Gå til innhold

Kjøre SLI med forskjellig mengde ram


Heskdu

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg et skjermkort av typen ZOTAC GeForce 560ti 2048 mb ram, nærmere bestemt dette:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648661

 

Jeg var allerede i besittelse av et GeForce 560ti da jeg bestilte skjermkort, riktignok et med 1 gb ram, og ikke to, slik det nye jeg bestilte. Grunnen til dette var at jeg ville spille GTA IV på høyere grafikk, noe som ikke lar seg gjøres uten store mengder skjermkortram. Jeg gransket vagt gjennom google, og forsikret meg om at det var mulig å kjøre SLI, selv med skjermkort med forskjellig mengde ram, noe jeg fikk bekreftet gjennom en utdatert tråd på en særs stygg nettside.

 

Jeg har konkludert med at jeg ikke har en pc med fungerende SLI, etter å ha gransket resultatet fra 3dmark vantage, og arbeidsprosenten fra Evga precision. SLI-bruen er på plass, og begge skjermkortene kommer opp i Nvidia kontrollpanel, men jeg finner ikke ut hvor jeg skal aktivere SLI.

 

Jeg hadde tidligere et 9800gx2, som kjørte SLI, den gangen var det i Nvidia kontrollpanel man endret på SLI innstillingene, nærmere bestemt sammen med Physx-innstillingene. Dette ligger lenger ikke i Nvidia kontrollpanel. Kan huske noe slikt som at det var mulig å høyreklikke på Nvidia kontrollpanel å få opp noe som hette avansert kontrollpanel eller noe lignende, hvor man kunne endre på SLIinstillinger og etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe poeng i å kjøpe et 2gb kort når du har et 1gb kort fra før av.

 

Minnet blir speilet mellom kortene og du vil bli begrenset av det kortet med minst minne.

 

Er klar over dette, men da jeg er blodfan av GTA IV,ville jeg spille GTA med høy grafikk, og for å gjøre dette må man ha betydelig med ram på skjermkortet. Tenkte altså at jeg skulle kjøre SLI til ordinært bruk, og disable skjermkortet med 1gb ram når jeg spiller GTA. Er fullt klar over at dette er sløseri, men jeg såg og ser det nyttig for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Da vil du tjene mer på å selge begge kortene for så å kjøpe et kraftigere enkelt kort. GTA er et tungt spill, og selv med 2gb minne tviler jeg på at et 560 Ti er kraftig nok til å dra det rundt med alt makset. Når du i tilleg betaler over 2k for det så er det sløseri.

 

Er ikke av typen som selger datadeler for å finansiere nye, samtidig som om man skal kjøpe et enkjernet skjermkort som skal toppe 560ti i SLI så må man godt ut med over 4k.

 

Tilbake til hovedproblemet. Hvordan skal jeg aktivere SLI?

Lenke til kommentar

Da vil du tjene mer på å selge begge kortene for så å kjøpe et kraftigere enkelt kort. GTA er et tungt spill, og selv med 2gb minne tviler jeg på at et 560 Ti er kraftig nok til å dra det rundt med alt makset. Når du i tilleg betaler over 2k for det så er det sløseri.

 

Er ikke av typen som selger datadeler for å finansiere nye, samtidig som om man skal kjøpe et enkjernet skjermkort som skal toppe 560ti i SLI så må man godt ut med over 4k.

 

Tilbake til hovedproblemet. Hvordan skal jeg aktivere SLI?

For å toppe 560 Ti i SLI i spillopplevelse må du ut med 3000 for et fabrikkoverklokket GTX 570. Alternate

 

Uansett skal SLI aktiveres gjennom Nvidias kontrollpanel, hvis valget ikke kommer opp på PhysX-siden bør du prøve total avinstallering og sletting av drivere for så å reinstallere driverne. Sjekk også at hovedkortet støtter SLI og at SLI-broen sitter skikkelig.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Da vil du tjene mer på å selge begge kortene for så å kjøpe et kraftigere enkelt kort. GTA er et tungt spill, og selv med 2gb minne tviler jeg på at et 560 Ti er kraftig nok til å dra det rundt med alt makset. Når du i tilleg betaler over 2k for det så er det sløseri.

