Gå til innhold

"AE", "AF", "AE-L" og "AF-L "...?


Anbefalte innlegg

"Det er huller i min uvitenhet", som filosofilæreren min på ex-phil sa...

 

Noe kan jeg, men det er en hel masse jeg burde kunne; for eksempel hva jeg egentlig skal med de knappene på kameraet mitt som heter: "AE, AF, AE-L og AF-L".

 

Jeg har resonert meg frem til at de må stå for Autoeksponering, Autofokus, Autoeksponering-lås og Autofokus-lås.

 

Men hva trenger jeg dem til?

 

Når bruker dere disse funksjonene, og hvorfor?

 

Når jeg fotograferer, er det jo forholdet mellom lukker og blender, iso og WB jeg konsentrerer meg om. Trenger jeg noe mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest manualen som følger med kamera ditt?

 

Her er det masse fra google som du kan lese; http://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=what+is+the+function+of+AE,+AF,+AE-L+on+my+camera&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

 

http://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=what+is+the+function+of+AE,+AF,+AE-L+on+my+camera&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest#sclient=psy-ab&hl=en&safe=off&client=opera&hs=MVE&rls=en&channel=suggest&source=hp&q=+AE%2C+AF%2C+AE-L+on+Nikon+explained&pbx=1&oq=+AE%2C+AF%2C+AE-L+on+Nikon+explained&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3462l10651l1l11428l15l15l0l0l0l0l292l3149l0.8.7l15l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=bc7fd570c3df3a43&biw=1075&bih=573

 

 

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det du lurer på er når du skal bruke låsene for autofokus og autoeksponering. Autofokus i seg selv antar jeg du har oppdaget hva er ;)

 

Autofokuslås er lettest å forklare. Du fokuserer på det du vil ha skarpt, og trykker på knappen. Da vil ikke fokus endre seg om du flytter på kameraet. Typisk bruker du denne knappen for å fokusere på øynene i et portrett slik at de blir skarpe selv om de ikke befinner seg akkurat der fokuspunktet i kameraet er.

 

Autoeksponeringslås gjør tilsvarende som autofokuslåsen. Du måler lyset, trykker på knappen, og så vil ikke eksponeringen endre seg om du komponerer bildet på nytt. Tar du et portrett kan du gå tett inn på personen og måle lyset i ansiktet, og så kan du komponere på nytt og like vel få riktig eksponering. Supert å bruke dersom du har en veldig lys bakgrunn (f.eks. et vindu).

Lenke til kommentar

Akkurat, på den måten ja! Det skal jeg lære meg :roll: Du skjønner, jeg hadde ikke denne muligheten på mitt analoge Nikon FE, så dette er knapper jeg har "ignorert" på mitt digitale...

 

(PS; jo, jeg vet hva autofokus og autoeksponering er, men hvorfor er det egne knapper for det, jeg fokuserer jo og måler lyset via utløserknappen...)

Lenke til kommentar

(PS; jo, jeg vet hva autofokus og autoeksponering er, men hvorfor er det egne knapper for det, jeg fokuserer jo og måler lyset via utløserknappen...)

Og her kommer hovedpoenget: Hva hvis du vil ha fokus ét sted, men lysmåling et annet? For eksempel - du tar bilde av et par i solnedgang. Så retter du kameraet mot skyene ved sola for å ta lysmåling, men på personene for å få fokus - og det er litt krøkkete hvis det er én og samme knapp til begge tingene.

Her ville lysmåling på personene gitt seriøst overeksponert himmel, og fokus på himmelen ville gitt veldig utydelige hovedmotiv.

 

(Og så, når du har tatt lysmåling på skyene, så bruker du selvfølgelig blits som innfyllingslys på personene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...