Gå til innhold

MVA eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å starte et firma, hundesenter med pensjonat og kursvirksomhet, men jeg er usikker på hvordan drive det riktig i henhold til moms og evt andre avgifter.

 

Kursvirksomhet er jo fritatt fra mva, så den saken er grei. Men pensjonatbiten, blir dette 8% mva eller 25%? Eller blir det fritatt hvis det er en mindre del av totalomsetningen? Hvis det er 25%, hvorfor er det forskjell på et hundepensjonat og et vanlig pensjonat?

 

Pensjonatet kommer til å bli drevet av hundeinstruktører (de samme som holder kurs), og det kommer til å være en del hunder som er i trening mens de bor på pensjonatet. Hvilken mva sats skal man ta for disse? Må man dele opp fakturaen i en del som går på selve overnattingen, og en annen del som går på treningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår pensjonat slik at det er folk som bor der, ikke hunder (evt. folk og hunder)?

 

 

Undervisningstjenester er riktig nok fritatt fra mva, jfr. mval § 3-5. Det samme er "andre varer og tjenester som omsettes som et naturlig ledd i ytelsen av undervisningstjenester". Skattedirektoratet har lagt til grunn at dette skal tolkes svært snevert, slik at omsetningen av andre tjenester må være et "nødvendig ledd" for å være fritatt.

 

I en sak fra 2009 (nr. 6546) uttalte Klagenemnda for merverdiavgift at hvis man også leide ut "pensjonatbiten" til andre når man ikke bedrev undervisning vil ikke dette være "omsetning av tjenester som et naturlig ledd i ytelsen av undervisningstjenester". Skattekontoret mente at hvis man bedrev undervisning - og ingen annen virksomhet - ville også overnattingsbiten være unntatt.

 

Jeg vil anta dette også gjelder deg, og at så lenge du kun tilbyr pensjonat som en del av undervisningen vil det være fritatt. Du bør imidlertid henvende deg til skattemyndighetene for å få slike vurderinger.

 

Hvis du ikke faller inn under dette, skal pensjonatvirksomheten beregne merverdiavgift etter redusert sats 8 % (jfr. Stortingsvedtak av 24.11.11 nr. 1156). Hvis pensjonatprisen også inkluderer frokost eller annen servering skal det skje en fordeling der noe skal beskattes etter høy sats og noe etter redusert sats, se merverdiavgiftsforskriften § 5-5 flg.

 

 

I alle tilfeller må du skille ut prisen på fakturaen slik at det fremkommer hvor mye som er avgiftsbelagt og med hvilken sats.

Lenke til kommentar

Jeg forstår pensjonat slik at det er folk som bor der, ikke hunder (evt. folk og hunder)?

 

Undervisningstjenester er riktig nok fritatt fra mva, jfr. mval § 3-5. Det samme er "andre varer og tjenester som omsettes som et naturlig ledd i ytelsen av undervisningstjenester". Skattedirektoratet har lagt til grunn at dette skal tolkes svært snevert, slik at omsetningen av andre tjenester må være et "nødvendig ledd" for å være fritatt.

 

I en sak fra 2009 (nr. 6546) uttalte Klagenemnda for merverdiavgift at hvis man også leide ut "pensjonatbiten" til andre når man ikke bedrev undervisning vil ikke dette være "omsetning av tjenester som et naturlig ledd i ytelsen av undervisningstjenester". Skattekontoret mente at hvis man bedrev undervisning - og ingen annen virksomhet - ville også overnattingsbiten være unntatt.

 

Jeg vil anta dette også gjelder deg, og at så lenge du kun tilbyr pensjonat som en del av undervisningen vil det være fritatt. Du bør imidlertid henvende deg til skattemyndighetene for å få slike vurderinger.

 

Hvis du ikke faller inn under dette, skal pensjonatvirksomheten beregne merverdiavgift etter redusert sats 8 % (jfr. Stortingsvedtak av 24.11.11 nr. 1156). Hvis pensjonatprisen også inkluderer frokost eller annen servering skal det skje en fordeling der noe skal beskattes etter høy sats og noe etter redusert sats, se merverdiavgiftsforskriften § 5-5 flg.

 

 

I alle tilfeller må du skille ut prisen på fakturaen slik at det fremkommer hvor mye som er avgiftsbelagt og med hvilken sats.

 

 

Nei, jeg uttrykte meg uklart. Med pensjonat så mente jeg kun til hund. Så vidt jeg kan se så skilles det ikke på pensjonat for mennesker og for dyr i de tekstene jeg har lest, men det kan hende jeg er for dårlig til å lese.

 

Det er snakk om både å ha

1. hunder i trening (og da må de overnatte i pensjonatet), og

2. hunder i pensjonat uten spesifisert trening

 

Hundene som er i gruppe 1 skal da, hvis jeg forstår deg rett, ikke betale MVA hverken på opphold eller trening.

 

Hunder i gruppe 2 skal betale MVA, men er det 8% eller 25%? Jeg har pratet med skatteetaten, og de virka veldig usikre. Jeg fikk ikke noe klart svar, men det de sa var at de hadde vurdert minst en sak tidligere til å måtte betale 25%, men dette var et rent pensjonat uten noen finurligheter. Men de kunne ikke begrunne hvorfor det skulle være 25%, og ikke 8%. De mente at man måtte se på et hundepensjonat mer som oppbevaring (på linje med kofferter i oppbevaringsbokser), og ikke som pensjonat for mennesker. Det hørtes ut som det sentrale punktet var om det var et areal som var utleid, eller en boks, men jeg synes det er litt rart hvis skillet skal settes der.