 

Er ikke av typen som selger datadeler for å finansiere nye, samtidig som om man skal kjøpe et enkjernet skjermkort som skal toppe 560ti i SLI så må man godt ut med over 4k.

 

Tilbake til hovedproblemet. Hvordan skal jeg aktivere SLI?

For å toppe 560 Ti i SLI i spillopplevelse må du ut med 3000 for et fabrikkoverklokket GTX 570. Alternate

 

Uansett skal SLI aktiveres gjennom Nvidias kontrollpanel, hvis valget ikke kommer opp på PhysX-siden bør du prøve total avinstallering og sletting av drivere for så å reinstallere driverne. Sjekk også at hovedkortet støtter SLI og at SLI-broen sitter skikkelig.

 

Har allerede forsikret meg om at SLI-broen sitter, og er sikker på at hovedkortet støtter SLI. Hovedkortet er av typen:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640704

 

Baserte forresten utsagnet om at man måtte ut med over 4k for et enkjernet skjermkort for å slå 560ti i SLI på denne her:

 

http://img.gfx.no/963/963420/3Dmark11Total_Hyereerbedre.png

 

Den tar ikke for seg alle versjoner utav alle skjermkort, men den tar en del aktuelle skjermkort i stockversjon.

 

Skal prøve å avinstallere skjermkortdriveren helt, trodde det skulle løse seg når jeg valgte "clean" installasjon da jeg installerte driveren, men er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Er også mulig enkelte Nvidia-drivere vil nekte å la deg aktivere SLI, det har i det minste jeg opplevd.

 

Angående ytelsesforskjellen kan jeg fortelle deg med førstehånds erfaring at et SLI/CFX-oppsett ikke kommer i nærheten av jevnheten et enkelt skjermkort fikser. Selv om du ligger på 70 fps med SLI vil 50 fps på et enkelt kort oppleves mykere.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Er også mulig enkelte Nvidia-drivere vil nekte å la deg aktivere SLI, det har i det minste jeg opplevd.

 

Angående ytelsesforskjellen kan jeg fortelle deg med førstehånds erfaring at et SLI/CFX-oppsett ikke kommer i nærheten av jevnheten et enkelt skjermkort fikser. Selv om du ligger på 70 fps med SLI vil 50 fps på et enkelt kort oppleves mykere.

 

Er allerede igang med avinstallasjonen av skjermkortdriveren, så må foreløpig forholde meg til umenneskelig oppløsning. Har du noen løsning på hva jeg skal gjøre dersom driveren ikke tillater meg å aktivere SLI?

 

Når det kommer til CF/SLI vs singlecore så har jeg ikke opplevd det du forklarer, ikke at jeg husker nevneverdig godt hvordan fps'en var med mitt gamle 9800gx2, men kan være noe i det du sier. Kan ikke si jeg har prøvd CF, men har hatt to forskjellige oppsett med SLI. Det jeg desidert liker best med singlecore, er stabiliteten i forhold til fps, slipper å tenke på om spillet er kompatibelt eller ikke.

Lenke til kommentar

Folk ser forskjellig, jeg merker typisk noe hakking på 60 fps med SLI/CFX mens et enkeltkort typisk oppleves mykt.

 

Prøv andre driverlanseringer, tidligere og nyere, WHQL-merkede primært

 

Da har jeg avinstallert alt fra Nvidia, installert den nyeste driveren på nytt, for så å møte skuffelsen da jeg åpnet Nvidia kontrollpanel, og det ikke gikk an å aktivere SLI.

 

Gir ikke opp enda og er allerede i full gang med å installere de nyeste betadriverne, jobber meg nok bare nedover til jeg finner en fungerende driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...