Gå til innhold

Passende socket-A hovedkort for underklokking/undervolting?


ØysteinI

Anbefalte innlegg

Holder på med et lite prosjekt hvor jeg skal prøve å få montert inn et socket-A M-ATX hovedkort inn i chassiset til en vanlig DVD-spiller/VHS-spiller. Målet er å få en pc til å spille av DivX og slikt, men som ikke "synes" blant de andre tinga i stereobenken.

 

Jeg kunne gått for et ITX-hovedkort, men jeg frykter at de ikke gir den samme ytelsen eller tilbyr de samme mulighetene som et socket-A M-ATX hovedkort.

 

Men om jeg skal montere noe slikt inn i et DVD-spiller chassis, så er jeg ektremt avhengig av at maskinen ikke utvikler mye varme. En undervoltet, underklokket AthlonXP burde kunne klare seg med så og si kun passiv kjøling (har planer om et par 40x40mm vifter på baksiden ... men helst ikke noe mer enn det)

 

Det jeg lurer på da er; er det noen her som har erfaring med hvilke nFORCE2 socket-A kort som tilbyr gode muligheter for undervolting/underklokking ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80mm vifter er vel kanskje bedre, disse flyttter like mye luft ved lavere rpm og vil derfor bråke mindre. alt som står iveien for luften viften blåser vil skape ekstra støy, dette inlkuderer viftegriller og spesielt ventilasjonshull/griller som er "innebygd" i kabinettet. jeg ville prøvd å laget ett 80x80mm hull i baksiden av spilleren og ikke hatt noe viftegrill eller beskyttelse på. nå er ikke spilleren 80mm høy så viften må isåfall monteres på en uprofesjonell og klossette måte :p .

Lenke til kommentar

Hehehe ... "Uprofesjonell måte"? Nejtakk :p

 

Litt av cluet er jo at den skal se stilig ut. Det jeg sa med 40mm vifter var bare en tanke jeg fikk i øyeblikket. Når jeg får selve chassis'et blir det jo selvfølgelig til at jeg måler hvilke vifter jeg faktisk får plass til. Større diameter, jo bedre er det. (Disse viftene skal selvfølgelig også volt-moddes for å få ned støy).

 

Men om jeg får varmeutviklingen ned på et passende nivå, så trenger jeg ikke så fryktelig mye vifter i første omgang. Blant annet skal jeg bruke 2,5" disk fra en bærbar pga. strømforbruket/varmeutviklingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...