Konto brukes ikke Skrevet 12. januar 2012 Skrevet 12. januar 2012 Slik jeg har forstått det, så har man f.eks lov å filme egen eiendom som enkeltperson uten å informere om dette. Hvordan er det med tlf samtaler? Jeg tar opp alle innkommende samtaler fra alle som ikke er i kontaktene på mobil tlf. Er man pliktig der til å si ifra i starten av samtale, eller havner dette under privat eiendom/sfære og man dermed ikke er pliktig til å informere om dette?
krikkert Skrevet 12. januar 2012 Skrevet 12. januar 2012 Du er ikke forpliktet til å si fra om opptaket så lenge du selv er en del av samtalen. Offentliggjøring kan imidlertid være straffbart (straffeloven § 390), litt avhengig av samtalens innhold.
Konto brukes ikke Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Skrevet 12. januar 2012 Tenkte mer på hvis man vil bruke det som bevis i en eller annen form. Bevis kan man jo ikke bruke hvis det er innhentet på ulovlig vis, så derfor jeg lurer
krikkert Skrevet 12. januar 2012 Skrevet 12. januar 2012 Bevisførselen i sivile saker tillater at man avskjærer bevis som er skaffet til veie "på utilbørlig måte", jfr. tvisteloven § 22-7. Det er ikke utilbørlig å ta opp samtaler man selv deltar i. Beviset kan avskjæres på annet grunnlag - f.eks. tillates som hovedregel ikke bevis om seksuelle forhold, vandel, eller troverdighet ført.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå