Gå til innhold

Mer BSU-spørsmål!


DexterMorgan

Anbefalte innlegg

Hej.

 

Jeg har ca 100k stående på en helt normal konto hos Sparebank 1. Ettersom hva jeg kan finne ut er det ca 2,25 % rente på kontoen. Spørsmålet mitt er; bør jeg opprette en BSU-konto og putte 20k inn der hvert år fremover fra kontoen, hvis jeg ikke skatter? Vil det være dumt? Si at jeg når maksgrensen om syv år..(noe jeg regner med at jeg gjør hvis jeg begynner å sette inn penger nå...) Da kan jeg jo ikke fortsette å sette inn penger, og da får jeg vel ikke noe skattefradrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes sparekonti med høyere rente enn det, så hvis det er banksparing du er ute etter ville jeg heller flyttet pengene til en konto i en bank som gir høyere rente.

 

Å sette inn penger på BSU konto, uten å betale skatt er jo i praksis å kaste bort en fremtidig avkastning.

 

Ellers konkluderer du korrekt, det tar 7.5 år og fylle BSU.

Skattefradrag gis per ligningsår, dvs det er ikke anledning til å få skattefradrag for penger du har satt inn tidligere da du ikke betalte skatt, dette er dermed et fremtidig tap for deg.

 

Se ellers tråden på forumet her som omhandler BSU, mange gode svar og tips der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å flytte alle pengene til en sparekonto med rundt 3,7% rente. Du finner den ved hjelp av http://www.finansportalen.no/

 

Om det lønner seg å putte penger inn på BSU eller ikke kommer an på hvor gammel du er.

 

La oss si at du er under 26 år gammel og ikke tror du kommer til å trenge pengene med det første. Isåfall så hadde jeg puttet ca halvparten av pengene i et obligasjonsfond. Relativt sikkert og gjerne 5-7% rente: http://www.finansportalen.no/Investering/Obligasjonsfond

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir atten nå i starten av februar. Jeg kommer nok ikke til å begynne å tjene penger i såpass stor grad at jeg må skatte før jeg er ferdig med videregående, altså ett og et halvt år til. Vil du da anbefale meg å flytte pengene til yA bank? Ser at de har 3,7% rente fra første krone. Fond tror jeg dessverre er uaktuelt. Pengene regner jeg med kommer til å bli en del av egenkapitalen min når jeg skal kjøpe meg bolig om 7 år sikkert.

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Du er ikke nødt til å ha lenger enn 7 års tidshorisont for å spare i fond altså! Du kan vanligvis selge andelene når som helst! Men det er lurt å være litt fleksibel, slik at du ikke plutselig må selge og ender opp med dårlig fortjeneste. Husk at verdipapirer vanligvis har høyere risiko enn banksparing!Med mindre du kommer opp i skattepliktig inntekt så er det ikke særlig lurt å sette pengene på BSU-konto.

Lenke til kommentar

om det er aktuelt, start bsu og bsu 2.0 hos dnb. eneste banken som har det foreløpig. 4,7% rente på bsu 2 kontoen og det bruker ikke opp skattefradraget..

Da kan du sette inn 30.000,- på bsu 2 kontoen hvert år. Du må ikke bytte bank (kort mm) for det, kun ha bsu for å ha bsu 2. Men pengene blir sperret etter samme regelverk som BSU, og kan bare brukes til boligformål. Du kan spare maks 150.000,- på bsu 2.0, men så kan du etterhvert som du begynner å jobbe begynne å fylle på bsu også, så da har du mulighet til å spare 300.000 totalt.

 

sjekk nettsiden for mer info.

 

jeg mener det er et godt tilbud med 4,7% rente uten risiko..

Endret av tussemor
Lenke til kommentar

DNBs BSU-utvidelse er uten tvil et godt tilbud gitt at man er villig til å binde opp kronene i tilbudet, og tror de kommer til å opprettholde et bra rentenivå på disse kontoene. (Dette siste tror jeg i og for seg de kommer til å gjøre; PR-effekten av noe annet ville være katastrofal, og det er relativt billig sanking av supertrauste kunder.)

 

BSU og «BSU 2» er imidlertid en ekstremt dårlig deal om man potensielt vil ønske å bruke pengene på noe annet enn bolig; 4.7% er mye, men ikke mer enn en halv prosent eller så beste rentetilbud uten alskens bindinger. Hvis drømmene består i noe annet enn 30 års nedbetalingstid, induksjonstopp og eierskifteforsikring er det bare å styre unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vent med BSU. Ikke spar i BSU før du har skattepliktig inntekt. Du bør også sørge for å ha en god reserve ved siden av.

Dersom du senere trenger støtte til livsopphold eller husleie, det som tidligere ble kalt sosialstøtte, kan du bli pålagt å bruke av BSU. Da taper du skattefradragene du har fått og du får heller ikke lov til å fortsette BSU sparing senere. Da kan du totalt tape kr 30.000. Ungdom som har midlertidig kontrakt, deltidsjobb eller prøveperiode har høy risiko for å bli arbeidsledig. dagpengene kan fort være for lave til å dekke livsopphold og husleie. Da kan en bli nødt til å søke supplerende sosialhjelp. Da må du bruke av BSU kontoen og da taper du 30.000 i skattefradrag. vent til du har fått deg fastt heltidsstillig og er ferdig med prøveperiode. noen år med yrkeserfaring først er heller ikke dumt. da er du kanskje ikke den første som blir sagt opp og du har lettere for å finne ny jobb om nødvendig.

Jeg har skrevet om dette på bloggen min.

http://www.sparesiden.com/p/riktig-sparing-i-bsu.html

 

Du kan også lett finne en bankkonto som er bedre enn den du har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...