men er også kjekt og ha VT-d :)

Med VMware så trenger du faktisk ikke VT, det går fint så lenge du har 64-bits støtte. Men VT er inkludert i de fleste modeller siden Core-2 ble lansert (2006) så det er vansligvis ikke noe tema lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...