 

Vil det stille seg anderleses om vi inkluderer trening til alle hunder uansett, men at vi for hunder i gruppe 2 har en mindre spesialisert trening?

 

Skal det forøvrig skilles på mental og fysisk trening? Vil for eksempel fysisk trening for å slanke hunden være anderledes enn å trene hunden til å sitte og gå pent i bånd?

Lenke til kommentar

Aha. Opplæring av dyr alene (uten tilstedeværelse av eier) omfattes også av unntaket for undervisningstjenester (jfr. Merverdiavgiftshåndboken, kapittel 3, kommentarene til § 3-5).

 

Jeg er enig i at hundene i gruppe 1 ikke vil utløse avgiftsplikt - undervisning og pensjonat må ses i sammenheng, slik at disse ikke vil falle inn under avgiftsplikten.

 

Hundene i gruppe 2 vil være avgiftspliktige. Om de skal betale alminnelig (25 %) eller redusert (8 %) kommer an på en tolkning av mval § 5-5. Bestemmelsen fastslår at redusert sats skal beregnes av:

 

a) rom i hotellvirksomhet og lignende virksomhet

 

b) fast eiendom til camping

 

c) hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom

 

Hverken alternativene b eller c er aktuelle. Det er alternativ a man må vurdere - "rom i hotellvirksomhet og lignende virksomhet". En naturlig forståelse av ordlyden tilsier at det må være rom man leier ut, i betydningen oppholdsrom. Der er størrelsen og innretningen av virksomheten avgjørende. Forarbeidene er ikke særlig spesifikke på dette punktet. Du har anledning til å anmode Skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse (dette koster normalt mellom ~400 og ~7000 kroner, litt avhengig av omfanget på bedrift osv.), men basert på det jeg kan se heller jeg mot at skattekontoret har rett i at hundepensjonat ikke er "rom i hotellvirksomhet [eller] lignende virksomhet".

 

 

Hvis man inkluderer trening til alle hunder uansett så blir det et spørsmål om hvorvidt pensjonatoppholdet er et naturlig ledd i undervisningsvirksomheten. Hvis undervisningsvirksomheten er en såpass liten del av kostnaden ved oppholdet eller så lite intensivt i tid og omfang under oppholdet at det fremstår som om man har "slengt på litt undervisning" kan man vanskelig si at pensjonatoppholdet er noe "naturlig ledd" (nødvendig ledd, jfr. mitt innlegg over) i virksomheten.

 

 

Fysisk trening er ikke undervisning (selv om fysisk trening for mennesker vil delvis kunne være det fordi det ofte inngår teorielementer om hvordan man holder seg i form). Fysisk trening for å slanke hunden vil derfor (alene) være tjenesteutøvelse (som avgiftsbelegges etter alminnelig sats). Det at hunden kommer i bedre fysisk form som et biprodukt av undervisningen gjør derimot ikke undervisningen avgiftspliktig. Jeg vil derfor anta at man må se på tjenestetilbudet som helhet - hva er den dominerende art.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man inkluderer trening til alle hunder uansett så blir det et spørsmål om hvorvidt pensjonatoppholdet er et naturlig ledd i undervisningsvirksomheten. Hvis undervisningsvirksomheten er en såpass liten del av kostnaden ved oppholdet eller så lite intensivt i tid og omfang under oppholdet at det fremstår som om man har "slengt på litt undervisning" kan man vanskelig si at pensjonatoppholdet er noe "naturlig ledd" (nødvendig ledd, jfr. mitt innlegg over) i virksomheten.

 

Planen er å bruke instruktørene som leies inn for undervisning, til å drive pensjonatet i tillegg. Dette vil da være den dominerende kostanden. Hvis instruktørene trener alle hundene, og ikke bare de som har betalt for spesialisert undervisning, så skal man da 25% mva for selve overnattingen/oppbevaringen, og 0% mva for kosten for trening? F.eks 100 kr + 25%mva for overnatting, og 150 kr + 0% mva for trening?

 

 

Skal forresten instruktørene fakturere meg med eller uten mva? De har fast månedslønn uansett om det er hunder i pensjonatet eller ikke.

Lenke til kommentar

Gu', du trenger en bedriftsrådgiver...

 

Overnatting/Oppbevaring/"Kost og losji" blir da 25 % for "gruppe 2"-hunder, ja, og 0 % for treningen i alle tilfeller. Men, som jeg skrev i innlegg #2 over, momsfritaket på "overnatting" for "gruppe 1"-hunder er betinget av at du ikke også driver annen virksomhet på si' - altså at du barehar "gruppe 1"-hunder (eller i alle fall har et minimum av trening også for "gruppe 2"-hunder). Jeg beklager at dette ikke kom tydeligere frem i innlegg #4.

 

 

Det er ikke du som skal avgjøre om instruktørene er merverdiavgiftspliktige eller ikke, og det bør du ikke legge deg opp i. Dårlig rådgivning der kan føre til at du blir erstatningsansvarlig. Du beskriver at de har "fast månedslønn" uten arbeidsplikt eller performance-krav, noe som strengt tatt er et moment i retning av at de er arbeidstakere i din virksomhet og ikke selvstendige næringsdrivende.

 

Jeg vil anta at deres tjenester til deg (under forutsetning av at de er næringsdrivende, noe jeg ikke tror, jfr. over) er avgiftsfritatt for den godtgjørelsen de har for å trene hundene (undervisningsbiten), mens de er avgiftspliktige for den godtgjørelsen de har for å tilrettelegge for kunder og drive pensjonatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...